Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Interieurvormgeving 1


Opleiding Bachelor in de interieurvormgeving Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IV_2721
Studiepunten 16 Studietijd 480 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Neen Examencontract (creditbewijs) mogelijk Neen
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Van Gheel Inge
  • Van Vossel Jimmy
  • De Wit Jan
  • Baré Colette
  • Lathouwers Greetje
  • Ooms Koen
  • Slijper Eveline
  • De Rijck Luc
  • de Waal Annick
  • Delforge Helene

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

IV_01IV_01 - De student werkt met inzicht in de ruimtelijke, vormelijke, artistieke, functionele, esthetische en duurzame waarden van een omgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.1IV_01.1 - vertaalt zijn ideeën en ontwerpen naar een ruimtelijke vorm.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.2IV_01.2 - werkt naar integratie in de bestaande context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.3IV_01.3 - komt tot een evenwichtige compositie in het tweedimensionele vlak.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.4IV_01.4 - heeft gevoel voor vormverhoudingen in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.5IV_01.5 - gaat om met textuur, kleur en de eigenheden van het materiaal, zowel op het tweedimensionele vlak als in de driedimensionele ruimte.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_01.6IV_01.6 - respecteert de uitgangsprincipes van duurzaam ontwerpen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02IV_02 - De student houdt rekening met de historische, actuele, culturele, ethische, maatschappelijke en internationale context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.2IV_02.3 - heeft inzicht in de actuele, ethische en culturele context.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_02.3IV_02.3 - Heeft kennis en interesse in heersende trendsGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03IV_03 - De student neemt een kritische houding aan en streeft naar probleemoplossend en patroondoorbrekend denken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.1IV_03.1 - neemt een kritische houding aan.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_03.2IV_03.2 - bedenkt creatieve oplossingen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_04IV_04 - De student verzamelt, selecteert en verwerkt op een kritische wijze informatie.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05IV_05 - De student hanteert een goede ontwerpmethodiek (analyse-concept-ontwerp-uitwerking-presentatie)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.1IV_05.1 - analyseert de bestaande ruimte & context op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.2IV_05.2 - interpreteert de informatie van de opdrachtgever correct en zet deze om in een eisenpakket.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.3IV_05.3 - vertaalt de analyse en interpretatie in een relevant concept.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.4IV_05.4 - hanteert een eigen, verantwoorde & vernieuwende ruimtelijke vormgeving.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_05.5IV_05.5 - maakt een verantwoorde organisatie in relatie tot de ruimte en het programma.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06IV_06 - De student analyseert een opdracht en herleidt deze tot deeltakenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.1IV_06.1 - gaat op een kritische wijze om met informatieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.2IV_06.2 - analyseert een opdacht.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.3IV_06.3 - herleidt een opdracht tot deeltaken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_06.4IV_06.4 - respecteert de planning.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07IV_07 - De studentheeft kennis van ergonomie, materialen, kleuren en technieken en past ze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.1IV_07.1 - respecteert de ergonomische vereisten.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.2IV_07.2 - past kennis van kleur op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.3IV_07.3 - heeft inzicht in bouwconstructies en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_07.5IV_07.5 - heeft inzicht in materialen en (interieur)technieken en past deze op een juiste wijze toe.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09IV_09 - De student presenteert en communiceert met kennis van voorstellingstechnieken.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.3IV_09.3 - communiceert duidelijk & volledig in 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.4IV_09.4 - communiceert duidelijk & volledig in 2D en 3D.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.7IV_09.7 - presenteert mondeling op een adequate manier.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_09.8IV_09.8 - presenteert met een relevant beeldverslag.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10IV_10 - De student werkt zowel zelfstandig als in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10.1IV_10.1 - werkt individueel.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
IV_10.2IV_10.2 - werkt in teamverband.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

Leerresultaten

Na het doorlopen van semester 1 en 2 van het opleidingsonderdeel interieurvormgeving:

- De student heeft zich verschillende ontwerpvaardigheden eigen gemaakt, m.n. het creatief omgaan met een probleemstelling, het analyseren van de opgegeven randvoorwaarden, het komen tot een concept, het vormelijk, functioneel, summier technisch en ergonomisch uitwerken van een idee. Dit doet hij /zij aan de hand van een aantal opeenvolgende opdrachten, die elk een specifieke doelstelling hebben (zie verder).

- De student is in staat om een logisch denk- en ontwerpproces op te bouwen en dit ook als dusdanig te communiceren aan de hand van verschillende voorstellingstechnieken (schetsboek, procespresentatiepaneel, plannen, doorsnedes,...)

- De student geeft blijk van een innovatief denkproces, dat er op gericht is vernieuwende oplossingen aan te bieden voor opgegeven probleemstellingen.

Inhoud

In semester 1 en 2 worden gedurende de verschillende opdrachten verschillende ontwerpinsteken belicht. De uiteindelijke eindopdracht in het tweede semester is een synthese van alle eerder aangereikte ontwerpitems.  Opdracht 1: Brainstorm In deze eerste opdracht worden een aantal methodieken aangereikt om creatief om te gaan met een probleemstelling (loskomen van gekende oplossingen, kritisch ingesteld zijn t..o.v. evidenties) om zo de angst voor ‘het witte blad’ te overwinnen. 

Opdracht 2: Abstractie/Analyse In de loop van deze opdracht leert de student door abstractie en analyse van de verschillende aspecten van de opdracht tot een functioneel, vormelijk en ruimtelijk idee te komen.

Opdracht 3: Context In opdracht 3 leert de student bewust kijken naar zijn ruimtelijke omgeving om zo vormelijke en ruimtelijke potenties te ontdekken in een opgegeven en gekende context.

Opdracht 4: Organisatie Opdracht 4 heeft tot doel het leren omgaan met strikte programma-eisen en deze te vertalen naar een vormelijk interessant geheel met ruime aandacht voor ergonomie en functies.

Opdracht 5: Synthese-opdracht In deze eindopdracht, waarin een beperkt woonprogramma moet gerealiseerd worden in een gelijkvloerse woning, worden alle voorafgaande ontwerpinsteken samengebracht. De student leert een concept uit te werken op basis van brainstorm en analyse van probleemstelling, context en programma. Het ontwerp dient op een relevante, samenhangende en visueel boeiende wijze gepresenteerd te worden.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie


Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. Op dit opleidingsonderdeel zijn de tolerantieregels niet van toepassing.



Tussentijdse evaluaties praktijkvakken:

De eindbeoordeling van de ontwerpvakken wordt samengesteld uit de verschillende beoordelingen die worden toegekend in de loop van het academiejaar.

De tussentijdse beoordeling en/of de neerslag ervan zijn ter beschikking. Ze worden overhandigd op vraag van de student.



Eigendom:

Alle oefeningen (werkstukken, tekeningen, maquettes, prototypes,...) blijven eigendom van de school.



Afwezigheden evaluaties praktijkvakken:

Indien de student niet tijdig afgeeft, te laat komt of afwezig blijft op een evaluatie/tussenevaluatie zonder voorafgaandelijke afspraken met de vaktitularis krijgt hij/zij een 0 (nul) als beoordeling. Bij gewettigde afwezigheid (ziekte of afwezigheid door omstandigheden) wordt het secretariaat verwittigd vóór 8.30 uur en worden alle documenten ingeleverd vóór 12.00 uur. Er wordt voor de student een ander jurymoment vastgelegd tijdens de juryweek om zijn werk alsnog te kunnen presenteren.
Het tijdig ingeleverde werk zal in ieder geval, met of zonder presentatie door de student, door de juryleden beoordeeld worden op het resultaat. Deze beoordeling houdt geen rekening met de omstandigheden. Zo deze omstandigheden het beoordelingscijfer beïnvloed hebben, zal dit meegedeeld worden aan de examencommissie. De examencommissie stelt hierop het definitieve beoordelingscijfer vast.






Examenperiode:

Voor het jury-examen wordt er elk academiejaar slechts één examenperiode georganiseerd.

Het werk moet in de tweede examenperiode verdedigd worden. Om uitzonderlijke redenen, die door de examencommissie beoordeeld worden, kan het eindwerk voorgebracht en verdedigd worden in de derde examenperiode. 















Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%