Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement
Stage
Avondopleiding - Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
ABM_262 |
11 |
330 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Neen |
Neen |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
|
Docenten
- Vanesch Nadine
- Onkelinx Christine
- Raemdonck Christa
- Hoyberghs Michele
Onderwijstaal
- Nederlands
- Engels
- Frans
- Duits
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Die competenties verworven hebben die de student in staat stellen op het einde van het academiejaar het bachelordiploma te halen.
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_05.2 | BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_07 | BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement. | Integratieniveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
BM_AC_11 | BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
BM_BAF_01 | BM_BAF_01 - Toepassen van de boekhoud- en vennootschapswetgeving. | Integratieniveau |
BM_BAF_02 | BM_BAF_02 - Opstellen en registreren van vereiste stukken voor het voeren van de boekhouding. | Integratieniveau |
BM_BAF_03 | BM_BAF_03 - Toepassen van management accounting. | Integratieniveau |
BM_BAF_04 | BM_BAF_04 - Rapporteren op basis van de boekhouding. | Integratieniveau |
BM_BAF_05 | BM_BAF_05 - Controleren van de boekhouding en de organisatie, zowel van de onderneming als van de interne processen. | Integratieniveau |
BM_BAF_06 | BM_BAF_06 - Uitvoeren van financiële analyses. | Integratieniveau |
BM_BAF_07 | BM_BAF_07 - Beheersen en toepassen van de fiscale en parafiscale wetgeving. | Integratieniveau |
BM_BAF_08 | BM_BAF_08 - Vervullen van fiscale verplichtingen en beheren van fiscale dossiers. | Integratieniveau |
BM_BAF_09 | BM_BAF_09 - Fiscaal en parafiscaal advies geven. | Integratieniveau |
BM_BAF_10 | BM_BAF_10 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid. | Integratieniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_02 | BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_04 | BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_05 | BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_07 | BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_08 | BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_09 | BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen. | Integratieniveau |
BM_BMA_10 | BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen. | Integratieniveau |
BM_BMA_11 | BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren. | Integratieniveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Integratieniveau |
Leerresultaten
Afhankelijk van het type stage komen een aantal eindcompetenties van de opleiding BM (afstudeertraject BAF of BMA) aan bod. We streven ernaar om zoveel mogelijk competenties te trainen en te evalueren tijdens de stage, maar uiteraard legt elke werkomgeving eigen accenten. De eindcompetentie 'leidinggevende taken opnemen' zal bijvoorbeeld slechts zeer sporadisch van toepassing zijn tijdens een stage.
Inhoud
Het doel van de stage is om de tijdens de bachelorstudies opgedane kennis, inzichten en attitudes in een reële bedrijfssituatie toe te passen. Voor een aantal studenten wordt dit een eerste werkervaring in de sector en spreken we van een echte 'stage'. Andere studenten van de avondopleiding die reeds een functie op bachelorniveau in de sector uitoefenen, kunnen aan werkplekleren doen. Alle mogelijkheden worden uitgebreid toegelicht op de infosessie en staan op Toledo.
De student loopt 8 weken stage.
Doorheen de stage maakt de student aan de hand van duidelijke richtlijnen vanuit de opleiding een aantal reflectieopdrachten: o.a. een SWOT-analyse van zichzelf, een Persoonlijk OntwikkelPlan met specifieke leerdoelstellingen (op bachelorniveau) voor de stage of het werkplekleren, reflecties over ervaringen en vorderingen tijdens de stage, een zelfanalyse op het einde van de stageperiode,...
Na de stage bespreekt de student zijn/haar portfolio met de coach; ze nemen ook samen de eindevaluatie van de stagementor door.
Kortom:
1. De stage is in de eerste plaats een praktijkervaring waarbij een zo groot mogelijk aantal algemene en beroepsspecifieke (BMA of BAF) competenties getraind en geëvalueerd worden.
2. De stage is ook een leerervaring. De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen. Hij legt vooral zichzelf specifieke leerdoelen (targets) op die hij tijdens de stage of het werkplekleren moet behalen.
Praktisch:
1. De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtentabel en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagecoördinator.
2. Voor en tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent. Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.
3. De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tolerantie is niet toegestaan voor de stage. Om het diploma te kunnen behalen is een minimumscore van 10/20 vereist.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | Als er goede argumenten zijn, kan de stage ook plaatsvinden in het 1e semester. |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 100% | |