Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in de elektromechanica

Microcontrollers labo (2 EM 01)


Opleiding Bachelor in de elektromechanica Academiejaar 2010-11
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
OpleidingsfaseTweede Opleidingsfase Creditcontract mogelijk
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
AardVerplicht QuoteringPunt op 20
Tweede examenkansJa    

Docenten

  • Roggemans Marc

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Workshop / hands-on traning

Begincompetentie

De studenten kunnen verschillende soorten computers duiden aan de hand van hun gebruik.

De studenten kunnen een blokschema van een computersysteem opstellen.

Ze kunnen alle onderdelen en verbindingen benoemen, en kennen er de functie van.

Ze kennen de inwendige werking van een eenvoudig computermodel wat betreft:




    • het opstarten van de computer

    • programmaverloop

    • interrupts

    • opvoeren van de performantie

    • invloed van een OS



De studenten hebben een basiskennis van datacommunicatie

De studenten hebben basisnoties van talstelsels (binair, decimaal, hexadecimaal) en codes (ASCII, UNICODE, digitale codes)

Eindcompetentie

PB _a_02 - Het vermogen tot verwerven en verwerken van informatie
PB _a_04 - Het vermogen tot projectmatig werken
PB _a_05 - Creativiteit
PB _b_02 - Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complete probleemsituaties in de beroepspraktijk
PB _b_03 - Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
PB_a_01 - Denk- en redeneervaardigheid
PB_a_03 - Het vermogen tot kritische reflectie
PB _k - Kennis

Leerresultaten

De student moet een opgave kunnen oplossen, met behulp van het studiemateriaal. De
moeilijkheidsgraad van de opgaven verloopt progressief tijdens de lesweken. De begeleiding wordt
minder intensief naarmate de lessen vorderen. (PB a1)
Niet alle onderdelen van de leerstof worden uitdrukkelijk behandeld. De student moet op zelfstandige
basis deze informatie verwerken om de opgaven te kunnen oplossen.
(PB a2)
Indien een programma (opgave) niet werkt moet de student op een kritische manier zijn werk
analyseren. In de eerste opgaven worden de alternatieven samen met de studenten bekeken.
Naarmate de lessen vorderen moeten de studenten dit zelfstandig doen.
(PB a3)
De student moet een algemene opdracht omzetten in een flowchart, daarna in een programma en
tenslotte het programma debuggen.
(PB a4)
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk voor een gegeven opgave. Door creatief een oplossing te
kiezen kan sneller een oplossing bekomen worden. In de eerste opgaven worden alternatieven samen
met de studenten bekeken. Maarmate de lessen vorderen moeten de studenten dit zelfstandig doen.
(PB a5)
Om een algemene opdracht om te zetten in een specifieke oplossing moet de student zelfstandig
oplossingsgericht werken. Een flowchart is hierbij onmisbaar. Tijdens de oefeningen worden deze dan
ook gebruikt om een opgave te bespreken en een oplossing te analyseren. Deze flowcharts moeten
rekening houden met alle aspecten van de beoogde realisatie.
(PB b2)
Zonder een zinvolle oplossingsstrategie kan geen oplossing bekomen worden. Naarmate de
oefeningen complexer worden is een gestructureerde aanpak onvermijdelijk. Bij het bespreken van
een oplossing worden verschillendeoplossingsstrategieën besproken.
(PB b3)
De student moet beschikken over een parate kennis van digitale systemen. Tijdens de hands-on
training wordt uitgelegd wat de betekenis en juiste interpretatie is van de gegevens die door de
fabrikant ter beschikking wordt gesteld. Zonder die kennis is de student niet in staat om de beoogde
competenties waar te maken.
(PB k)

Inhoud

- MCS51 compatibele microcontroller;
- Instructieset;
- Geheugenstructuur;
- Interruptverwerking;
- Elementaire omzettingen (hex-bcd-binair-decimaal);
- Gebruik van tabellen;
- Gebruik van een LCD scherm;
- Gebruik van software tijdsvertragingen;
- Parallelle input en output;
- Seriële interface in communicatie met een PC;
- Timers voor het afpassen van tijden (met interrupt);
- Timers als counter (met interrupt);
- Analoog naar digitaal omvormer;
- Aansturen van stappenmotoren en een DC servomotor.

Studiematerialen

The World Wide Web
ftp://telescript.denayer.wenk.be

Eigen starterkit docent
Cursustekst

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Praktijkexamen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Praktijkexamen100%