Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Eindwerk
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_54 |
12 |
360 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hoyberghs Michele
- Jamaels Inge
- Van Goethem Veerle
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen in het 1ste, 2de en 3de jaar van het modeltraject Communicatiemanagement
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Elementair niveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
COM_AC_05 | COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
COM_AC_06 | COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
COM_AC_07 | COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Elementair niveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Elementair niveau |
COM_AC_09 | COM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
COM_AC_10 | COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
COM_AC_11 | COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Elementair niveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Elementair niveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Elementair niveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Elementair niveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student kan bestaande gegevens efficiënt verzamelen en zelfstandig verwerken tot bruikbare informatie die onmiddellijk aansluit bij het onderwerp van het eindwerk en de beroepscontext.
De student communiceert zijn/haar eindwerk conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren naar interne & externe promotoren en juryleden en hanteert hiervoor een correct Nederlands taalgebruik, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor verdere opvolging indien nodig. Het eindwerk kan zowel voor een profit- non profit - als voor een overheidsorganisatie zijn en betrekking hebben op interne en/of externe niet-commerciële communicatie. De student analyseert, volgens de basisregels van projectmanagement, elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt dit planmatig aan en lost dit op.
De student stelt werkbare procedures op en bevordert op deze manier het doelgericht en planmatig handelen bij anderen. De student plant zijn werk in, stelt prioriteiten en haalt de afgesproken deadlines. De student plant op volledig zelfstandige manier een communicatiecampagne (zijnde een crisis -, voorlichtings - of imagocampagne)en werkt dit uit, zodat alle dagelijkse activiteiten stipt, vlot en correct kunnen afgehandeld worden.
De student organiseert op een gepaste manier briefings, vergaderingen en afspraken met interne en externe promotoren. De student begrijpt de visie en de strategie van het management, kan de draagwijdte ervan vatten zodat hij/zij de implementatie adequaat kan ondersteunen.De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot de doelstellingen van het bedrijf.
De student verleent adequaat advies binnen de marketing- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. De student kan het stappenmodel voor ethische dilemma’s toepassen, uitwerken en vertalen in een eindwerk. Hij/zij kent de morele verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en heeft inzicht in methodes om de morele prestaties van de onderneming te meten.
De student maakt een begroting op voor het communicatieplan en kan het budget onderbouwen en verantwoorden. De student beheert het hem toebedeelde budget en kan de uitgaven controleren. De student handelt klantgericht (oa naar opdrachtgever toe) en bewaakt deze klantgerichtheid. De student waakt over het product- en/of merkbeeld. De student is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering, bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen. De student levert een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
Eindwerk CC
De verschillende stappen in het eindwerkproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen niet los van elkaar geëvalueerd worden:
Eindwerkomkadering
Algemene info ivm eindwerk, bepalen van het onderwerp en eindwerkscreenings
Ethiek en deontologie : ethische analyse van het eindwerk a.d.h.van volgende onderwerpen :Internationaal duurzaam ondernemen.
Methodes om de ethische prestaties van bedrijven te meten.Integriteitsmanagement en gedragscodes.
Eindwerkproces
Fase 1 : 1e briefing ivm eindwerk, keuze van het onderwerp, voorbereiding van de realisatie, nazorg Fase 2 : begeleiding door eindwerkpromotor (opdrachtgever) en eindwerkbegeleider (docent) :
o Procesbegeleiding o Tussentijdse gesprekken o Terugkomdagen tijdens en na stageperiode
Eindwerkproduct
De realisatie van het eindwerkproces
Eindwerkpresentatie
Omvat de mondelinge presentatie van het eindwerk voor een jury : tijdens deze presentatie moet elke student de verworven competenties van de opleiding bewijzen en beoordeelt de jury of deze al dan niet bereikt zijn. De eindwerkrapportering wordt vooraf ingeleverd, tijdens de presentatie gebruiken de studenten een visuele projectie van de presentatie met handouts voor de juryleden.
Eindwerk EVT
Het opleidingsonderdeel 'Eindwerk EVT' omvat: het organiseren van een event van concept tot evaluatie, briefing & rapportering; ethiek. Dit opleidingsonderdeel is georganiseerd met een zeer sterke integratie van de onderscheiden componenten als basis.
Het door de studenten te organiseren evenement wordt hetzij door externe opdrachtgevers aan de studenten voorgesteld, hetzij door de studenten zelf. De studenten zullen onderzoek uitvoeren een strategie bepalen, een concept ontwikkelen, een budget opstellen, de voorbereidingsfase volledig uitwerken, een planning en een draaiboek opstellen. Ze zullen een beroep doen op sponsoring indien nodig. De studenten moeten de nodige contracten opstellen, verzekeringen aanvragen, contact opnemen met SABAM en de billijke vergoeding regelen. De studenten zullen de coördinatie van het eindwerk op professionele wijze in schatten en de dynamiek van hun team bewaken. De normen voor de uit te voeren opdracht zijn creativiteit, realiteitszin, werkplezier, groepsdynamiek, zelfstandig werken en de inhoud van het vak Eventstrategie omzetten in een professionele praktijkrealisatie.
Het voorstel voor het eindwerk dient te gebeuren in de maand oktober. Na goedkeuring door een jury wordt het team van maximum 5 studenten verder begeleid door een volgdocent en de eventuele externe opdrachtgever.
Na een degelijk vooronderzoek dienen de studenten concepten te bedenken en te plannen. Hierover dienen zij docenten en externe opdrachtgevers, leveranciers, doelgroepen enz. te briefen. Ook moeten zij tweewekelijkse rapporten opstellen. De mondelinge presentaties voor een interne en/of externe jury zijn synthesemomenten waarbij de student bewijst dat de eindcompetenties al dan niet bereikt zijn. De presentaties met hand-outs op basis van een vooraf ingeleverde schriftelijke rapportering geven student, betrokken docenten en de eventbegeleider(s) de ultieme kans om onzekerheden, twijfels en mogelijke misverstanden uit de weg te ruimen.
Vanuit een algemene ethische achtergrond begeleidt de docent Ethiek en deontologie de studenten bij de ethische implicaties en deontologische achtergronden van hun event keuze en -realisatie. De sessies bevatten vooral begeleiding en omkadering.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie