Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Eindwerk


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_54
Studiepunten 12 Studietijd 360 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hoyberghs Michele
  • Jamaels Inge
  • Van Goethem Veerle

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen in het 1ste, 2de en 3de jaar van het modeltraject Communicatiemanagement

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieElementair niveau
    COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
    COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Elementair niveau
    COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
    COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
    COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersElementair niveau
    COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Elementair niveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Elementair niveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Elementair niveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Elementair niveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Elementair niveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Elementair niveau

    Leerresultaten

    De student kan bestaande gegevens efficiënt verzamelen en zelfstandig verwerken tot bruikbare informatie die onmiddellijk aansluit bij het onderwerp van het eindwerk en de beroepscontext.

    De student communiceert zijn/haar eindwerk conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren naar interne & externe promotoren en juryleden en hanteert hiervoor een correct Nederlands taalgebruik, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor verdere opvolging indien nodig. Het eindwerk kan zowel voor een profit- non profit - als voor een overheidsorganisatie zijn en betrekking hebben op interne en/of externe niet-commerciële communicatie. De student analyseert, volgens de basisregels van projectmanagement, elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt dit planmatig aan en lost dit op.

    De student stelt werkbare procedures op en bevordert op deze manier het doelgericht en planmatig handelen bij anderen. De student plant zijn werk in, stelt prioriteiten en haalt de afgesproken deadlines. De student plant op volledig zelfstandige manier een communicatiecampagne (zijnde een crisis -, voorlichtings - of imagocampagne)en werkt dit uit, zodat alle dagelijkse activiteiten stipt, vlot en correct kunnen afgehandeld worden.

    De student organiseert op een gepaste manier briefings, vergaderingen en afspraken met interne en externe promotoren. De student begrijpt de visie en de strategie van het management, kan de draagwijdte ervan vatten zodat hij/zij de implementatie adequaat kan ondersteunen.De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot de doelstellingen van het bedrijf.

    De student verleent adequaat advies binnen de marketing- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. De student kan het stappenmodel voor ethische dilemma’s toepassen, uitwerken en vertalen in een eindwerk. Hij/zij kent de morele verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en heeft inzicht in methodes om de morele prestaties van de onderneming te meten.

    De student maakt een begroting op voor het communicatieplan en kan het budget onderbouwen en verantwoorden. De student beheert het hem toebedeelde budget en kan de uitgaven controleren. De student handelt klantgericht (oa naar opdrachtgever toe) en bewaakt deze klantgerichtheid. De student waakt over het product- en/of merkbeeld. De student is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering, bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen. De student levert een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

    Inhoud

    Eindwerk CC

    De verschillende stappen in het eindwerkproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen niet los van elkaar geëvalueerd worden:

    Eindwerkomkadering
    Algemene info ivm eindwerk, bepalen van het onderwerp en eindwerkscreenings
    Ethiek en deontologie : ethische analyse van het eindwerk a.d.h.van volgende onderwerpen :Internationaal duurzaam ondernemen.
    Methodes om de ethische prestaties van bedrijven te meten.Integriteitsmanagement en gedragscodes.

    Eindwerkproces
    Fase 1 : 1e briefing ivm eindwerk, keuze van het onderwerp, voorbereiding van de realisatie, nazorg Fase 2 : begeleiding door eindwerkpromotor (opdrachtgever) en eindwerkbegeleider (docent) :
    o Procesbegeleiding o Tussentijdse gesprekken o Terugkomdagen tijdens en na stageperiode

    Eindwerkproduct
    De realisatie van het eindwerkproces

    Eindwerkpresentatie
    Omvat de mondelinge presentatie van het eindwerk voor een jury : tijdens deze presentatie moet elke student de verworven competenties van de opleiding bewijzen en beoordeelt de jury of deze al dan niet bereikt zijn. De eindwerkrapportering wordt vooraf ingeleverd, tijdens de presentatie gebruiken de studenten een visuele projectie van de presentatie met handouts voor de juryleden.

    Eindwerk EVT
    Het opleidingsonderdeel 'Eindwerk EVT' omvat: het organiseren van een event van concept tot evaluatie, briefing & rapportering; ethiek. Dit opleidingsonderdeel is georganiseerd met een zeer sterke integratie van de onderscheiden componenten als basis.

    Het door de studenten te organiseren evenement wordt hetzij door externe opdrachtgevers aan de studenten voorgesteld, hetzij door de studenten zelf. De studenten zullen onderzoek uitvoeren een strategie bepalen, een concept ontwikkelen, een budget opstellen, de voorbereidingsfase volledig uitwerken, een planning en een draaiboek opstellen. Ze zullen een beroep doen op sponsoring indien nodig. De studenten moeten de nodige contracten opstellen, verzekeringen aanvragen, contact opnemen met SABAM en de billijke vergoeding regelen. De studenten zullen de coördinatie van het eindwerk op professionele wijze in schatten en de dynamiek van hun team bewaken. De normen voor de uit te voeren opdracht zijn creativiteit, realiteitszin, werkplezier, groepsdynamiek, zelfstandig werken en de inhoud van het vak Eventstrategie omzetten in een professionele praktijkrealisatie.

    Het voorstel voor het eindwerk dient te gebeuren in de maand oktober. Na goedkeuring door een jury wordt het team van maximum 5 studenten verder begeleid door een volgdocent en de eventuele externe opdrachtgever.

    Na een degelijk vooronderzoek dienen de studenten concepten te bedenken en te plannen. Hierover dienen zij docenten en externe opdrachtgevers, leveranciers, doelgroepen enz. te briefen. Ook moeten zij tweewekelijkse rapporten opstellen. De mondelinge presentaties voor een interne en/of externe jury zijn synthesemomenten waarbij de student bewijst dat de eindcompetenties al dan niet bereikt zijn. De presentaties met hand-outs op basis van een vooraf ingeleverde schriftelijke rapportering geven student, betrokken docenten en de eventbegeleider(s) de ultieme kans om onzekerheden, twijfels en mogelijke misverstanden uit de weg te ruimen.

    Vanuit een algemene ethische achtergrond begeleidt de docent Ethiek en deontologie de studenten bij de ethische implicaties en deontologische achtergronden van hun event keuze en -realisatie. De sessies bevatten vooral begeleiding en omkadering.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie