Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Stage 5 (Intercommunautaire stage)
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_5519 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Neen |
Docenten
- Grimon Anne
- De Doncker Caroline
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Dit opleidingonderdeel kan opgenomen worden door studenten met onderwijsvak "Frans" tijdens het academiejaar waarin ze de laatste 60 studiepunten van hun opleiding opnemen.
Om in aanmerking te komen voor de vergoeding van 200 € ( zie inhoud) moet de student voor 26 september 2010 kenbaar maken dat hij/zij dit opleidingsonderdeel wil volgen, zodat de KHMechelen de aanvraag hiervan kan doen bij de afdeling internationale relaties van het departement Onderwijs en vorming.
Eindcompetentie
BALSO_03 | BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expert | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10 | BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipant | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_10.04 | BALSO_10.04 - De leraar kan actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen op het cultureel-esthetische domein | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_11 | BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraar | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_12.04 | BALSO_12.04 - Leergierigheid | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
Verdieping van de taalcompetenties Frans
Verrijking van de kennis van de Franse gemeenschap.
Inhoud
In een "akkoord onder de ministers van onderwijs" van 27 mei 2009 hebben de toenmalige ministers van Onderwijs een aantal initiatieven genomen om het talenonderwijs in de gemeenschappen te verbeteren. Naast de verbetering van het talenonderwijs biedt deze overeenkomst mogelijkheden om de kennis van de andere gemeenschappen te verhogen.
Artikel 3 van deze overkomst voorziet : Stages voor studenten in de geïntegreerde lerarenopleidingen in de drie gemeenschappen: Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs en Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap en Bachelier-agrégé de l’enseignement secondaire inférieur, sous-section langues germaniques» in de Franse Gemeenschap.
(De volledige tekst van de bilaterale overeenkomst is raadpleegbaar via : www.aef-europe.be)
De student krijgt de mogelijkheid om deel te nemen aan de activiteiten ( 3 weken - 5 studiepunten) aan een hogeschool (haute école) van de Franse Gemeenschap, zoals bijvoorbeeld aan de
- Haute Ecole Louvain en Hainaut (HELHA), Quai des Salines 28 – 7500 TOURNAI.
- Haute Ecole Galilée, Rue Vergote 40, 1200 Brussel
- Haute Ecole Libre mosane (HELMo), Hors Château 61, 4000 Liège
- ...
( Deze lijst is niet exhaustief)
Het concrete programma wordt opgesteld in overleg met deze partnerschool.
Deze activiteiten kunnen een combinatie zijn van :
- cursus volgen in de partnerhogeschool
- actief deelnemen aan praktijkactiviteiten
- het bijwonen van socio-culturele activiteiten in de Franse gemeenschap
- lesgeven in basis/secundaire school
- ...
De betrokken student ontvangt een forfaitair bedrag van 200 EURO als tussenkomst in de kosten van deze stage in de Franse gemeenschap .
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De evaluatiemodaliteiten worden in samenspraak met de partnerschool bepaald | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De evaluatiemodaliteiten worden in samenspraak met de partnerschool bepaald |