Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Eindwerk EVT


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_4153
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hoyberghs Michele
  • Van Goethem Veerle

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Alle opleidingsonderdelen 1COM, 2COM, 3COM

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersIntegratieniveau
    COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Integratieniveau

    Leerresultaten



    AC 01 Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen



    - De student evalueert voortdurend het eigen functioneren en dat van zijn team op een kritische manier

      en stuurt bij waar nodig.Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere ontwikkeling van de eigen

      competenties.

    - De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten

      en ervaringen.

    - De student kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit

      en flexibiliteit oplossen.

    - De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid 

      om de gewenste kwaliteit te halen.

    - De student gaat correct om met deadlines en prioriteiten.



    AC 02 Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering



    - De student voert een grondige , adequate deskresearch uit.

    - De student houdt bij het gebruiken van de bekomen informatie rekening met de specificiteit van het event.

    - De student schat de volledigheid en de bruikbaarheid van informatie correct in en stuurt op basis

      hiervan de leveranciers aan.

    - De student heeft aandacht voor alle deelaspecten van het event, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate 

      van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt. Hij verliest hierbij nooit de overview en

      is in staat een langetermijnvisie op te bouwen.

    - De student schat de gevolgen van de door hem genomen beslissingen in het kader van de ontwikkeling van het

      event correct in en houdt hierbij rekening met het vooropgestelde eindresultaat.

    - Tijdens het hele proces, moet de student in staat zijn lateraal te denken.



    AC 03 Verwerven en verwerken van informatie



    - De student verzamelt een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens en specifiek gerelateerde informatie   (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).

    - De  student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare

      informatie.

    - De student schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in

      een begroting.

    - De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie

      en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.

    - Bij het verwerken van de informatie kan de student deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren

      met de daarvoor gepaste software.



    AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren



    - De student kan met een vooraf bepaald budget een project op een gepaste manier

      organiseren.

    - Op basis van reflecties streeft de student naar een verdere  (levenslange) ontwikkeling van de

      eigen competenties.

    - De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de 

      kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat de student zich gemakkelijk

      kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht

      kan denken en handelen.



    AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk



    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel

      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.

    - De student kan een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen

      en offertes opstellen.

    - De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden

      en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat.

    - De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen en kan deze vergaderingen ook zelf leiden.

    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren

      en het verslag maken.

    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren

      zowel aan specialisten als aan leken.



    AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie



    - De student werkt met toegewezen collega's samen om het event professioneel uit te werken.



    AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement



    - De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.

    - De student handelt met zijn bureau niet enkel efficiënt maar ook effectief en steeds met het einddoel voor ogen.

    - De student kan zijn agenda's beheren en afstemmen op die van anderen in het belang van een zo  

      efficiënt mogelijke planning.

    - Samen met het bureau stelt de student een planning, een draaiboek en een budget op en werkt deze op een

      hanteerbare manier uit.

    - De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).

    - De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat, dwz tot de realisatie van het event.

    - De student kan anderen motiveren tot handelen.



    AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners



    - De student communiceert in het kader van het event beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en

      oplossingen zowel aan specialisten als aan leken.

    - De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen,

      zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.

    - Hij stelt zijn event finaal voor aan de vooraf bepaalde doelgroep.



    AC 09 Initiatief nemen 



    - Tijdens het hele proces van het event anticipeert de student op problemen en crisissituaties en

       vindt hiervoor de gepaste oplossing.

    - De student kan inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag

      afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen, en wat de impact van zijn initiatief zal zijn.



    AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes



    - De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect

      voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.

    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen

      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.

    - De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten

      zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.



    AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen

      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.

    - Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.

    - Tijdens het volledige proces van het eindwerk houdt de student rekening met duurzame en ecologische 

      principes en implementeert deze ook.



    AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden



    - De student verwerkt gegevens zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor het eindwerk.

    - De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren. 

      Waar nodig maakt hij hiervoor gebruik van de nodige software (MS Office, Eventdrive...)

    - De student presenteert het pitchproject daarbij gebruik makend van de voorziene software.

      (MS Office, grafische pakketten...)



    BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid



    - De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.

    - De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn eindwerk.

    - De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot

      de doelstellingen van het event.

    - De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze

      reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.



    BS 02 Alle facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een communicatievraagstuk



    - In het kader van de pitch schrijft de student een onderzoeksplan uit.

    - De student voert deskresearch en technieken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.

    - De student formuleert de belangrijkste conclusies.

    - De student beantwoordt het onderzoeksvraagstuk.

    - De student rapporteert hierover zowel mondeling als schriftelijk.



    BS 03 Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan



    - De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van

      geïntegreerde communicatie in.

    - De student verdedigt deze visie en bewaakt de kwaliteit ervan constant en dit voor  

      zowel reclame-, public relations-, interactieve- als eventcampagnes.

    - De student kan op gepaste manier een communicatiecampagne plannen en organiseren 

      zodat alle activiteiten stipt, volledig en correct afgehandeld worden. 

    - De student stelt een tijdsplanning en een draaiboek op en werkt een begroting uit die hanteerbaar zijn

      door zijn medewerkers. 

    - De student stuurt de plannen voortdurend bij en controleert de input, het proces en het product.(PDCA)

    - Hierbij gaat de student correct om met deadlines en prioriteiten.

    - De student zal het evenement van A tot Z voorbereiden en uitwerken rekening houdende 

      met het vooropgestelde budget.



    BS 04 Realiseren van communicatie in vorm en inhoud



    - De student gebruikt grafische en audiovisuele programma's en wendt ze aan om zelf een communicatiemiddel

      te produceren.

    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel

      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep, hierbij rekening houdend

      met de voorafbepaalde einddoelstelling.

    - Alle door de student gebruikte communicatietools, zijn dragers van één en dezelfde boodschap.



    BS 05 Managen van een communicatieproject



    - De student kan een briefing opstellen en die verder verduidelijken en toelichten bij de betrokken doelgroepen.

    - De student stelt een contract op, voert de onderhandelingen en overlegt met de betrokken doelgroepen.

    - De student kan een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen 

      opstellen.

    - De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden

      en doelgroepen waar hij mee omgaat.

    - De student pakt ieder evenement planmatig aan en stelt hiervoor werkbare procedures voor zichzelf

      en zijn medewerkers op.

    - De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen.

    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren

      en het verslag maken.

    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren

      zowel aan specialisten als aan leken.

    - De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen,

      zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.

    - De student vat zelfstandig met zijn bureau het eindwerk aan en werkt het evenement uit, hij realiseert het,

      hij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak.



    De student kan het hem toebedeelde budget goed beheren: uitgaven controleren en de nodige documenten correct afhandelen5.4De student kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren, en zijn eigen aanpak verantwoorden;

    Inhoud

    Het opleidingsonderdeel 'Eindwerk EVT' omvat: het organiseren van een event van concept tot evaluatie, briefing & rapportering; ethiek. Dit opleidingsonderdeel is georganiseerd met een zeer sterke integratie van de onderscheiden componenten als basis.



    Het door de studenten te organiseren evenement wordt hetzij door externe opdrachtgevers aan de studenten voorgesteld, hetzij door de studenten zelf. De studenten zullen onderzoek uitvoeren een strategie bepalen, een concept ontwikkelen, een budget opstellen, de voorbereidingsfase volledig uitwerken, een planning en een draaiboek opstellen. Ze zullen een beroep doen op sponsoring indien nodig. De studenten moeten de nodige contracten opstellen, verzekeringen aanvragen, contact opnemen met SABAM en de billijke vergoeding regelen. De studenten zullen de coördinatie van het eindwerk op professionele wijze in schatten en de dynamiek van hun team bewaken. De normen voor de uit te voeren opdracht zijn creativiteit, realiteitszin, werkplezier, groepsdynamiek, zelfstandig werken en de inhoud van het vak Eventstrategie omzetten in een professionele praktijkrealisatie.



    Het voorstel voor het eindwerk dient te gebeuren in de maand oktober. Na goedkeuring door een jury wordt het team van maximum 5 studenten verder begeleid door een volgdocent en de eventuele externe opdrachtgever.



    Na een degelijk vooronderzoek dienen de studenten concepten te bedenken en te plannen. Hierover dienen zij docenten en externe opdrachtgevers, leveranciers, doelgroepen enz. te briefen. Ook moeten zij tweewekelijkse rapporten opstellen. De mondelinge presentaties voor een interne en/of externe jury zijn synthesemomenten waarbij de student bewijst dat de eindcompetenties al dan niet bereikt zijn. De presentaties met hand-outs op basis van een vooraf ingeleverde schriftelijke rapportering geven student, betrokken docenten en de eventbegeleider(s) de ultieme kans om onzekerheden, twijfels en mogelijke misverstanden uit de weg te ruimen.



    Vanuit een algemene ethische achtergrond begeleidt de docent Ethiek en deontologie de studenten bij de ethische implicaties en deontologische achtergronden van hun event keuze en -realisatie. De sessies bevatten vooral begeleiding en omkadering.


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Organisatie - Ethiek

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    100% tussentijdse evaluaties



    De evaluatie wordt stelselmatig opgebouwd tot 100% in de tweede examenperiode in juni. Dit gebeurt procesmatig en is het resultaat van intensieve begeleiding van bij de aanvang van het academiejaar. De onderscheiden stappen in het eventorganisatieproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen bijgevolg niet los van elkaar geëvalueerd worden. Tevens wordt er tijdens dit proces rekening gehouden met de manier waarop de student reflecteert op eigen gedrag en keuzes inzake ethische dilemma's in organisaties, werkomgevingen en specifieke evenementen. De student zal op een professionele manier in team zijn evenement voor een vakjury presenteren en dient vooraf een schriftelijke portfolio in.

    Of een student al dan niet slaagt wordt bepaald door een geïntegreerde evaluatie. Het resultaat wordt stelselmatig opgebouwd doorheen heel het proces van eventorganisatie. De geïntegreerde eindevaluatie wordt uitgedrukt in één cijfer op 20.





    Op basis van het  opvolgingsgesprek met de interne promotor in de week van 16 mei 2011 , wordt in overleg met het opleidingshoofd, de coördinator van de afstudeerrichting en de interne promotor eventueel geadviseerd om de eindwerkpresentatie te laten plaats vinden tijdens de derde examenperiode (augustus), op basis van de vorderingen in de eindwerkrealisatie.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% De geïntegreerde eindevaluatie, waarin wordt geëvalueerd of de student de eindcompetenties haalt, is één cijfer op 20 en omvat een beoordeling van : • Eindwerkomkadering (ethiek & deontologie • Eindwerkproces • Eindwerkproduct • Eindwerkpresentatie. Er zijn geen deelvrijstellingen mogelijk.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100% De eindwerkcommissie (afstudeerrichtingcoördinator, eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenperiode. De student wordt tijdens het inkijkmoment op het einde van het academiejaar volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie.