Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Eindwerk CC
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_3250 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Ja |
Docenten
- Jamaels Inge
- Hoyberghs Michele
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen in het 1ste, 2de en 3de jaar van het modeltraject Communicatiemanagement.
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
COM_AC_05 | COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
COM_AC_06 | COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
COM_AC_07 | COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Integratieniveau |
COM_AC_09 | COM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
COM_AC_10 | COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
COM_AC_11 | COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Integratieniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan bestaande gegevens efficiënt verzamelen en zelfstandig verwerken tot bruikbare informatie die onmiddellijk aansluit bij het onderwerp van het eindwerk en de beroepscontext.
De student communiceert zijn/haar eindwerk conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren naar interne & externe promotoren en juryleden en hanteert hiervoor een correct Nederlands taalgebruik, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor verdere opvolging indien nodig. Het eindwerk kan zowel voor een profit- non profit - als voor een overheidsorganisatie zijn en betrekking hebben op interne en/of externe niet-commerciële communicatie. De student analyseert, volgens de basisregels van projectmanagement, elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt dit planmatig aan en lost dit op.
De student stelt werkbare procedures op en bevordert op deze manier het doelgericht en planmatig handelen bij anderen. De student plant zijn werk in, stelt prioriteiten en haalt de afgesproken deadlines. De student plant op volledig zelfstandige manier een communicatiecampagne (zijnde een crisis -, voorlichtings - of imagocampagne)en werkt dit uit, zodat alle dagelijkse activiteiten stipt, vlot en correct kunnen afgehandeld worden.
De student organiseert op een gepaste manier briefings, vergaderingen en afspraken met interne en externe promotoren. De student begrijpt de visie en de strategie van het management, kan de draagwijdte ervan vatten zodat hij/zij de implementatie adequaat kan ondersteunen.De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot de doelstellingen van het bedrijf.
De student verleent adequaat advies binnen de marketing- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. De student kan het stappenmodel voor ethische dilemma’s toepassen, uitwerken en vertalen in een eindwerk. Hij/zij kent de morele verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en heeft inzicht in methodes om de morele prestaties van de onderneming te meten.
De student maakt een begroting op voor het communicatieplan en kan het budget onderbouwen en verantwoorden. De student beheert het hem toebedeelde budget en kan de uitgaven controleren. De student handelt klantgericht (oa naar opdrachtgever toe) en bewaakt deze klantgerichtheid. De student waakt over het product- en/of merkbeeld. De student is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering, bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen. De student levert een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
De verschillende stappen in het eindwerkproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen niet los van elkaar geëvalueerd worden:
Eindwerkomkadering
Algemene info ivm eindwerk, bepalen van het onderwerp en eindwerkscreenings
Ethiek en deontologie : ethische analyse van het eindwerk a.d.h.van volgende onderwerpen :
Internationaal duurzaam ondernemen.
Methodes om de ethische prestaties van bedrijven te meten.
Integriteitsmanagement en gedragscodes.
Eindwerkproces
Fase 1 : 1e briefing ivm eindwerk, keuze van het onderwerp, voorbereiding van de realisatie, nazorg
Fase 2 : begeleiding door eindwerkpromotor (opdrachtgever) en eindwerkbegeleider (docent) :
o Procesbegeleiding o Tussentijdse gesprekken o Terugkomdagen tijdens en na stageperiode
Eindwerkproduct
De realisatie van het eindwerkproces
Eindwerkpresentatie
Omvat de mondelinge presentatie van het eindwerk voor een jury : tijdens deze presentatie moet elke student de verworven competenties van de opleiding bewijzen en beoordeelt de jury of deze al dan niet bereikt zijn. De eindwerkrapportering wordt vooraf ingeleverd, tijdens de presentatie gebruiken de studenten een visuele projectie van de presentatie met handouts voor de juryleden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De geïntegreerde eindevaluatie, waarin wordt geëvalueerd of de student de eindcompetenties haalt, is één cijfer op 20 en omvat een beoordeling van : • Eindwerkomkadering (ethiek & deontologie • Eindwerkproces • Eindwerkproduct • Eindwerkpresentatie.
Er zijn geen deelvrijstellingen mogelijk. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De eindwerkcommissie (afstudeerrichtingcoördinator, eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenperiode. De student wordt tijdens het inkijkmoment op het einde van het academiejaar volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie. |