Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Eindwerk PRV
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_3320 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Ja |
Docenten
- Hoyberghs Michele
- Vandekerkhof Renaat
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Alle opleidingsonderdelen 1 COM, 2 COM, 3 COM
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
COM_AC_05 | COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
COM_AC_07 | COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Integratieniveau |
COM_AC_09 | COM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
COM_AC_10 | COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
COM_AC_11 | COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Integratieniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan bestaande gegevens efficiënt verzamelen en zelfstandig verwerken tot bruikbare informatie die onmiddellijk aansluit bij het onderwerp van het eindwerk en de beroepscontext.
De student communiceert zijn/haar eindwerk conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren naar interne & externe promotoren en juryleden en hanteert hiervoor een correct Nederlands taalgebruik, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor verdere opvolging indien nodig. Het eindwerk kan zowel voor een profit- non profit - als voor een overheidsorganisatie zijn en betrekking hebben op interne en/of externe niet-commerciële communicatie. De student analyseert, volgens de basisregels van projectmanagement, elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht, pakt dit planmatig aan en lost dit op.
De student stelt werkbare procedures op en bevordert op deze manier het doelgericht en planmatig handelen bij anderen. De student plant zijn werk in, stelt prioriteiten en haalt de afgesproken deadlines. De student plant op volledig zelfstandige manier een communicatiecampagne (zijnde een crisis -, voorlichtings - of imagocampagne)en werkt dit uit, zodat alle dagelijkse activiteiten stipt, vlot en correct kunnen afgehandeld worden.
De student organiseert op een gepaste manier briefings, vergaderingen en afspraken met interne en externe promotoren. De student begrijpt de visie en de strategie van het management, kan de draagwijdte ervan vatten zodat hij/zij de implementatie adequaat kan ondersteunen.De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot de doelstellingen van het bedrijf.
De student verleent adequaat advies binnen de marketing- en communicatiestrategie van de opdrachtgever. De student kan het stappenmodel voor ethische dilemma’s toepassen, uitwerken en vertalen in een eindwerk. Hij/zij kent de morele verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en heeft inzicht in methodes om de morele prestaties van de onderneming te meten.
De student maakt een begroting op voor het communicatieplan en kan het budget onderbouwen en verantwoorden. De student beheert het hem toebedeelde budget en kan de uitgaven controleren. De student handelt klantgericht (oa naar opdrachtgever toe) en bewaakt deze klantgerichtheid is de student verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering, bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen. De student levert een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving. De student/professional waakt over het organisatiebeeld.
Inhoud
Korte inhoud
De verschillende stappen in het eindwerkproces zijn geen aparte onderdelen van het opleidingsonderdeel en kunnen niet los van elkaar geëvalueerd worden: Eindwerkomkadering: • Algemene info ivm eindwerk, bepalen van het onderwerp en eindwerkscreenings • Ethiek en deontologie : Ethiek en deontologie : ethische analyse van het eindwerk a.d.h.van volgende onderwerpen :
Internationaal duurzaam ondernemen.
Methodes om de ethische prestaties van bedrijven te meten.
Integriteitsmanagement en gedragscodes.
Eindwerkproces:
• Fase 1 : 1e briefing ivm eindwerk, keuze van het onderwerp, voorbereiding van de realisatie, nazorg
• Fase 2 : begeleiding door eindwerkpromotor (opdrachtgever) en eindwerkbegeleider (docent) : o Procesbegeleiding o Tussentijdse gesprekken o Terugkomdagen tijdens en na stageperiode
Eindwerkproduct: De realisatie van het eindwerkproces
Eindwerkpresentatie: Omvat de mondelinge presentatie van het eindwerk voor een jury : tijdens deze presentatie moet elke student de verworven competenties van de opleiding bewijzen en beoordeelt de jury of deze al dan niet bereikt zijn. De eindwerkrapportering wordt vooraf ingeleverd, tijdens de presentatie gebruiken de studenten een powerpoint-presentatie met handouts voor de juryleden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De geïntegreerde eindevaluatie, waarin wordt geëvalueerd of de student de eindcompetenties haalt, is één cijfer op 20 en omvat een beoordeling van : • Eindwerkomkadering (ethiek & deontologie) • Eindwerkproces • Eindwerkproduct • Eindwerkpresentatie
De eindwerkcommissie (afstudeerrichtingcoördinator, eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenkans. De student wordt tijdens het inkijkmoment volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is:
- er uitsluiting van tolerantie
- verplichte volgtijdelijkheid na portfolio en campagne
| Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | De geïntegreerde eindevaluatie, waarin wordt geëvalueerd of de student de eindcompetenties haalt, is één cijfer op 20 en omvat een beoordeling van : • Eindwerkomkadering (ethiek & deontologie) • Eindwerkproces • Eindwerkproduct • Eindwerkpresentatie
De eindwerkcommissie (afstudeerrichtingcoördinator, eindwerkbegeleider, betrokken docenten) beslist, in overleg met het opleidingshoofd, over de modaliteiten tot herkansing indien een student de vereiste competenties niet haalt tijdens de eerste examenkans. De student wordt tijdens het inkijkmoment volledig en ondubbelzinnig op de hoogte gebracht van de beslissing van de eindwerkcommissie.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is:
- er uitsluiting van tolerantie
- verplichte volgtijdelijkheid na portfolio en campagne
|