Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Pitch EV


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5499
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Bellens Tom
  • Van den Eijnden Geert
  • Rochtus Marina
  • Van Goethem Veerle
  • Van Herreweghen Pieter

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties modeltraject 2COM, competenties verworven in marketing- en communicatiegerichte vakken van semester 4 en tijdens de campagne 2 COM. Competenties verworven tijdens de cursus eventstrategie.

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersIntegratieniveau
    COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Integratieniveau

    Leerresultaten

    AC 01 Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen



    - De student evalueert voortdurend het eigen functioneren en dat van zijn team op een kritische manier

      en stuurt bij waar nodig.

    - De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten

      en ervaringen.

    - De student kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit

      en flexibiliteit oplossen.

    - De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid 

      om de gewenste kwaliteit te halen.

    - De student gaat correct om met deadlines en prioriteiten.



    AC 02 Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering



    - De student voert een grondige , adequate deskresearch uit.

    - De student houdt bij het gebruiken van de bekomen informatie rekening met de specificiteit van het event.

    - De student schat de volledigheid en de bruikbaarheid van informatie correct in

      en stuurt op basis hiervan de leveranciers aan.

    - De student schat de gevolgen van de door hem genomen beslissingen in het kader van de ontwikkeling van het

      event correct in en houdt hierbij rekening met het vooropgestelde eindresultaat.

    - Tijdens het hele proces, moet de student in staat zijn lateraal te denken.



    AC 03 Verwerven en verwerken van informatie



    - De student verzamelt voor de pitchopdracht op een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens

      en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).

    - De  student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare

      informatie voor de pitch.

    - Hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in

      een begroting.

    - De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie

      en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.

    - Bij het verwerken van de informatie kan de student deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren

      met de daarvoor gepaste software.



    AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren



    - De student voert meerdere keren een gerichte peer to peer evaluatie uit van de andere bureaumedewerkers.

    - De student kan op een professionele manier deelnemen aan een functioneringsgesprek.

    - Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere  (levenslange) ontwikkeling van de

      eigen competenties.

    - De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de 

      kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk

      kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht

      kan denken en handelen.



    AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk



    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel

      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.

    - De student kan een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen

      en offertes opstellen.

    - De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden

      en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat.

    - De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen.

    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren

      en het verslag maken.

    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren

      zowel aan specialisten als aan leken.



    AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie



    - De student werkt met toegewezen collega's samen om het event professioneel uit te werken.



    AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement



    - De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.

    - De student handelt met zijn bureau niet enkel efficiënt maar ook effectief.

    - Samen met het bureau stelt hij een planning, een draaiboek en een budget op en werkt deze op een

      hanteerbare manier uit.

    - De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).

    - De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.



    AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners



    - De student communiceert in het kader van het event beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en

      oplossingen zowel aan specialisten als aan leken.

    - De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen,

      zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.

    - Hij stelt zijn event finaal voor aan een breed publiek.



    AC 09 Initiatief nemen 



    - Tijdens het hele pitchproject anticipeert de student op problemen en crisissituaties en

       vindt hiervoor de gepaste oplossing.



    AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes



    - De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect

      voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.

    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen

      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.

    - De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten

      zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.



    AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit



    - De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen

      en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.

    - Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.

    - Tijdens het volledige proces van het pitchproject houdt de student rekening met duurzame en ecologische 

      principes en implementeert deze ook.



    AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden



    - De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor

      de pitch.

    - De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren. 

      Waar nodig maakt hij hiervoor gebruik van de nodige software (MS Office, Eventdrive...)

    - De student presenteert het pitchproject daarbij gebruik makend van de voorziene software.

      (MS Office, grafische pakketten...)



    BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid



    - De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.

    - De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn pitchopdracht.

    - De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot

      de doelstellingen van het event.

    - De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze

      reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.



    BS 03 Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan



    - De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van

      geïntegreerde communicatie in.

    - De student verdedigt deze visie en bewaakt de kwaliteit ervan constant en dit voor zowel reclame-, public

      relations-, interactieve- als eventcampagnes.

    - De student stelt een tijdsplanning en een draaiboek op en werkt een begroting uit die hanteerbaar zijn

      door zijn medewerkers. 

    - De student stuurt de plannen voortdurend bij en controleert de input, het proces en het product.(PDCA)

    - Hierbij gaat de student correct om met deadlines en prioriteiten.

    - De student zal het evenement van A tot Z voorbereiden en uitwerken rekening houdende 

      met het vooropgestelde budget.



    BS 04 Realiseren van communicatie in vorm en inhoud



    - De student gebruikt grafische en audiovisuele programma's en wendt ze aan om zelf een communicatiemiddel

      te produceren.

    - De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel

      (laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep, hierbij rekening houdend

      met de voorafbepaalde einddoelstelling.

    - Alle door de student gebruikte communicatietools, zijn dragers van één en dezelfde boodschap.



    BS 05 Managen van een communicatieproject



    - De student stelt een contract op, voert de onderhandelingen en overlegt met de betrokken doelgroepen.

    - De student kan een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen 

      opstellen.

    - De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden

      en doelgroepen waar hij mee omgaat.

    - De student pakt ieder evenement planmatig aan en stelt hiervoor werkbare procedures voor zichzelf

      en zijn medewerkers op.

    - De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen.

    - De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren

      en het verslag maken.

    - De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren

      zowel aan specialisten als aan leken.

    - De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen,

      zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.

    - De student vat zelfstandig - onder intensieve begeleiding van vakdocenten en externe specialisten

      in het betrokken vakdomein - de pitchopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces

      en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak.

    Inhoud

    De praktische uitvoering van een event in al zijn facetten staat centraal.



    Na uitgebreide sollicitaties en assesments krijgen de studenten een functie toegewezen binnen een communicatiebureau: accountmanager, strategic planner, creative team(copywriter, art director) budget coordinator, logistic planner, ... Deze sollicitaties en assesments vormen integraal de focus voor Nederlands SPT.



    De studenten leren vervolgens, onder intensieve begeleiding van docenten, een evenement van A tot Z voor te bereiden. Deze uitwerking dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever. Het pitchproject wordt intensief begeleid door de betrokken vakdocenten : onderzoek, conceptontwikkeling, strategie en eventplanning, budgettering en sponsoring, eventomkadering,  creatie en copywriting, en presentatie. In het kader van deze begeleiding verzorgen de docenten contacten/workshops met externe specialisten in het betrokken vakdomein.



    De praktijkoefening pitch is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.



    (Volgend op de briefing van de externe opdrachtgever verrichten de studenten een uitgebreid vooronderzoek naar doelgroep en doelstelling binnen de algemene communicatiestrategie van het bedrijf en leren ook hoe ze de bekomen resultaten moeten verwerken en er tijdens de voorbereiding van het event rekening mee moeten houden. (dit gebeurt binnen het vak Eventstrategie))



    Vertrekkend van een weldoordacht concept wordt de voorbereidingsfase tot in de kleinste details uitgewerkt.



    Met de ondersteuning van de meest geschikte software stellen ze via een planningstool het tijdsschema en het draaiboek op. Ze leren ook werken met een registratiesysteem en zien duidelijk de link tussen planning - budgettering - personeelslast.



    Ze leren eveneens hoe ze de bewakingswet moeten toepassen en een veiligheidsplan opstellen. Ze houden rekening met de wet op de auteursrechten, het statuut van de kunstenaar en vragen SABAM en de Billijke Vergoeding aan. Ze stellen sponsorcontracten, huurcontracten en contracten voor de medewerkers op, op een juridische en vormelijk correcte manier.



    Ze stellen voor het evenement, rekening houdend met alle facetten, een correct budget op. 



    Ze zullen de hele uitwerking van het evenement zowel schriftelijk als mondeling op een duidelijke manier en bestemd voor de verschillende doelgroepen voorstellen en hierover rapporteren. Ze kunnen briefings geven, onderhandelen en passen hier op een correcte manier de vereiste communicatieve vaardigheden toe.



    Ieder bureau werkt de case volledig uit en verdedigt de case voor een vakjury.







     


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    “pitch” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende elementen van de pitch.



    Door de aard van het opleidingsonderdeel is:

    -    de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

    -    er uitsluiting van tolerantie

    -    verplichte volgtijdelijkheid na portfolio en campagne

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie100%