Begincompetentie
Eindcompetenties modeltraject 2COM, competenties verworven in marketing- en communicatiegerichte vakken van semester 4 en tijdens de campagne 2 COM. Competenties verworven tijdens de cursus eventstrategie.
Leerresultaten
AC 01 Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen
- De student evalueert voortdurend het eigen functioneren en dat van zijn team op een kritische manier
en stuurt bij waar nodig.
- De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten
en ervaringen.
- De student kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit
en flexibiliteit oplossen.
- De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid
om de gewenste kwaliteit te halen.
- De student gaat correct om met deadlines en prioriteiten.
AC 02 Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering
- De student voert een grondige , adequate deskresearch uit.
- De student houdt bij het gebruiken van de bekomen informatie rekening met de specificiteit van het event.
- De student schat de volledigheid en de bruikbaarheid van informatie correct in
en stuurt op basis hiervan de leveranciers aan.
- De student schat de gevolgen van de door hem genomen beslissingen in het kader van de ontwikkeling van het
event correct in en houdt hierbij rekening met het vooropgestelde eindresultaat.
- Tijdens het hele proces, moet de student in staat zijn lateraal te denken.
AC 03 Verwerven en verwerken van informatie
- De student verzamelt voor de pitchopdracht op een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens
en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).
- De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare
informatie voor de pitch.
- Hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in
een begroting.
- De student laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie
en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.
- Bij het verwerken van de informatie kan de student deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren
met de daarvoor gepaste software.
AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren
- De student voert meerdere keren een gerichte peer to peer evaluatie uit van de andere bureaumedewerkers.
- De student kan op een professionele manier deelnemen aan een functioneringsgesprek.
- Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de
eigen competenties.
- De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de
kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk
kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht
kan denken en handelen.
AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk
- De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel
(laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.
- De student kan een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen
en offertes opstellen.
- De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden
en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat.
- De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen.
- De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren
en het verslag maken.
- De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren
zowel aan specialisten als aan leken.
AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie
- De student werkt met toegewezen collega's samen om het event professioneel uit te werken.
AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement
- De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.
- De student handelt met zijn bureau niet enkel efficiënt maar ook effectief.
- Samen met het bureau stelt hij een planning, een draaiboek en een budget op en werkt deze op een
hanteerbare manier uit.
- De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).
- De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.
AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners
- De student communiceert in het kader van het event beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en
oplossingen zowel aan specialisten als aan leken.
- De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen,
zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.
- Hij stelt zijn event finaal voor aan een breed publiek.
AC 09 Initiatief nemen
- Tijdens het hele pitchproject anticipeert de student op problemen en crisissituaties en
vindt hiervoor de gepaste oplossing.
AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes
- De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect
voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.
- De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen
en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
- De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten
zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.
AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit
- De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen
en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
- Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.
- Tijdens het volledige proces van het pitchproject houdt de student rekening met duurzame en ecologische
principes en implementeert deze ook.
AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden
- De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor
de pitch.
- De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren.
Waar nodig maakt hij hiervoor gebruik van de nodige software (MS Office, Eventdrive...)
- De student presenteert het pitchproject daarbij gebruik makend van de voorziene software.
(MS Office, grafische pakketten...)
BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid
- De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.
- De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn pitchopdracht.
- De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot
de doelstellingen van het event.
- De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze
reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.
BS 03 Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan
- De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van
geïntegreerde communicatie in.
- De student verdedigt deze visie en bewaakt de kwaliteit ervan constant en dit voor zowel reclame-, public
relations-, interactieve- als eventcampagnes.
- De student stelt een tijdsplanning en een draaiboek op en werkt een begroting uit die hanteerbaar zijn
door zijn medewerkers.
- De student stuurt de plannen voortdurend bij en controleert de input, het proces en het product.(PDCA)
- Hierbij gaat de student correct om met deadlines en prioriteiten.
- De student zal het evenement van A tot Z voorbereiden en uitwerken rekening houdende
met het vooropgestelde budget.
BS 04 Realiseren van communicatie in vorm en inhoud
- De student gebruikt grafische en audiovisuele programma's en wendt ze aan om zelf een communicatiemiddel
te produceren.
- De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel
(laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep, hierbij rekening houdend
met de voorafbepaalde einddoelstelling.
- Alle door de student gebruikte communicatietools, zijn dragers van één en dezelfde boodschap.
BS 05 Managen van een communicatieproject
- De student stelt een contract op, voert de onderhandelingen en overlegt met de betrokken doelgroepen.
- De student kan een correct budget, facturen, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen
opstellen.
- De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden
en doelgroepen waar hij mee omgaat.
- De student pakt ieder evenement planmatig aan en stelt hiervoor werkbare procedures voor zichzelf
en zijn medewerkers op.
- De student kan efficiënt deelnemen aan vergaderingen.
- De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren
en het verslag maken.
- De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren
zowel aan specialisten als aan leken.
- De student kan klanten, opdrachtgever, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen,
zelf te woord staan en voorstellen aan anderen.
- De student vat zelfstandig - onder intensieve begeleiding van vakdocenten en externe specialisten
in het betrokken vakdomein - de pitchopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces
en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak.
Inhoud
De praktische uitvoering van een event in al zijn facetten staat centraal.
Na uitgebreide sollicitaties en assesments krijgen de studenten een functie toegewezen binnen een communicatiebureau: accountmanager, strategic planner, creative team(copywriter, art director) budget coordinator, logistic planner, ... Deze sollicitaties en assesments vormen integraal de focus voor Nederlands SPT.
De studenten leren vervolgens, onder intensieve begeleiding van docenten, een evenement van A tot Z voor te bereiden. Deze uitwerking dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever. Het pitchproject wordt intensief begeleid door de betrokken vakdocenten : onderzoek, conceptontwikkeling, strategie en eventplanning, budgettering en sponsoring, eventomkadering, creatie en copywriting, en presentatie. In het kader van deze begeleiding verzorgen de docenten contacten/workshops met externe specialisten in het betrokken vakdomein.
De praktijkoefening pitch is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.
(Volgend op de briefing van de externe opdrachtgever verrichten de studenten een uitgebreid vooronderzoek naar doelgroep en doelstelling binnen de algemene communicatiestrategie van het bedrijf en leren ook hoe ze de bekomen resultaten moeten verwerken en er tijdens de voorbereiding van het event rekening mee moeten houden. (dit gebeurt binnen het vak Eventstrategie))
Vertrekkend van een weldoordacht concept wordt de voorbereidingsfase tot in de kleinste details uitgewerkt.
Met de ondersteuning van de meest geschikte software stellen ze via een planningstool het tijdsschema en het draaiboek op. Ze leren ook werken met een registratiesysteem en zien duidelijk de link tussen planning - budgettering - personeelslast.
Ze leren eveneens hoe ze de bewakingswet moeten toepassen en een veiligheidsplan opstellen. Ze houden rekening met de wet op de auteursrechten, het statuut van de kunstenaar en vragen SABAM en de Billijke Vergoeding aan. Ze stellen sponsorcontracten, huurcontracten en contracten voor de medewerkers op, op een juridische en vormelijk correcte manier.
Ze stellen voor het evenement, rekening houdend met alle facetten, een correct budget op.
Ze zullen de hele uitwerking van het evenement zowel schriftelijk als mondeling op een duidelijke manier en bestemd voor de verschillende doelgroepen voorstellen en hierover rapporteren. Ze kunnen briefings geven, onderhandelen en passen hier op een correcte manier de vereiste communicatieve vaardigheden toe.
Ieder bureau werkt de case volledig uit en verdedigt de case voor een vakjury.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
“pitch” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende elementen van de pitch.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is:
- de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.
- er uitsluiting van tolerantie
- verplichte volgtijdelijkheid na portfolio en campagne
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |