Begincompetentie
Zie eindcompetenties campagne 2 COM
Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject van het 3de jaar communicatie-reclame : onderzoek CC, Reclamestrategie/Interactieve strategie, Concept en creatie, Visuele communicatie reclame/interactief
Leerresultaten
AC 01 Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen
- De student evalueert voortdurend het eigen functioneren en dat van zijn team op een kritische manier
en stuurt bij waar nodig.
- De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten en ervaringen.
- De student kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen met creativiteit en flexibiliteit oplossen.
- De student kan inschatten wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid
om de gewenste kwaliteit te halen.
- De student gaat correct om met deadlines en prioriteiten.
AC 02 Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering
- De student voert een grondige , adequate deskresearch uit.
- De student houdt bij het gebruiken van de bekomen informatie rekening met de specificiteit van de Pitch-opdracht.
- De student schat de volledigheid en de bruikbaarheid van informatie correct in , evalueert en interpreteert de gegevens.
- De student schat de gevolgen van de door hem genomen beslissingen in het kader van de ontwikkeling van het
Pitchproject correct in en houdt hierbij rekening met het vooropgestelde eindresultaat.
- Tijdens het hele proces moet de student in staat zijn lateraal te denken.
AC 03 Verwerven en verwerken van informatie
- De student verzamelt voor de pitchopdracht op een efficiënte manier de vereiste cijfergegevens
en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen (ook multimediale informatie).
- De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare
informatie voor de pitch.
- Hij schat daarbij de volledigheid en bruikbaarheid van de informatie goed in en verwerkt de gegevens in
een begroting.
- Hij laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen en stelt eventuele lacunes in de informatie
en in de doorstroming ervan vast, hij rapporteert ze en lost ze op.
- Bij het verwerken van de informatie kan hij deze analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren
met de daarvoor gepaste software.
AC 04 Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren
- De student voert meerdere keren een gerichte peer to peer evaluatie uit van de andere bureaumedewerkers.
- De student kan op een professionele manier deelnemen aan een functioneringsgesprek.
- Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de
eigen competenties.
- De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot de
kwaliteit van de relaties met alle stakeholders van zijn beroepsomgeving doordat hij zich gemakkelijk
kan inleven in de anderen, zichzelf en zijn bureau voortdurend in vraag stelt en van daaruit klantgericht
kan denken en handelen.
AC 05 De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk
- De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel
(laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep.
- De student kan een correct budget, memo’s, interne nota’s, verslagen van vergaderingen
en offertes opstellen.
- De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden
en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat; i.c. de pitchopdrachtgevers, de assessoren bij de sollicitatieprocedure, de interne en externe juryleden en workshopbegeleiders.
- De student neemt efficiënt en constructief deel aan vergaderingen met zijn pitchteam, met begeleidende docenten en met externe coaches en stelt correcte verslagen hiervan op.
- De student kan de voorbereidende stukken voor een vergadering opstellen, efficiënt notuleren
en het verslag maken.
- De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren
zowel aan specialisten als aan leken.
AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie
- De student werkt met hem toegewezen collega's samen om de communicatiecampagne professioneel uit te werken.
- De student beoordeelt zichzelf en de andere collega's in het kader van een peerassessment en in het kader van een teamgesprek o.l.v. een begeleider-docent.
- Hij/zij is in staat om zijn eigen functioneren binnen het project-team bij te sturen.
AC 07 Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement
- De student vervult zijn rol zoals beschreven in zijn functie omschrijving.
- De student stuurt de plannen voortdurend bij, controleert de input, het proces en het product (PDCA).
- De student draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.
- De student organiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget (overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau) een pitchproject.
AC 08 Professioneel omgaan met diverse actoren en partners
- De student communiceert in het kader van de Pitch beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en
oplossingen zowel aan specialisten (overeenkomstig zijn functie binnen het bureau) als aan leken.
- De student kan externe en interne nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers verwelkomen, doorverwijzen en/of zelf te woord staan, hij kan ze aankondigen en/of voorstellen in het kader van de finale voorstelling aan een breed publiek.
AC 09 Initiatief nemen
- Tijdens het hele pitchproject CC anticipeert de student op problemen en crisissituaties en
vindt hiervoor de gepaste oplossing.
AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes
- De student kan in een multicultureel, multidisciplinair team een constructieve inbreng hebben met respect
voor de inbreng van de anderen binnen een multiculturele context.
- De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen
en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
- De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten
zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.
AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit
- De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen
en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
- Voor het concept van het event is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.
- Tijdens het volledige proces van het pitchproject houdt de student rekening met duurzame en ecologische
principes en implementeert deze ook.
AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden
- De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor
de pitch.
- De student kan bij de verwerking van de gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-Office, SPSS en een software voor grafische vormgeving).
BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid
- De student houdt de vinger aan de pols van de algemene maatschappelijke trends en evoluties.
- De student integreert deze trends en evoluties op een adequate manier in zijn pitchopdracht.
- De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media hierin naar waarde in, in relatie tot
de doelstellingen van de Pitch-opdracht.
- De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze
reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.
BS 02 Alle facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een communicatievraagstuk
- De student voert een uitgebreid vooronderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit.
- De student interpreteert en beoordeelt vanuit een gevorderde kennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de pitch.
- De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor de pitch. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. MS-office, SPSS en een software voor grafische vormgeving)
BS 03 Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan
- De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van
geïntegreerde communicatie in.
- De student verdedigt deze visie en bewaakt de kwaliteit ervan constant en dit voor zowel reclame-, public
relations-, interactieve- als eventcampagnes.
- De student waakt erover dat de 5 onderdelen van een campagne (onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie) volgens de in het beroepenveld vigerende kwaliteitscriteria worden nageleefd en toegepast . Bovendien waakt de student/professional over het product en/of merkbeeld.
- De student begroot de communicatiecampagne en –middelen overeenkomstig zijn eigen functie binnen het bureau en verantwoordt de toewijzing van budgetten.
BS 04 Realiseren van communicatie in vorm en inhoud
- De student gebruikt grafische en audiovisuele programma's en wendt ze aan om zelf een communicatiemiddel
te produceren en kan toeleveranciers aansturen voor de uitvoering van meer complexe communicatiemiddelen.
- De student kan via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel
(laten) communiceren, aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep, hierbij rekening houdend
met de voorafbepaalde einddoelstelling.
BS 05 Managen van een communicatieproject
- De student kan zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aanpassen aan de omstandigheden
en doelgroepen waar hij mee omgaat.
- De student geeft de klant/opdrachtgever van het campagneproject advies over het communicatiebeleid (met een volledig uitgewerkt campagneplan) .
- De student kan het hem toebedeelde budget (totale communicatiebudget, budget voor creatie en productie,budget voor organisatie evenement, mediabudget,etc …) goed beheren: hij controleert de uitgaven en handelt de nodige documenten en facturen correct af.
- De student voert leidinggevende taken uit die aansluiten bij zijn eigen functie binnen het bureau : een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en anderen motiveren tot doelgericht handelen.
- De student vat zelfstandig - onder intensieve begeleiding van vakdocenten en externe specialisten
in het betrokken vakdomein - de pitchopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces
en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak.
Inhoud
Na uitgebreide sollicitaties en assesments krijgen de studenten een functie toegewezen binnen een communicatiebureau: accountmanager, strategic planner, creatief (copywriter, art director) mediaplanner, ... Deze sollicitaties en assesments vormen integraal de focus voor Nederlands SPT.
De studenten leren vervolgens, onder intensieve begeleiding van docenten, vanuit de communicatiemix een communicatieplan samen te stellen. Dit plan dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever. Het pitchproject wordt intensief begeleid door de betrokken vakdocenten : onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie. In het kader van deze begeleiding verzorgen de docenten contacten/workshops met externe specialisten in het betrokken vakdomein. De praktijkoefening pitch is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is:
- de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.
- er uitsluiting van tolerantie
- verplichte volgtijdelijkheid na portfolio en campagne
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | “pitch” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende elementen van de pitch : onderzoek, strategie, creatie en productie, mediaplanning en presentatie.
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk. |