Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Romantics & Victorians


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_5450
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Gilis Annelies
  • Verreycken Wim

Onderwijstaal

  • Engels
  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    - eindcompetenties 1 BALSO / Europees ReferentieKader: B1/B2
    - interesse voor de Engelse taal en cultuur
    - bereidheid tot bijhouden/bijwerken taalbeheersing buiten de contacturen
    - vlotte mondelinge communicatievaardigheden (Engels)

    Eindcompetentie

    BALSO_01BALSO_01 - Functioneel geheel 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.02BALSO_01.02 - De leraar kan basisdoelen, verbredings-, verdiepingsdoelen en vakoverschrijdende doelen kiezen en concreet- operationeel formuleren op basis van leerplan, eindtermen en ontwikkelingsdoelenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.03BALSO_01.03 - De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, doelen, beschikbare tijd en maatschappelijke relevantieGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.04BALSO_01.04 - De leraar kan de leerinhouden structureren en vertalen in leeractiviteiten en bordschema’s, en kan zelf een leerlijn uitzettenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.05BALSO_01.05 - De leraar kan aangepaste werkvormen (doceren, onderwijsleergesprek, toepassingen, opdrachten, groepswerk, hoeken- en contractwerk, projectwerk, begeleid zelfstandig leren, excursie, ....) en groeperingsvormen (individueel, klassikaal, groepsgewijs) uitwerken en realiseren om een activerend lesverloop te creërenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_01.06BALSO_01.06 - De leraar kan individueel en in team en op adequate, gestructureerde wijze leermiddelen kritisch kiezen, aanpassen, aanmaken en gebruiken in functie van de doelstellingen, de beginsituatie en gekozen methodische aanpak en groeperingsvormGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.04BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijkGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.03BALSO_05.03 - De leraar kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_10BALSO_10 - Functioneel geheel 10: De leraar als cultuurparticipantGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.01BALSO_11.01 - De leraar heeft een goede non-verbale taal: hij/zij heeft een natuurlijke, expressieve en enthousiaste houding.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.07BALSO_11.07 - De leraar kan een uiteenzetting geven voor leerlingen om te informeren, activeren of overtuigen op verschillende manieren, met schriftelijke ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.09BALSO_11.09 - De leraar kan verschillende soorten teksten op verschillende manieren en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) vertellenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.10BALSO_11.10 - De leraar kan verschillende soorten teksten (verhaal, gedicht, sprookje, …) op verschillende manieren (gewoon, vertellend, dramatiserend, interactief) en voor verschillende doelen (informeren, activeren, overtuigen, …) voorlezenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.11BALSO_11.11 - De leraar kan verschillende soorten gesprekken (leerlingenbespreking, evaluatie- of functioneringsgesprek,…) voeren met volwassenen over de klas- en schoolcontextGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.12BALSO_11.12 - De leraar kan een presentatie op verschillende manieren (interactief, kort, lang) houden voor volwassen gesprekspartners over de klas- en schoolcontext, met behulp van ondersteuning in schrift en beeldGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.06BALSO_12.06 - Zin voor samenwerkingGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    BALSO 03: de leraar als inhoudelijk expert

    Communicatieve vaardigheden

    De studenten hebben een goede beheersing van het Engels (ERK: B1/B2) en begrijpen actuele Engelstalige documenten en verscheidene tekstsoorten. Ze beheersen lees- en luisterstrategieën en kunnen documenten bondig samenvatten en er vragen bij formuleren. Ze nemen op een vlotte en correcte wijze deel aan een gesprek en ze kunnen een vlotte tekst schrijven in het Engels.



    Culturele component

    Studenten kennen een aantal belangrijke auteurs uit de vermelde periodes; ze lezen een aantal teksten van hun hand en kunnen deze auteurs en hun werk ook situeren; daarnaast bouwen ze een globaal beeld op van de Engelse maatschappij van deze periodes. Van de teksten die gelezen worden kunnen de studenten woordenschat verklaren, de inhoud vertellen en een bespreking maken.



    BALSO 10: de leraar als cultuurparticipant

    Studenten lezen (zelfstandig) een aantal Engelstalige teksten en maken hiervan een bespreking en/of presentatie. Ze gaan ook kritisch om met achtergrondinformatie.



    BALSO 01: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

    Studenten bereiden zelfstandig of in groep lessen en/of presentaties voor en voeren deze uit. Hierbij achterhalen ze de beginsituatie van de leergroep en formuleren ze doelstellingen. Ze selecteren leerinhouden uit een gegeven aanbod en structureren en vertalen deze in leeractiviteiten. Ze bepalen een aangepaste methodische aanpak en groeperingvormen, afgestemd op de doelstellingen. Hierbij aansluitend kiezen ze leermiddelen en ze passen deze aan indien nodig (individueel of na overleg in team).



    BALSO 05: de leraar als innovator / onderzoeker

    Studenten kunnen hun eigen werk kritisch bekijken.



    BALSO 12: attitudes


    • organisatievermogen: studenten bepalen zelfstandig of in groep een methodische aanpak.

    • kritische ingesteldheid/leergierigheid: studenten tonen een ruime interesse voor de

    • Engelse taal en cultuur; ze beseffen dat het lezen van (literaire) teksten de bedoeling heeft hun inzicht in de Engelse literatuur, cultuur en gedachtewereld te verrijken, hun taalvaardigheid te ontwikkelen, hun woordenschat uit te breiden en het aanvoelen van nuances in de woordkeuze bij te brengen.

    • zin voor samenwerking: studenten werken in groep bij tekstbespreking en presentaties.

    Inhoud

    Romantic, Victorian and Gothic literature:

    - kennis van de Engelse maatschappij van deze periode (historische, sociale en literaire context);

    - woordenschat, inhoud en bespreking van teksten, gedichten en filmfragmenten.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%