Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Verruimingsproject Kostprijscalculatie en verkoop


Opleiding Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BALSO_5449
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Jacobs Viviane
  • Verreycken Wim

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties 1 BALSO

    Eindcompetentie

    BALSO_03BALSO_03 - Functioneel geheel 3: De leraar als inhoudelijk expertGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.01BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.02BALSO_03.02 - De leraar kan verschillende waardevolle bronnen van informatie gebruiken bij het voorbereiden van lessen.Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_03.03BALSO_03.03 - De leraar kan vernieuwingen en evoluties i.v.m. de eigen onderwijsvakken opvolgen en integreren in het lesgevenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05BALSO_05 - Functioneel geheel 5: De leraar als innovator/onderzoekerGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_05.01BALSO_05.01 - De leraar kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden in de eigen lespraktijk (vernieuwende didactische inzichten,…)Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11BALSO_11 - Taalcompetenties van de leraarGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.02BALSO_11.02 - De leraar hanteert een duidelijk bordschriftGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.05BALSO_11.05 - De leraar kan mondeling opdrachten geven met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.06BALSO_11.06 - De leraar kan schriftelijk vragen en opdrachten formuleren met betrekking tot klasmanagement en taakuitvoeringGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.13BALSO_11.13 - De leraar kan specifieke soorten teksten (lesvoorbereidingen, notities,…) voor het functioneren op klas- en schoolniveau, voor de eigen professionalisering en voor communicatieve doeleinden schrijvenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_11.15BALSO_11.15 - De leraar is er zich bewust van dat schriftelijk werkmateriaal, bestemd voor leerlingen en andere partners binnen het schoolgebeuren, foutloos moet zijn, en slaagt er in dit te realiserenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12BALSO_12 - AttitudesGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.01BALSO_12.01 - BeslissingsvermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.03BALSO_12.03 - Kritische ingesteldheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.04BALSO_12.04 - LeergierigheidGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus
    BALSO_12.05BALSO_12.05 - OrganisatievermogenGeen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus

    Leerresultaten

    KOSTPRIJSBEREKENING


    De leraar als inhoudelijk expert:


    V 3.1. De student beheerst de basiskennis, volgt en bevraagt de recente evoluties i.v.m.     inhouden en vaardigheden uit het vakgebied.

    V 3.2. : De student wendt de verworven domeinspecifieke deskundigheid aan

    V 3.3. : De student situeert en integreert het eigen vormingsaanbod in het geheel van

    het onderwijsaanbod.




    De student werkt aan volgende attitudes : A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4(leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).




    VERKOOPKUNDE


    De leraar als inhoudelijk expert – eindcompetentie 2


    V3.1 en V3.2: De student beheerst de basiskennis. De verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden wendt hij aan in een didactische oefening. Hij volgt recente evoluties in dit verband op en integreert ze in de didactische oefening.


     


    De leraar als innovator – eindcompetentie 2


    V5.1: De student wendt vernieuwende elementen uit de opleiding aan bij de uitwerking van de didactische oefening.


    De student werkt aan volgende attitudes: A1 (beslissingsvermogen), A3 (kritische ingesteldheid), A4 (leergierigheid), A10 (taalgebruik en communicatie).

    Inhoud

    KOSTPRIJSBEREKENING

    De volgende onderwerpen worden behandeld aan de hand van concrete voorbeeldsituaties of uitgewerkte oefeningen :

    - kostenbegrippen en kostprijscomponenten;

    - kostprijsberekening bij massaproductie;

    - Activity Based Costing;

    - standaardkostencalculatie;

    - standaardkostencalculatie: verschillenanalyse;

    - variabele kostprijsberekening.




    VERKOOPKUNDE


    -  Behoeften  (Needs)     

    -  Wensen, Verlangens  (Wants)


    -  Het verkoopsgesprek  (Traditioneel vs Modern)


    -  Het verkoopplan.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Cost accounting

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten40%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%