Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Verruimingsproject Statistiek
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs |
2010-11 |
nvt |
BALSO_5446 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van Den Brande Constance
- Verreycken Wim
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties wiskunde 1 en wiskunde 2
Eindcompetentie
BALSO_03.01 | BALSO_03.01 - De leraar beheerst de domeinspecifieke kennis en vaardigheden, en kan die verbreden en verdiepen | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
BALSO_03.04 | BALSO_03.04 - De leraar kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden op een duidelijke en inhoudelijk correcte wijze aanwenden in de pedagogisch-didactische praktijk | Geen omschrijving in gedragsindicatoren in niveaus |
Leerresultaten
De student kan
- Verschillende soorten gegevens herkennen.
- Aan de hand van voorbeelden het belang uitleggen van de representativiteit van een steekproef voor het formuleren van statistische besluiten over een populatie.
- In betekenisvolle situaties de begrippen absolute en de relatieve frequentie verwoorden en ze in concrete situaties bij een gegeven reeks individuele of gegroepeerde gegevens berekenen en interpreteren.
- Verschillende grafische voorstellingen gebruiken en interpreteren bij concrete statistische gegevens, als ze gegeven zijn door individuele of gegroepeerde gegevens.
- De betekenis van de begrippen gemiddelde en mediaan verwoorden.
- Centrummaten, m.n. gemiddelde en mediaan, bij een reeks gegroepeerde gegevens berekenen en interpreteren.
- De betekenis van de begrippen variantie, standaardafwijking en interkwartielafstand verwoorden.
- Spreidingsmaten, m.n. variantie, standaardafwijking en kwartielen, bij een reeks individuele of gegroepeerde gegevens berekenen en interpreteren.
- Aan de hand van concrete voorbeelden aangeven dat men enkel op basis van aselecte steekproeven uitspraken kan doen over de ganse populatie en dat bij elk statistisch experiment toeval een rol speelt.
- In betekenisvolle situaties, gebruik maken van een normale verdeling als continu model bij data met een klokvormige frequentieverdeling en het gemiddelde en de standaardafwijking van de gegeven data gebruiken als schatting voor het gemiddelde en de standaardafwijking van deze normale verdeling.
- Het gemiddelde en de standaardafwijking van een normale verdeling grafisch interpreteren en grafisch het verband leggen tussen een normale verdeling en de standaardnormale verdeling.
- Bij een normale verdeling de relatieve frequentie van een verzameling gegevens met waarden tussen twee gegeven grenzen,met waarden groter dan een gegeven grens,of met waarden kleiner dan een gegeven grens, interpreteren als de oppervlakte van bijbehorende gebied onder de normale verdeling
- Bij een concreet steekproefresultaat i.v.m. proporties een correcte statistische uitspraak formuleren, gebruik makend van een foutenmarge en het bijbehorende betrouwbaarheidsniveau
- Bij een reeks statistische gegevens van twee variabelen op basis van een grafiek eventuele lineaire verbanden aangeven.
- Bij concrete voorbeelden de betekenis van de correlatiecoëfficiënt uitleggen.
- Met behulp van ICT bij statistische gegevens van twee variabelen met een grote correlatie de regressielijn bepalen en hiermee interpoleren en extrapoleren
Inhoud
In dit verruimingsproject worden de belangrijkste statistische begrippen behandeld ( centrummaten, spreidingsmaten, grafische voorstelling, frequentietabellen,…).
- Verschillende soorten gegevens herkennen.
- Aan de hand van voorbeelden het belang uitleggen van de representativiteit van een steekproef voor het formuleren van statistische besluiten over een populatie.
- In betekenisvolle situaties de begrippen absolute en de relatieve frequentie verwoorden en ze in concrete situaties bij een gegeven reeks individuele of gegroepeerde gegevens berekenen en interpreteren.
- Verschillende grafische voorstellingen gebruiken en interpreteren bij concrete statistische gegevens, als ze gegeven zijn door individuele of gegroepeerde gegevens.
- De betekenis van de begrippen gemiddelde en mediaan verwoorden.
- Centrummaten, m.n. gemiddelde en mediaan, bij een reeks gegroepeerde gegevens berekenen en interpreteren.
- De betekenis van de begrippen variantie, standaardafwijking en interkwartielafstand verwoorden.
- Spreidingsmaten, m.n. variantie, standaardafwijking en kwartielen, bij een reeks individuele of gegroepeerde gegevens berekenen en interpreteren.
- Aan de hand van concrete voorbeelden aangeven dat men enkel op basis van aselecte steekproeven uitspraken kan doen over de ganse populatie en dat bij elk statistisch experiment toeval een rol speelt.
- In betekenisvolle situaties, gebruik maken van een normale verdeling als continu model bij data met een klokvormige frequentieverdeling en het gemiddelde en de standaardafwijking van de gegeven data gebruiken als schatting voor het gemiddelde en de standaardafwijking van deze normale verdeling.
- Het gemiddelde en de standaardafwijking van een normale verdeling grafisch interpreteren en grafisch het verband leggen tussen een normale verdeling en de standaardnormale verdeling.
- Bij een normale verdeling de relatieve frequentie van een verzameling gegevens met waarden tussen twee gegeven grenzen,met waarden groter dan een gegeven grens,of met waarden kleiner dan een gegeven grens,
- interpreteren als de oppervlakte van bijbehorende gebied onder de normale verdeling
- Bij een concreet steekproefresultaat i.v.m. proporties een correcte statistische uitspraak formuleren, gebruik makend van een foutenmarge en het bijbehorende betrouwbaarheidsniveau
- Bij een reeks statistische gegevens van twee variabelen op basis van een grafiek eventuele lineaire verbanden aangeven.
- Bij concrete voorbeelden de betekenis van de correlatiecoëfficiënt uitleggen.
- Met behulp van ICT bij statistische gegevens van twee variabelen met een grote correlatie de regressielijn bepalen en hiermee interpoleren en extrapoleren
In het deel verklarende statistiek wordt gewerkt met de binomiale en de normale verdeling, en komen tal van toepassingen aan bod.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- VBTL 5/6-GO-aso-leerboek statistiek (beknopt)
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 80% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 20% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |