Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Eventstrategie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_3289 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Rochtus Marina
- Voss Wim
- Van Royen Johan
- Jamaels Inge
- De Wit Helga
- Van Goethem Veerle
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties modeltraject 2COM
Eindcompetentie
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_AC_06 | COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
COM_AC_10 | COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
COM_AC_11 | COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
Leerresultaten
AC 02 Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering
- De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten
en ervaringen.
- De student heeft inzicht in de consequenties en de neveneffecten van de door hem ingenomen standpunten.
- De student voert een grondige , adequate deskresearch uit.
- De student houdt bij het gebruiken van de bekomen informatie rekening met de specificiteit van het event.
- De student schat de volledigheid en de bruikbaarheid van informatie correct in.
- De student schat de gevolgen van de door hem genomen beslissingen in het kader van de ontwikkeling van het
event correct in en houdt hierbij rekening met het vooropgestelde eindresultaat.
- Tijdens het hele proces, moet de student in staat zijn lateraal te denken.
AC 03 Verwerven en verwerken van informatie
- De student verzamelt voor de communicatie van een event, op een efficiënte manier,
de vereiste cijfergegevens en specifiek gerelateerde informatie (eventueel meertalig) uit relevante bronnen
(ook multimediale informatie).
- De student verwerkt deze gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare
informatie voor de pitch.
- De student kan volledigheid en bruikbaarheid van informatie goed inschatten.
- De student kan gegevens verwerken in een budget.
- Bij het verwerken van de informatie kan hij deze analyseren, structureren,synthetiseren.
AC 06 Samenwerken als lid van een team en van de organisatie
- De student werkt met toegewezen collega's samen om het onderzoek voor de pitch
professioneel uit te werken.
AC 10 Handelen vanuit ethische en deontologische principes
- De student kan ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext onderkennen
en hierbij een beredeneerd standpunt innemen.
- De student begrijpt de visie en de strategie van het management en kan de draagwijdte ervan vatten
zodat hij de implementatie adequaat kan ondersteunen.
AC 11 Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit
- Bij het conceptueel denken is de visie van de student gestoeld op duurzame en ecologische principes.
AC 12 Gegevens kwaliteitsvol maken en houden, verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid
- De student verwerkt gegevens onder begeleiding van een docent zelfstandig tot direct bruikbare informatie voor
de pitch.
- De student kan bij de verwerking van gegevens de informatie analyseren, structureren, synthetiseren.
Waar nodig maakt hij hiervoor gebruik van de nodige software (MS Office, Eventdrive...)
BS 01 Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid
- De student schat de rol van maatschappelijke trends en de media naar waarde in, in relatie tot
de doelstellingen van het event.
- De student kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken, en op basis van deze
reflectie streven naar een verdere ontwikkeling van eigen competenties.
BS 02 Alle facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een communicatievraagstuk
- In het kader van de pitch schrijft de student een onderzoeksplan uit.
- De student voert deskresearch en technieken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.
- De student formuleert de belangrijkste conclusies.
- De student beantwoordt het onderzoeksvraagstuk.
- De student rapporteert hierover schriftelijk.
BS 03 Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan
- De student schat vanuit een 360° benadering van het gestelde communicatieprobleem het belang van
geïntegreerde communicatie in.
- De student is in staat een tijdsplanning en een draaiboek op te stellen en een begroting uit te werken
die hanteerbaar zijn.
- De student ziet het belang van timemanagement in en onderkent deadlines en prioriteiten.
- De student kan een evenement van A tot Z voorbereiden en uitwerken rekening houdende
met het vooropgestelde budget.
- De student kan een evenement als communicatietool plaatsen binnen de algemene communicatiestrategie
van het bedrijf.
Inhoud
Eventstrategie valt uiteen in verschillende onderdelen die samen één geheel vormen: onderzoek- eventplanning - budgettering - eventomkadering - special topics met bijzondere aandacht voor de nieuwe media trends en trends binnen de eventsector.(soms ook onder de vorm van lezingen en/of bedrijfsbezoeken).
De student zal in team onderzoek verichten in het kader van de pitch.
Zowel kwalitatief verkennend onderzoek als kwantitatief beschrijvend onderzoek komen aan bod.
De studenten zoeken naar een zo volledig en duidelijk mogelijke definitie van eventmanagement. Men stelt de vraag hoe men evenementen kan indelen. Een evenement wordt van ontstaan tot evaluatie volledig geanalyseerd en theoretisch onderbouwd. De theoretische achtergrond rond brainstorming en timemanagement komt hier ook aan bod. Bijzondere aandacht gaat uit naar het conceptueel denken en het opstellen van een planning en een draaiboek. De pragmatische en strategische aspecten van de sponsoring worden uitgediept. De student leert een degelijke budgettering op te stellen en kan deze terugkoppelen naar het event.
Ook de juridische en wettelijke omkadering van een event worden behandeld. Een overzicht van de verschillende vennootschapsvormen, de wetgeving aangaande evenementen, het veiligheidsplan, de sociale zekerheid en de arbeidsovereenkomsten; geluid, podiaverhuur, security, ecocommunicatie & milieuwetgeving voor events, cateringwetgeving & voedselhygiëne, location hunting en –scouting (met bedrijfsbezoeken) komen aan bod. Bij dit alles gaat ook aandacht uit naar nieuwe trends binnen de media en hun (internet)toepassingen. Hierbij zullen de gekozen onderwerpen zowel binnen het algemene communicatiekader als meer specifiek binnen de eventsector geplaatst worden. De studenten beschikken niet alleen over cursussen en materiaal op Toledo, maar tevens over een uitgebreide bibliografie.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |