Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Public Relations Strategie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_5454 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Sambaer Els
- Vandekerkhof Renaat
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Communicatiestrategie PRV/EVT
Eindcompetentie
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. De jonge professional kan de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij kan op basis van zijn kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement: het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie.
De student kan klanten advies geven over het communicatiebeleid. De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken.
Inhoud
'Public relations en voorlichtingsstrategie'
Alles draait rond PR-campagnes, een belangrijk begrip in de PR-sector (communicatiecampagnes, public affairs campagnes, imagocampagnes, crisiscommunicatiecampagnes, ...) Verschillende domeinen van externe PR worden gekoppeld aan dit belangrijk begrip:
- Het PR-plan
- Crisiscommunicatie
- Politieke PR, lobbying en Public Affairs
- Community Relations
- Financiële communicatie
- Arbeidsmarktcommunicatie
- Plan van aanpak voor persrelaties
- Aandacht ook voor nieuwere trends in het PR-domein: moderne pr-tools zoals blogging, networking en online reputatiemanagement...
Inhoudelijk zijn er af en toe verwijzingen naar de Pitch PRV, maar deze zijn niet structureel vermits 'Public relations en voorlichtingsstrategie' een apart opleidingsonderdeel is in het programma, los van de Pitch.
Mediaplanning PRV
1. de fasen in mediaplanning
2. mediajargon: PR-campagnegebonden begrippen (GRP, ERP, OTS, Netto dekking, beta score, ….)
3. mediaweetjes (nieuwe media, creatief mediagebruik, veranderingen in het medialandschap….)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
"Op basis van de aparte evaluaties, wordt één geïntegreerd punt gegeven"
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | PR-Strategie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | Mediaplanning | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | Pr-Strategie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | Mediaplanning |