Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Public Relations Strategie


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5454
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Sambaer Els
  • Vandekerkhof Renaat

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties Communicatiestrategie PRV/EVT

    Eindcompetentie

    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig.  De jonge professional kan de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.



    Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij kan op basis van zijn kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement: het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie.



    De student kan klanten advies geven over het communicatiebeleid. De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken.

    Inhoud

    'Public relations en voorlichtingsstrategie'





    Alles draait rond PR-campagnes, een belangrijk begrip in de PR-sector (communicatiecampagnes, public affairs campagnes, imagocampagnes, crisiscommunicatiecampagnes, ...) Verschillende domeinen van externe PR worden gekoppeld aan dit belangrijk begrip:



    - Het PR-plan



    - Crisiscommunicatie



    - Politieke PR, lobbying en Public Affairs



    - Community Relations



    - Financiële communicatie



    - Arbeidsmarktcommunicatie



    - Plan van aanpak voor persrelaties



    - Aandacht ook voor nieuwere trends in het PR-domein: moderne pr-tools zoals blogging, networking en online reputatiemanagement...





    Inhoudelijk zijn er af en toe verwijzingen naar de Pitch PRV, maar deze zijn niet structureel vermits 'Public relations en voorlichtingsstrategie' een apart opleidingsonderdeel is in het programma, los van de Pitch.









    Mediaplanning PRV





    1. de fasen in mediaplanning

    2. mediajargon: PR-campagnegebonden begrippen (GRP, ERP, OTS, Netto dekking, beta score, ….)

    3. mediaweetjes (nieuwe media, creatief mediagebruik, veranderingen in het medialandschap….)














    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    "Op basis van de aparte evaluaties, wordt één geïntegreerd punt gegeven"

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50% PR-Strategie
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% Mediaplanning
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% Pr-Strategie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% Mediaplanning