Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Concept & creatie


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_4149
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Hoof Kris
  • Pauwels Krist
  • De Roover Iris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties Communicatiestrategie CC/INT.
    Eindcompetenties Nederlands Schrijf- en Presentatietechnieken 2.
    Eindcompetenties Visuele communicatie 1 en 2.

    Eindcompetentie

    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau

    Leerresultaten



    1. Maakt keuzes over de verschillende stappen van het communicatieplan in het algemeen en van het mediaplan in het bijzonder

    2. Realiseert samenhang in de keuzes: geïntegreerde communicatie

    3. Vertaalt de creative brief in een realistisch creatief concept

    Inhoud

    I CONCEPTUEEL DENKEN

    de weg naar een concept

    - uitgangspunt

    - de weg naar een sterk concept

    o van strategie naar strategisch inzicht naar conceptuele vertaling

    - hoe bedenk je een concept?

    o divergerend creatief denken

    o convergerend creatief denken

    ? ahv voorbeelden/oefeningen

    - concepten bedenken in de praktijk

    - wat is de conceptuele flow in een com.bureau?

    - wanneer is een communicatie creatief?



    II ALLES IS COMMUNICATIE

    uitwerking van concepten in geïntegreerde communicatie

    - analyse van het waarom van geïntegreerde communicatie

    o nieuw wereldbeeld

    o gedragswijziging consumenten

    - domeinen van geïntegreerde communicatie

    o communicatie start van binnenuit naar buiten

    o keuze van je middelen in functie van de omgevingsfactoren

    ? staven met voorbeelden uit de praktijk



    III HOE DOE IK HET?

    hoe maak ik een concept? hoe kom ik op ideeën?

    - regels van goeie conceptuele uitwerkingen

    - ingangen naar goeie conceptuele uitwerkingen in de praktijk

    - verschil tussen vorm en tekst

    - copywriting

    o conceptuele copywriting

    o long copywriting / tekstschrijven

    ? in de praktijk



    IV INTERACTIVITY

    benoemen en duiden interactieve communicatie

    - vormen van interactiviteit

    - interactieve concepten:

    o een verschil met ‘gewone’ concepten?

    - geïntegreerde communicatie of interactieve communicatie?

    ? voorbeelden belang interactiviteit in de praktijk



    V TOEPASSING: AUDIOVISUEEL PRODUCT

    -bedenken van een concept voor een reclamespotje

    -uitwerken van een scenario en draaiboek

    -beste concept/concepten wordt/worden gerealiseerd





    III, IV en V zijn sterk gelinkt aan de copywriting, conceptuele copywriting, interactieve concepten voor het Crossmediaal project SUPO en/of Pitch


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100% Betrokkenheid gedurende het jaar
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%