Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Concept & creatie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_4149 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Hoof Kris
- Pauwels Krist
- De Roover Iris
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Communicatiestrategie CC/INT.
Eindcompetenties Nederlands Schrijf- en Presentatietechnieken 2.
Eindcompetenties Visuele communicatie 1 en 2.
Eindcompetentie
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Integratieniveau |
Leerresultaten
1. Maakt keuzes over de verschillende stappen van het communicatieplan in het algemeen en van het mediaplan in het bijzonder
2. Realiseert samenhang in de keuzes: geïntegreerde communicatie
3. Vertaalt de creative brief in een realistisch creatief concept
Inhoud
I CONCEPTUEEL DENKEN
de weg naar een concept
- uitgangspunt
- de weg naar een sterk concept
o van strategie naar strategisch inzicht naar conceptuele vertaling
- hoe bedenk je een concept?
o divergerend creatief denken
o convergerend creatief denken
? ahv voorbeelden/oefeningen
- concepten bedenken in de praktijk
- wat is de conceptuele flow in een com.bureau?
- wanneer is een communicatie creatief?
II ALLES IS COMMUNICATIE
uitwerking van concepten in geïntegreerde communicatie
- analyse van het waarom van geïntegreerde communicatie
o nieuw wereldbeeld
o gedragswijziging consumenten
- domeinen van geïntegreerde communicatie
o communicatie start van binnenuit naar buiten
o keuze van je middelen in functie van de omgevingsfactoren
? staven met voorbeelden uit de praktijk
III HOE DOE IK HET?
hoe maak ik een concept? hoe kom ik op ideeën?
- regels van goeie conceptuele uitwerkingen
- ingangen naar goeie conceptuele uitwerkingen in de praktijk
- verschil tussen vorm en tekst
- copywriting
o conceptuele copywriting
o long copywriting / tekstschrijven
? in de praktijk
IV INTERACTIVITY
benoemen en duiden interactieve communicatie
- vormen van interactiviteit
- interactieve concepten:
o een verschil met ‘gewone’ concepten?
- geïntegreerde communicatie of interactieve communicatie?
? voorbeelden belang interactiviteit in de praktijk
V TOEPASSING: AUDIOVISUEEL PRODUCT
-bedenken van een concept voor een reclamespotje
-uitwerken van een scenario en draaiboek
-beste concept/concepten wordt/worden gerealiseerd
III, IV en V zijn sterk gelinkt aan de copywriting, conceptuele copywriting, interactieve concepten voor het Crossmediaal project SUPO en/of Pitch
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | Betrokkenheid gedurende het jaar | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |