Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Reclamestrategie


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_587
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Damme Ann
  • Sambaer Els

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject communicatiemanagement:





    Communicatiestrategie 1 en 2 / Marketing / Campagne

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersIntegratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Doorgroeiniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Integratieniveau

    Leerresultaten


    De student kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig.


    De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, beoordeelt dit kritisch en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken.


    De student kan een kwaliteitsvolle briefing opbouwen en kan deze briefing toelichten bij de betrokken doelgroepen.


    De student werkt samen met collega’s en/of externe toeleveranciers samen om de opdracht professioneel uit te voeren.


    De student communiceert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen (in een vakjargon eigen aan reclame) aan specialisten en/of leken.


    De student kan volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren, planmatig aanpakken en oplossen.


    De student plant en organiseert op gepaste manier een reclamecampagne zodat alle (dagelijkse) activiteiten (zoals briefing, debriefing, opvolging, creatie, productie, mediaplanning, presentatie,…) stipt, vlot en correct afgehandeld worden.


    De student kan op een gepaste manier met een vooraf bepaald budget een reclamecampagne organiseren


    De student kan op basis van zijn kennis en inzicht in marketing- en verkoopstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de marketingcontext en –strategie van de klant/opdrachtgever.


    De student geeft zijn opdrachtgever advies over het reclamebeleid

    De student beheert het hem toebedeelde budget (i.e. reclamebudget, mediabudget, …). Hij/zij controleert de uitgaven en handelt ze correct af.


    De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn reclamestrategie, waarbij hij/zij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties.


    De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van reclame en strategie en doet op basis hiervan eigen voorstellen.


    De student lost een concreet communicatieprobleem op met creativiteit en flexibiliteit en geeft aan wanneer er een beroep moet gedaan worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen


    De student moet erover waken dat de 5 fasen van een “campagne” (onderzoek, strategie, creatie & productie, mediaplanning en presentatie) volgens de criteria van het beroepenveld worden nageleefd en toegepast. 


    Inhoud

    RECLAMESTRATEGIE:

    Studie van praktijkcases van reclamecampagnes (above the line) met specifieke aandacht voor de reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie. De studie van deze praktijkcases wordt gebruikt als basis voor het onderdeel strategie in de Pich, afstudeerrichting Reclame.



    MEDIAPLANNING

    1.de fasen in mediaplanning

    2.mediajargon: campagnegebonden begrippen (GRP, ERP, OTS, Netto dekking, beta score, ….)

    3.media-onderzoek (bereikstudies waaronder CIM-onderzoek, barometerstudies,…)

    4.mediaweetjes (nieuwe media, creatief mediagebruik, veranderingen in het medialandschap….)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie10%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%