Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Stage


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_262
Studiepunten 20 Studietijd 600 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Vandermaesen Bart
  • Rochtus Marina
  • Jamaels Inge
  • Van Espen Nora

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Geslaagd zijn voor portfolio, campagne en pitch

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
    COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
    COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersIntegratieniveau
    COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Integratieniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De stage zal meestal in functie zijn van de afstudeerrichting van de student.


    Alle eindcompetenties van de bachelor communicatiemanagement worden via het geïntegreerd opleidingsonderdeel “stage” geëvalueerd. Het betreft volgende algemene competenties : Als informatiebeheerder verzamelt de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, beheert die informatie en doet ze doorstromen naar anderen. Als communicator laat de jonge professional via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren in verschillende talen (Nederlands, Frans en Engels) aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. De jonge professional zorgt er voor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor opvolging indien nodig. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen. De jonge professional stelt daarvoor werkbare procedures op: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. Als beleidsadviseur/ondernemer begrijpt de jonge professional de visie en managementstrategie, vat hij/zij de draagwijdte ervan zodat hij/zij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. De jonge professional kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf.. De jonge professional verleent op basis van zijn kennis en inzicht in marketing-en verkoopstechnieken een adequaat advies binnen de marketingcontext en-strategie van de klant/opdrachtgever.Als kwaliteitsbewaker staat de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Als kwaliteitsbewaker levert de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

    Inhoud

    STAGE-OMKADERING

    1.Algemene stage-info & briefing stage-modaliteiten met het hoe en waarom van de begeleiding, de tussentijdse gesprekken, de evaluatie, de tussentijdse analyse van de swots, de terugkomdag en de opvolging.


    2.Naargelang de afstudeerrichting:





    • commerciële communicatie: Personal Sales Communication (Persoonlijke communicatie in •Sollicitatie •Werkomgeving •Verkoopsgesprek)  en consumentenpsychologie

    • public relations en voorlichting: Personal Sales Communication (Persoonlijke communicatie in •Sollicitatie •Werkomgeving •Verkoopsgesprek en groepsdynamica

    • event, concept en organisatie: Action Learning en eventuele studiereis



    STAGEPRAKTIJK De stage-praktijk omvat een bedrijfsstage van 12 weken in de periode februari-mei, onder begeleiding van een stagementor en een stagebegeleider (stagedocent). Studenten worden aangemoedigd om deze stageduur op eigen initiatief te verlengen.



    STAGERAPPORT: dat inhoudelijk en vormelijk opgemaakt wordt zoals in de handleiding stage vermeld



    STAGEPRESENTATIE stagepresentatie in het Frans o.b.v. een voorafgaandelijke briefing (cfr stage-omkadering)

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    GEEN TOLERANTIE en GEEN HERKANSING MOGELIJK

    Geslaagd zijn voor portfolio, campagne en pitch

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%