Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Stage
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_262 |
20 |
600 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- Vandermaesen Bart
- Rochtus Marina
- Jamaels Inge
- Van Espen Nora
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Geslaagd zijn voor portfolio, campagne en pitch
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
COM_AC_05 | COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
COM_AC_05.1 | COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
COM_AC_05.2 | COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
COM_AC_06 | COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
COM_AC_07 | COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Integratieniveau |
COM_AC_09 | COM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
COM_AC_10 | COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
COM_AC_11 | COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Integratieniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De stage zal meestal in functie zijn van de afstudeerrichting van de student.
Alle eindcompetenties van de bachelor communicatiemanagement worden via het geïntegreerd opleidingsonderdeel “stage” geëvalueerd. Het betreft volgende algemene competenties : Als informatiebeheerder verzamelt de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige bestaande gegevens efficiënt, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, beheert die informatie en doet ze doorstromen naar anderen. Als communicator laat de jonge professional via de geijkte kanalen een boodschap conceptueel, tekstueel, auditief en visueel communiceren in verschillende talen (Nederlands, Frans en Engels) aangepast aan het medium en de specifieke doelgroep. De jonge professional zorgt er voor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgt voor opvolging indien nodig. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen. De jonge professional stelt daarvoor werkbare procedures op: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. Als beleidsadviseur/ondernemer begrijpt de jonge professional de visie en managementstrategie, vat hij/zij de draagwijdte ervan zodat hij/zij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. De jonge professional kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf.. De jonge professional verleent op basis van zijn kennis en inzicht in marketing-en verkoopstechnieken een adequaat advies binnen de marketingcontext en-strategie van de klant/opdrachtgever.Als kwaliteitsbewaker staat de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Als kwaliteitsbewaker levert de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
STAGE-OMKADERING
1.Algemene stage-info & briefing stage-modaliteiten met het hoe en waarom van de begeleiding, de tussentijdse gesprekken, de evaluatie, de tussentijdse analyse van de swots, de terugkomdag en de opvolging.
2.Naargelang de afstudeerrichting:
- commerciële communicatie: Personal Sales Communication (Persoonlijke communicatie in •Sollicitatie •Werkomgeving •Verkoopsgesprek) en consumentenpsychologie
- public relations en voorlichting: Personal Sales Communication (Persoonlijke communicatie in •Sollicitatie •Werkomgeving •Verkoopsgesprek en groepsdynamica
- event, concept en organisatie: Action Learning en eventuele studiereis
STAGEPRAKTIJK De stage-praktijk omvat een bedrijfsstage van 12 weken in de periode februari-mei, onder begeleiding van een stagementor en een stagebegeleider (stagedocent). Studenten worden aangemoedigd om deze stageduur op eigen initiatief te verlengen.
STAGERAPPORT: dat inhoudelijk en vormelijk opgemaakt wordt zoals in de handleiding stage vermeld
STAGEPRESENTATIE stagepresentatie in het Frans o.b.v. een voorafgaandelijke briefing (cfr stage-omkadering)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
GEEN TOLERANTIE en GEEN HERKANSING MOGELIJK
Geslaagd zijn voor portfolio, campagne en pitch
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |