Begincompetentie
Zie eindcompetenties Communicatiestrategie 1 (eerste programmajaar).
Leerresultaten
De enige zekerheid voor een organisatie is dat niets nog zeker is.
In dit deel van je opleiding leer je hier gestructureerd mee omgaan vanuit het standpunt van communicatie.
Je leert een organisatie -vanuit haar specifieke reden van bestaan en haar belangen- kennen als een kruispunt van interne netwerken, verstrengeld in externe netwerken. Je leert de uiteenlopende belangen kennen die deze netwerken mee sturen; belangen die bepaald worden door snel evoluerende maatschappelijke, politieke, economische en technologische ontwikkelingen.
Communicatie staat mee aan het roer, zowel om een organisatie door dit krachtenveld te sturen, als het te beïnvloeden.
Daarom leer je een samenhangende communicatiestrategie op punt zetten. Vanuit onderzoek leer je campagnedoelstellingen formuleren voor een verscheidenheid van publieksgroepen die je professioneel kan structureren. Je leert boodschappen formuleren en de elementen van de communicatiemix doordacht gebruiken.
Je leert grondig een algemene PR-campagne uitwerken vanuit beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten. Je leert specifiek werken met corporate communicatie, interne communicatie, overheidscommunicatie en evenementiële communicatie. Hierbij leer je communicatietechnisch planmatig omgaan met issues, verandering en weerstand.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je leert technieken om een gestructureerd inzicht te krijgen in een organisatie, in haar omgeving en in haar netwerk van interne en externe publieksgroepen en stakeholders. Daardoor begrijp je de visie en de strategie van het management. Je leert hierbij communicatie-aspecten filteren uit algemene organisatieproblemen, -opportuniteiten en veranderingen. Zo leer je niet alleen welke beslissingen al dan niet onder je bevoegdheid liggen, maar ook hoe je communicatietechnisch beslist en kiest. Zo kan je onderbouwd advies geven over het communicatiebeleid, zowel intern als extern, en rekening houden met de implementatie ervan. Dit impliceert ook dat je beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen kan communiceren aan zowel leken als aan specialisten.
Je leert planmatig werken waardoor elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terecht komt via het geijkte kanaal. Je mengt professioneel de verschillende elementen van de communicatiemix, met oog voor nieuwe ontwikkelingen en tendensen. Je plant een communicatiecampagne zo dat alle activiteiten stipt, vlot en correct zijn af te handelen. Je verdedigt en duidt het belang van geïntegreerde communicatie, en je kan de kwaliteit tijdens het planningsproces bewaken (input-troughput-output). Je kan goed inschatten wanneer externe deskundigheid nodig is.
_____________________________________________________________________
Inhoud
Binnen de leerstof leer je omgaan met een aantal eigenheden van overheidscommunicatie ten opzichte van niet-overheidscommunicatie.
- De organisatie: richten, inrichten, verrichten.
Je leert vanuit het managementstandpunt met een eenvoudig model organisatieproblemen identificeren en remediëren; met telkens de rol van communicatie. Zo leer je communicatieproblemen herkennen en duiden.
- Een uitgewerkt campagneplan.
Je leert een PR-campagne opzetten aan de hand van een stappenplan.
- Corporate communicatie.
Je leert gestructureerd werken met dit strategisch concept.
- Trend, issue, crisis.
Issuemanagement dwingt een organisatie haar communicatie strategisch in te zetten. Je leert hoe een organisatie hierbij tewerk gaat.
- Interne communicatie.
Je leert hoe je van interne communicatie een werkinstrument maakt voor het management en voor de medewerkers. Speciale aandacht gaat naar een planmatige aanpak van interne communicatie bij veranderingsprocessen en weerstand.
- Overheidscommunicatie.
Binnen het kader van campagneplanning leer je:
. stakeholderanalyse
. doelgroepcommunicatie
. het gebruik van communicatiemedia
- Evenstrategie.
Je leert een uitgewerkt evenstappenplan, met geïntegreerd communicatiestappenplan.
- Event en sponsoring.
Je leer omgaan met sponsoring in zijn strategische en pragmatische aspecten.
- Event in zijn praktische juridische en wettelijke omkadering.
Je krijgt een overzicht van de verschillende venootschapsvormen, de wetgeving aangaande evenementen, de richtlijnen i.v.m. RVA en VDAB, de sociale zekertheid en de arbeidsovereenkomsten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen moet voor elk van beide onderdelen (PR&V en overheidscommunicatie) / event) een examen worden afgelegd.
Er wordt niet ingegrepen in het totale eindcijfer tenzij er een zwaar tekort is (7/20 of minder) op één van de twee onderdelen. Indien zo, is de student niet geslaagd voor het totaal.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 70% | PR&V en overheidscommunicatie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 30% | Evenstrategie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 70% | PR&V en overheidscommunicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | Eventstrategie |