Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Communicatiestrategie Reclame en Interactief
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_5287 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Van Damme Ann
- Van Den Bossche Inge
- Tanghe Diederik
- Van Espen Nora
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Communicatiestrategie van het voorgaande opleidingsjaar.
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Voor Access:
1. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
2. De student registreert de respons van bestaande en potentiële klanten en maakt een updating hiervan in tabellen.
3. De student voert op een gebruiksvriendelijke manier de geregisteerde gegevens in via een formulier
4. De student ontwerpt op basis van selectie- en sorteercriteria queries om de doelgroep, die beantwoordt aan het gewenste consumentenprofiel, te kunnen benaderen via een aangepaste directmailingactie.
5. De student drukt de geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm.
6. De student ontwerpt etiketten en maakt mailings aan met behulp van Word en Access.
Voor Interactieve
1. De student raadpleegt op een actieve manier informatiebronnen ivm het vakgebied interactieve communicatie;
2. De student is in staat om voorbeelden van interactieve campagnes te interpreteren en te verwerken;
3. De student heeft aandacht voor relevante cases ivm interactieve communicatie en kan deze informatie op een kwaliteitsvolle manier vertalen naar de klasgroep;
4. De student kent de belangrijkste begrippen ivm interactieve communicatie en verwerft nieuwe inzichten binnen dit domein.
Voor Marketingcommunicatie:
De student kent de factoren die een rol spelen in de ontwikkeling van geïntegreerde communicatie.
De student kan de verschillende elementen van de marcommix met elkaar integreren binnen de marketingmix.
De student kan de verschillende sleutelaspecten van merkenbeleid toepassen.
Vanuit modellen uit de communicatietheorie kan de student aandachtspunten en criteria gebruiken voor de opbouw van een campagneplan en voor de inschatting van de effecten ervan.
De student kan vanuit marktsegmentatie marcomdoelgroepen afbakenen. De student kent het STP-proces en kan dit toepassen in de behandelde cases.
De student kent de grote verscheidenheid van communicatie- en organisatiedoelstellingen en kan de relevantie ervan gebruiken bij het opzetten van een campagne.
De student kan aangebrachte criteria gebruiken om gefundeerd beslissingen te nemen over het budget en over het budgetteringsproces.
De student kan werken met de verschillende onderdelen van de marcommix apart, en geïntegreerd.
De student kent de stappen in het marketingcommunicatieplan en kan de communicatiemiddelen in een geïntegreerde communicatiemix gebruiken.
De student kent de instrumenten en technieken van marketingcommunicatie, kan deze duiden en inzetten in de behandelde praktijkcases.
Inhoud
INTERACTIEVE COMMUNICATIE.
Voor Interactieve Communicatie:
1. Introductie tot e-marketing
2. De invloed van e-marketing op de klassieke marketing- en communicatiemix
3. Consumentengedrag van e-klanten
4. E-tools en media
5. Site design
6. Het opbouwen van Traffic building bij websites
7. E-planning
Voor Access:
Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Access 2007 doorgronden. Enkele topics: een inleiding rond relationele databanken - een relationele databank opstellen - een databank raadplegen en up-to-date houden: query's - formulieren - rapporten - mailmerge.
MARKETINGCOMMUNICATIE.
1. Geïntegreerde communicatie
Hoe de verschillende elementen van de marcommix met elkaar integreren binnen de marketingmix. (De integratie in de communicatiecommunicatiemix vanuit het concept van corporate communicatie komt aan bod in 'Public relations en voorlichtingsstrategie').
2. Merkenbeleid 3.
Merken zijn krachtige instrumenten van strategische marketing en belangrijke factoren voor winstgevendheid op lange termijn. De student leert in dit hoofdstuk de verschillende sleutelaspecten van merkenbeleid toepassen.
3. Hoe marketingcommunicatie werkt.
Vanuit modellen uit de communicatietheorie leert de student aandachtspunten en criteria gebruiken voor de opbouw van een campagneplan en voor de inschatting van de effecten ervan.
4. Doelgroepen.
De student leert vanuit marktsegmentatie marcomdoelgroepen afbakenen. Gekozen doelgroepen en positioneringsstrategieën bepalen sterk de verdere stappen in een marcomcampagneplan.
5. Doelstellingen van marketingcommunicatie.
De student leert de grote verscheidenheid van communicatie- en organisatiedoelstellingen kennen, en de relevantie ervan gebruiken bij het opzetten van een campagne.
6. Budgetten.
De student leert criteria gebruiken om gefundeerd beslissingen te nemen over het budget en over het budgetteringsproces.
Naast de onderdelen 'Mediaplanning', 'BtB-communicatie' en 'Internationale communicatie', leert de student in de onderstaande hoofdstukken werken met de verschillende onderdelen van de marcommix apart, en geïntegreerd.
De aspecten die in andere (deel)opleidingsonderdelen worden aangeleerd, worden in dit deelopleidingsonderdeel (marcom) enkel gebruikt om ze te leren integreren in één campagne.
7. Reclame. 8. Mediaplanning: cases. 9. Reclameonderzoek: strategisch reclameonderzoek. 10. Sponsoring. 11. Verkooppromoties. 12. Winkelcommunicatie. 13. Vakbeurzen. 14. Persoonlijke verkoop. 15. E-communicatie. 16. BtB-communicatie. 17. Internationale communicatie. 18. Beleveniscommunicatie (evenementiële communicatie).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- eMarketing Excellence - The heart of e-business
- Marketingcommunicatie
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 15% | Access | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 15% | Access | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 35% | Interactieve Communicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 35% | Interactieve Communicatie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | Marketingcommunicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | Marketingcommunicatie |