Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Schrijf- en presentatietechnieken 1


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5283
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • De Belder Anna-Maria
  • Deraet Linda

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Begincompetenties


    Eindtermen secundair onderwijs



    Eindcompetentie

    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Elementair niveau

    Leerresultaten

     



    • De student verwerkt de gegevens uit bronnen gedeeltelijk zelfstandig. Hij/zij analyseert, structureert en synthetiseert de verzamelde informatie.

    • Schat daarbij de relevantie en de betrouwbaarheid van de informatie goed in.

    • Verwijst op een correcte manier naar de bronnen.

    • De student verdedigt mondeling een standpunt en doet dat op een boeiende en overtuigende manier.

    • Neemt op een gepaste en overtuigende manier deel aan een discussie.

    • Past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij mee omgaat.

    • Neemt constructief deel aan een werksessie en een discussie.

    • Voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid en spreekt verzorgd Nederlands.

    • De student schrijft een verkoopbrief, een advertentie, voorlichtingsfolder en/of een rapport die afgestemd zijn op het doel, de doelgroep en het medium. Hij gebruikt daarvoor gepaste overtuigings- en stijltechnieken.

    • Voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.

    • Toont dat hij over een aanvaardbare basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.

    • Verantwoordt de aanpak, het concept en de realisatie van de taken op een zakelijke, duidelijke en aantrekkelijke manier.


     

    Inhoud

    De inhoud van Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1 bestaat uit toepassingen en opdrachten. Ze vormen tegelijk een voorbereiding op het portfolio van het tweede semester.


     


    De studenten analyseren en evalueren kritisch persuasieve boodschappen zoals verkoopbrieven, advertenties en folders en informerende boodschappen zoals rapportteksten. Ze bedenken aantrekkelijke concepten en schrijven een doel- en doelgroepgerichte verkoopbrief, advertentie en voorlichtingsfolder. In een motivatietekst verantwoorden zij het concept en de realisatie ervan. Ze schrijven een rapporthoofdstuk, een e-mailbericht en een verslag van een discussie of een werksessie.



    Zij nemen een standpunt in over een maatschappelijk actueel onderwerp en verdedigen dat in een overtuigend forum. Voor deze spreekopdracht zoeken zij informatie op, verwerken die en stellen een bronnenlijst op. Zij voeren een discussie over één van de forumonderwerpen.



    Zij trainen zich in het correct schrijven en verzorgd spreken van de Nederlandse taal en in het herkennen en gebruiken van verschillende stijlregisters afhankelijk van doel en doelgroep.




    Voor al de hierboven opgesomde toepassingen krijgen de studenten de volgende onderbouwing:


     


    -          Taalbeheersing (spelling, leestekens, grammatica, lexicon en idioom)


    -          Doelgroepgericht schrijven


    -          Stijlverschillen tussen zakelijk en wervend schrijven


    -          De advertentie


    -          De verkoopbrief


    -          Het rapport


    -          De folder


    -          Het persbericht


    -          Verwijzen naar bronnen


    -          Mondeling presenteren


     

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen40%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie60%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%