Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het onderwijs: zorgverbreding en remediërend leren

Communicatievaardigheden


Opleiding Bachelor in het onderwijs: zorgverbreding en remediërend leren Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BAZO_401
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Yserbyt Sofie

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    1.    Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

    • Op zoek gaan naar kennis en advies omtrent de ontwikkelingsmogelijkheden van kwetsbare kinderen.

    • Het recht op communicatie en sociaal contact erkennen als fundamentele behoefte en als voorwaarde tot leren

    • Signalen zien van problemen bij kinderen.

    • Herkennen van signalen van leer-,gedrags- of ontwikkelingsproblemen bij het kind.

    • Beluisteren van het beeld dat CLB, collega’s en ouders geven van een leerling met speciale noden

    • Bevragen van collega’s omtrent diagnostische gegevens, schoolloopbaan en andere relevante informatie betreffende de leerlingen

    • Zich bewust zijn van de vereiste om deontologisch om te gaan met gegevens van leerlingen

    • In alle omstandigheden deontologisch correct omgaan met de gegevens van individuele leerlingen en hun omgeving

    • Bereid zijn doelen aan te passen aan de individuele noden van leerlingen

    • De nood erkennen aan systematische begeleiding van individuele leerlingen

    • Op zoek gaan naar voorschriften en tips omtrent de aanpak van leerlingen met speciale noden

    • Bereid zijn tot intensieve en individueel aangepaste evaluatie van leerlingen

    • Zich verantwoordelijk voelen voor een systematische opvolging van leerlingen met speciale noden

    • De betrokken partijen aanspreken en uitnodigen voor overleg



    2.Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

    • Iedere individuele leerling in de groep erkennen en betrekken bij de activiteiten

    • Op zoek gaan naar het kind achter het ‘label’


    2.    • Spontaan in interactie gaan met alle leerlingen, hoe verschillend zij ook zijn

    • Het recht erkennen op individualisering van de aanpak bij leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in de klasgroep

    • Kennis hebben van volgsystemen.

    • Objectief observeren in verschillende situaties en op verschillende ontwikkelingsdomeinen.

    • Herkennen van grote verschillen tussen kinderen

    • Zich bewust zijn van de nood aan aanpassingen bij grote verschillen tussen leerlingen

    • Lezen van de ondersteuningsvragen als indicaties voor aanpassingen van het klasaanbod

    • Differentiatiemaatregelen tav de individuele leerlingen hanteren.

    • Het belang kennen van communicatie en interactie voor de sociale en cognitieve ontwikkeling

    • Geen pestgedrag tolereren in de klas- of schoolgroep

    • Werk maken van verbondenheid in de klas

    • Waarderen van spontane interacties en open communicatie tussen leerlingen

    • Bevragen van de ouders en ondersteuners naar verbetering van de communicatiemogelijkheden

    • Bereid zijn het tempo, het aanbod en de instructie aan te passen aan de individuele verwerkingsmogelijkheden van de leerling met speciale noden

    • Verkennen en toetsen van kleine aanpassingen van het programma aan de noden van de leerling

    • Zich bewust zijn van de nood aan afstemming van een geïndividualiseerd aanbod op het groepsprogramma, met het oog op aansluiting bij de klasgroep



    3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

    • Opkomen voor kwetsbare leerlingen

    • Bevragen van collega’s naar procedures voor samenwerking

    • Herkennen van problematische opvoedingssituaties

    • Openstaan voor vragen en bekommernissen van alle partijen rond leerlingen met specifieke onderwijsnoden

    • Een brede kijk hebben op factoren die tot problematische opvoedingssituaties kunnen leiden

    • Op de hoogte zijn van de maatschappelijke structuren van achterstelling

    • (In)formele contacten met alle ouders kunnen aangaan.

    • Bewust zijn van de risico- en beschermende factoren van de betrokken partijen.

    • Zich informeren over betekenisvolle relaties voor de leerling

    • Bereid zijn tot langdurige samenwerking

    • Zich informeren over de rol van paramedici, vakcollega’s, ondersteuners en andere professionelen in de begeleiding van leerlingen met speciale noden

    • Oog hebben voor de aanvaardings- en verwerkingsprocessen bij leerlingen, ouders en familie



    4. Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau

    • De expertise van anderen (h)erkennen

    • Informatieve vragen stellen over de onderwijspraktijk en –ervaringen van anderen

    • Delen van ervaringen uit de eigen onderwijspraktijk

    • De onderwijspraktijk observeren in meerdere scholen

    • Een ondersteunende rol opnemen in schoolprojecten die onderwijsvernieuwing en visie-ontwikkeling nastreven

    • Bestaan en belang van een schoolcultuur onderkennen



    5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andersmans ervaringen en uit meerdere bronnen

    • Zich aangesproken en betrokken voelen wanneer informatie over zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau in de actualiteit is.

    • De noodzaak erkennen van open communicatie rond het eigen handelen als middel tot leren in de praktijk.

    • Zich bewust zijn van zijn handelingsverlegenheid t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau.

    • Geloven in het eigen aandeel in de ontwikkeling van het zorgbrede werk op leerling-, klas- en schoolniveau.

    • De eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau zien.


     

    Eindcompetentie

    BAZO_03BAZO_03 - Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid.Integratieniveau
    BAZO_03.1BAZO_03.1 - In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleidingIntegratieniveau
    BAZO_03.2BAZO_03.2 - Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouder-participatieIntegratieniveau
    BAZO_03.3BAZO_03.3 - Planmatig samenwerken aan een duurzame interactie met de buurt en de school-omgeving.Integratieniveau
    BAZO_03.4BAZO_03.4 - Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid..)Integratieniveau
    BAZO_05BAZO_05 - Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnenIntegratieniveau
    BAZO_05.1BAZO_05.1 - Bereid zijn zich voortdurend te informeren en bij te scholen (mbt zorgbreed werken op leerling-, klas- en schoolniveau).Integratieniveau
    BAZO_05.2BAZO_05.2 - Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

    3.1. In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleiding
    - Dromen en toekomstplannen beluisteren die ouders voor hun kinderen koesteren
    - Erkennen en waarderen van het geloof dat ouders tonen in de mogelijkheden van hun kind
    - Een positieve kijk hebben op de eigen inbreng van ouders en leerlingen
    - In het schoolteam opkomen voor de mening van de ouders en de leerling
    - De kansen om ouders en leerlingen weerbaar te maken tegen achterstelling, zien en benutten.
    - Informatie kennen en ter beschikking stellen omtrent schooleigen procedures, netwerken en andere vormen van ondersteuning

    3.2 Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouder-participatie
    - Moeilijk bereikbare ouders betrekken bij de klaswerking
    - Toegankelijk maken van mondelinge en schriftelijke informatie voor alle ouders

    3.3 Planmatig samenwerken aan een duurzame interactie met de buurt en de school-omgeving
    - Doelgericht informele en formele contacten onderhouden met de betrokken partijen
    - De principes van open communicatie kennen
    - Communicatievaardigheden bezitten die een constructieve samenwerking ondersteunen
    - Op betrokken en actieve wijze de leerling, de ouders en het team bevragen met betrekking tot een wenselijke en mogelijke aanpak
    - Met de betrokken partijen een voortdurende dialoog aangaan rond de handelingsplanning en de dagelijkse begeleiding van de leerlingen
    - De principes van open communicatie toepassen bij de meeste oudercontacten en contacten met andere partijen

    3.4 Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid..)
    - Initiatief nemen in de samenwerking met ouders van leerlingen met speciale noden
    - Een netwerk van betrokken partijen opzoeken, uitnodigen of samenstellen, rekening houdend met betekenisvolle relaties voor de leerling
    - In oudercontacten de behoeften van ouders en omgeving achterhalen en integreren in de aanpak
    - De inbreng van de teamleden (paramedici, vakcollega’s, ondersteuners en anderen) beluisteren en integreren in de afspraken en aanpak

    5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen.

    5.1. Bereid zijn zich voortdurend te informeren en bij te scholen( mbt zorgbreed werken op leerling-, klas- en schoolniveau)
    - Actief op zoek gaan naar actuele informatie over zorgbreed werken op leerling-, klas- of schoolniveau via literatuur en bijscholing

    5.2. Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen
    - Vanuit introspectie over eigen biografie, referentiekader en normen zich inleven en respect tonen voor anderen
    - Voortdurend bevragen van het eigen handelen t.a.v. alle leerlingen via mentoring en intervisie
    - Het eigen aandeel zien in het tot stand komen van moeilijk of positief gedrag van de leerlingen
    - Open staan voor en aanvaarden van collegiale ondersteuning
    - Handelen in voortdurend overleg, open voor tips en kritische bemerkingen van andere partijen
    - De expertise van anderen integreren in het eigen functioneren
    - Handelen vanuit een maatschappijgericht verantwoordelijkheidsgevoel t.a.v. specifieke zorgnoden op leerling-, klas- en schoolniveau

    Inhoud

    Communicatie met ouders:
    - Beeldvorming
    - Schriftelijke communicatie
    - Mondelinge communicatie
    - Omgaan met weerstand

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Geïntegreerde evaluatie100%