Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

ICT en toerisme


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4601
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Wintmolders Jean-Pierre

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Dit opleidingsonderdeel kan enkel gevolgd worden door studenten die reeds een bachelor diploma behaald hebben.
    Deze lessenreeks moet de student helpen om de impact van ICT en internet in de toerisme-industrie te plaatsen. Door een mengvorm van cursussen, relevante web- en tijdschriftartikels, groepsdiscussies en gastsprekers kunnen de kernthema’s zoals nieuwe distributievormen, nieuwe reisgewoonten, nieuwe vergoedingssystemen vanuit verschillende standpunten bekeken worden. De snelle evolutie van het klassieke internet naar het web 2.O en naar de hedendaagse sociale netwerken krijgt een speciale aandacht.

    Eindcompetentie

    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
    TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
    TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De studenten verwerken theoretische informatie en praktische toepassingen in vier themablokken zodat er een brede kijk verkregen wordt op de huidige toestand en de trends van de toekomst. De gastcolleges dragen er toe bij dat de studenten een rechtstreekse dialoog kunnen aangaan  met eerstelijns betrokkenen uit de sector. De papers en opdrachten vragen een inzet van alle middelen om een relevante bijdrage te bieden over de oplegde actuele onderwerpen.

    Inhoud

    DEEL EEN : Analyse van Travel Technology 



    Vele touroperators zoals Besttours hebben elk op hun manier de  ‘perfect storm’ van het internet doorstaan.  



    Welke zijn de structuren, middelen en spelers die de markt van de reistechnologie bepalen op Belgische en internationaal vlak. 



     



    DEEL TWEE : De Travel Technology evolutie



    Spelers als BTN en Amadeus Euroreizen hebben als optie genomen met de nieuwste technologie traditionele modellen verder te zetten.



    Hoe zullen deze middelen ingezet worden om de toerisme industrie te evolueren van offline naar online.



     



    DEEL DRIE : E-business is ‘just business’



    Bookkit van DOT en Infotravel demonstreren dat de ICT heeft gewacht op de mogelijkheden van het internet. 



    De ontwikkelingen van web2.0 legt de lat voor toekomstige verkoopsystemen heel hoog.



     



    DEEL VIER : van weblog naar myspace



    ATP en AT-Europe gaan interactieve sessies houden met de master studenten om zo jullie reis en surfkennis te toetsen.



    Eerst was een website voor enkelen, nu voor iedereen. Welke tools, media en vaardigheden zijn nodig.



    Studiemateriaal :


    Volledig cursus met actualisatie voor 2010


    Online opzoekingen


    Toledo oefeningen en documenten




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Alle opdrachten en papers dienen ingeleverd te worden zoals gevraagd.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%