Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Afstudeerproject


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_5281
Studiepunten 7 Studietijd 210 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Siebens Ivo
  • Bernaerts Karin
  • Foubert Ann
  • Van de Poel Curt

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De programmajaren 1 en 2 moeten beëindigd zijn. Dit opleidingsonderdeel komt als laatste in de opleiding aan bod samen met stage.

    Eindcompetentie

    TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
    TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegreren
    TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
    TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
    TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Integratieniveau
    TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    1. De student verzamelt efficiënt gegevens, verwerkt deze tot bruikbare informatie en speelt deze door naar andere betrokken partijen.

    2. De student rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn activiteiten.

    3. De student schrijft een bedrijfsdocument waarin inhoudelijke, financiële en commerciële analyses zijn verwerkt.

    4. De student kan een beroepsspecifieke opdracht planmatig aanpakken en oplossen. Hij plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines.

    5. De student kan de visie en strategie van het management van een bedrijf uitwerken en ondersteunen.

    6. De student verwerft (fictief) inkomsten, analyseert het financiële resultaat en de eindbalans.

    7. De student denkt en handelt klantgericht.

    8. De student evalueert zijn eigen functioneren kritisch en stuurt bij op basis van feedback.

    9. De student kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.

    10. De student kan creatief en flexibel problemen oplossen.

    11. De student kan in groep samenwerken en hierbij een bijdrage leveren tot de kwaliteit van het proces.

    12. De student voert zijn taak uit met aandacht voor alle deelementen, hoe klein ook, met het oog op een hoge mate van correctheid en volledigheid.

    Inhoud

    Het afstudeerproject is een afzonderlijke proef die vereist is om het diploma van bachelor in 'Toerisme- en recreatiemanagement' te behalen. Door het maken en verdedigen van een afstudeerproject dient de student te bewijzen dat hij in staat is om zelfstandig en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze een probleem te onderzoeken en te beheersen (dit is kennen, begrijpen en interpreteren). Zo toont hij ook aan dat hij hierover op gepaste wijze schriftelijk en mondeling kan berichten.



    De student zal een nieuw (fictief) toeristisch bedrijf of project oprichten. Hiervoor zal er eerst in groep een project moeten gekozen worden dat degelijk en haalbaar is. Na een omgevingsanalyse en het opstellen van een logo en een organigram voor het bedrijf kan er een commercieel plan (organisatieplan) opgemaakt worden, als onderdeel van het dynamisch ondernemingsplan.



    In een tweede fase zal dan het ondernemingsplan worden aangevuld met een financieel plan waarin ook een break-even analyse en cash flow analyse vervat zit. Dit deel kan in groep afgewerkt worden of individueel, naar eigen keuze van de student.



    De student krijgt begeleiding in de vorm van vrije consultatie-momenten. Het is dus op eigen initiatief dat de student de begeleidende docenten raadpleegt. Er zijn wel deadlines waartegen bepaalde elementen moeten uitgewerkt zijn.



    Na het schrifelijke deel van het ondernemings- en het financieel plan zal de student hierover ook nog mondeling voor een jury een verdediging moeten afleggen.



    Het geheel van de punten is een sommatie van de schriftelijke neerslag en de mondelinge verdediging.


    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Om te kunnen slagen voor het afstudeerproject moet je op beide delen (de schriftelijke neerslag, zijnde portfolio en samenvatting, enerzijds alsook de mondelinge verdediging anderzijds) afzonderlijk geslaagd zijn. Indien er op één van beide delen een onvoldoende gescoord wordt, zal het maximum van het puntenaantal nog maar 8 op 20 zijn voor het geheel en moet dit opleidingsonderdeel herdaan worden. Voor dit opelidingsonderdeel zal geen tolerantie verleend worden.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio70%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio70%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio70%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30%