Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Afstudeerproject
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_5281 |
7 |
210 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Ja |
Docenten
- Siebens Ivo
- Bernaerts Karin
- Foubert Ann
- Van de Poel Curt
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De programmajaren 1 en 2 moeten beëindigd zijn. Dit opleidingsonderdeel komt als laatste in de opleiding aan bod samen met stage.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.2 | TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integreren |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
1. De student verzamelt efficiënt gegevens, verwerkt deze tot bruikbare informatie en speelt deze door naar andere betrokken partijen.
2. De student rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn activiteiten.
3. De student schrijft een bedrijfsdocument waarin inhoudelijke, financiële en commerciële analyses zijn verwerkt.
4. De student kan een beroepsspecifieke opdracht planmatig aanpakken en oplossen. Hij plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten en haalt deadlines.
5. De student kan de visie en strategie van het management van een bedrijf uitwerken en ondersteunen.
6. De student verwerft (fictief) inkomsten, analyseert het financiële resultaat en de eindbalans.
7. De student denkt en handelt klantgericht.
8. De student evalueert zijn eigen functioneren kritisch en stuurt bij op basis van feedback.
9. De student kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten.
10. De student kan creatief en flexibel problemen oplossen.
11. De student kan in groep samenwerken en hierbij een bijdrage leveren tot de kwaliteit van het proces.
12. De student voert zijn taak uit met aandacht voor alle deelementen, hoe klein ook, met het oog op een hoge mate van correctheid en volledigheid.
Inhoud
Het afstudeerproject is een afzonderlijke proef die vereist is om het diploma van bachelor in 'Toerisme- en recreatiemanagement' te behalen. Door het maken en verdedigen van een afstudeerproject dient de student te bewijzen dat hij in staat is om zelfstandig en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze een probleem te onderzoeken en te beheersen (dit is kennen, begrijpen en interpreteren). Zo toont hij ook aan dat hij hierover op gepaste wijze schriftelijk en mondeling kan berichten.
De student zal een nieuw (fictief) toeristisch bedrijf of project oprichten. Hiervoor zal er eerst in groep een project moeten gekozen worden dat degelijk en haalbaar is. Na een omgevingsanalyse en het opstellen van een logo en een organigram voor het bedrijf kan er een commercieel plan (organisatieplan) opgemaakt worden, als onderdeel van het dynamisch ondernemingsplan.
In een tweede fase zal dan het ondernemingsplan worden aangevuld met een financieel plan waarin ook een break-even analyse en cash flow analyse vervat zit. Dit deel kan in groep afgewerkt worden of individueel, naar eigen keuze van de student.
De student krijgt begeleiding in de vorm van vrije consultatie-momenten. Het is dus op eigen initiatief dat de student de begeleidende docenten raadpleegt. Er zijn wel deadlines waartegen bepaalde elementen moeten uitgewerkt zijn.
Na het schrifelijke deel van het ondernemings- en het financieel plan zal de student hierover ook nog mondeling voor een jury een verdediging moeten afleggen.
Het geheel van de punten is een sommatie van de schriftelijke neerslag en de mondelinge verdediging.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen voor het afstudeerproject moet je op beide delen (de schriftelijke neerslag, zijnde portfolio en samenvatting, enerzijds alsook de mondelinge verdediging anderzijds) afzonderlijk geslaagd zijn. Indien er op één van beide delen een onvoldoende gescoord wordt, zal het maximum van het puntenaantal nog maar 8 op 20 zijn voor het geheel en moet dit opleidingsonderdeel herdaan worden. Voor dit opelidingsonderdeel zal geen tolerantie verleend worden.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 30% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Portfolio | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 30% | |