Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 3: e-commerce, GIS en toeristische actualiteit
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_5280 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Wintmolders Jean-Pierre
- Rubben Marc
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Basisprincipes en inleidende begrippen internet, e-commerce & social media
Basisprincipes en inleidende begrippen toerisme en recreatie
Eindcompetentie
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Een student moet weten hoe coördinaten toegepast worden, welke technologie ingezet worden om een GPS-systeem te laten werken. Op welke vlakken er een synergie zal komen tussen de GSM en GPS techniek. Hoe je op internet een adres kan intikken en meteen de geografische weergave op een kaart kan zien. Hoe een GIS-systeem trefzeker alle soorten wetenschappelijke data kan plaatsen op een kaart en daarmee nieuwe thema kaarten kan produceren. Hoe points of interest ervoor zorgen dat cartografie betaalbaar blijft.
Vinden van de geo-coördinaten van de plaats waar je bent. Het zoeken van een willekeurig adres op een mapping-software en verklaren waarom de geodata moeten gekend zijn om het precieze adres te vinden. Het opzetten van een foto-reisverslag waarvan de route kan gevolgd worden op een kaart. Het toevoegen van een detailfoto op Google Earth om zo bijkomende gegevens te zien op hun juiste plaats. Het maken van een stadswandeling via een KMZ-bestand in GE. Uitvoeren van opgelegde oefening via ArcCatalog en ArcMap van ESRI
Trends en innovatie in toerisme
De student werkt rond trends en innovatie in toerisme. Hij verzamelt efficiënt de nodige gegevens uit diverse bronnen en analyseert en interpreteert deze vanuit verschillende gezichtspunten. Hij ziet de verbanden tussen maatschappelijke en socio-culturele evoluties vanuit het verleden en heden en weet een blik op de toekomst te werpen.
De student begrijpt en interpreteert de maatschappelijke en economische vraagstukken waarmee de toeristische sector wordt geconfronteerd.
De student verwerkt de informatie tot (ver)nieuwe(de) inzichten en zoekt naar de best mogelijk manier voor de implementatie van deze inzichten.
Inhoud
DEEL 1 : E-TRAVEL en GEO 2.0. 3
DIGITALE CARTOGRAFIE : Namen om te onthouden. 7
MOBIELE TOEPASSINGEN.. 10
GPS en GIS. 11
POINTS OF INTEREST.. 12
DIGITALE GEO-INFORMATIE. 13
Digitale atlassen. 13
Online Routeplanners. 14
Mobiele routeplanners : 17
INTERNET TOOLS VOOR DE REIZIGER.. 19
GEO-TOEPASSINGEN.. 21
Online wereldkaart van Bing Maps van Microsoft 22
Online wereldkaarten van Google. 23
Foto’s opslaan en op kaart weergeven. 26
OEFENING 1 : Email met link naar uw thuisadres. 29
OEFENING 2 : Uw persoonlijk reisvoorstel 30
OEFENING 3 : De mooiste stranden zoeken. 32
DEEL 2 : GIS. 34
KENNISMAKING MET ARCGIS VAN ESRI 35
HET OPSTARTEN VAN ARCGIS. 35
PRINCIPES VAN EEN GIS-SYSTEEM... 36
BELGIE oefening. 40
WORLD oefening. 41
KENIA-kaart oefening. 42
MEXICO oefening. 43
EUROPA oefening. 44
Trends & innovatie in toerisme
Trendevolutie in toerisme
Trendwatching
Innovatiefgericht denken
Casestudies
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De opdrachten moeten binnen de vooropgestelde tijd ingeleverd worden in de vorm zoals gevraagd.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |