Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 3: e-commerce, GIS en toeristische actualiteit


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_5280
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Wintmolders Jean-Pierre
  • Rubben Marc

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie


    Basisprincipes en inleidende begrippen internet, e-commerce & social media





     


    Basisprincipes en inleidende begrippen toerisme en recreatie



    Eindcompetentie

    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Doorgroeiniveau
    TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Elementair niveau

    Leerresultaten

    Een student moet weten hoe coördinaten toegepast worden, welke technologie ingezet worden om een GPS-systeem te laten werken. Op welke vlakken er een synergie zal komen tussen de GSM en GPS techniek. Hoe je op internet een adres kan intikken en meteen de geografische weergave op een kaart kan zien. Hoe een GIS-systeem trefzeker alle soorten wetenschappelijke data kan plaatsen op een kaart en daarmee nieuwe thema kaarten kan produceren. Hoe points of interest ervoor zorgen dat cartografie betaalbaar blijft.


    Vinden van de geo-coördinaten van de plaats waar je bent. Het zoeken van een willekeurig adres op een mapping-software en verklaren waarom de geodata moeten gekend zijn om het precieze adres te vinden. Het opzetten van een foto-reisverslag waarvan de route kan gevolgd worden op een kaart. Het toevoegen van een detailfoto op Google Earth om zo bijkomende gegevens te zien op hun juiste plaats. Het maken van een stadswandeling via een KMZ-bestand in GE. Uitvoeren van opgelegde oefening via ArcCatalog en ArcMap van ESRI


    Trends en innovatie in toerisme

    De student werkt rond trends en innovatie in toerisme. Hij verzamelt efficiënt de nodige gegevens uit diverse bronnen en analyseert en interpreteert deze vanuit verschillende gezichtspunten. Hij ziet de verbanden tussen maatschappelijke en socio-culturele evoluties vanuit het verleden en heden en weet een blik op de toekomst te werpen.

    De student begrijpt en interpreteert de maatschappelijke en economische vraagstukken waarmee de toeristische sector wordt geconfronteerd.

    De student verwerkt de informatie tot (ver)nieuwe(de) inzichten en zoekt naar de best mogelijk manier voor de implementatie van deze inzichten.




    Inhoud

    DEEL 1 : E-TRAVEL en GEO 2.0. 3


    DIGITALE CARTOGRAFIE : Namen om te onthouden. 7


    MOBIELE TOEPASSINGEN.. 10


    GPS en GIS. 11


    POINTS OF INTEREST.. 12


    DIGITALE GEO-INFORMATIE. 13


    Digitale atlassen. 13


    Online Routeplanners. 14


    Mobiele routeplanners : 17


    INTERNET TOOLS VOOR DE REIZIGER.. 19


    GEO-TOEPASSINGEN.. 21


    Online wereldkaart van Bing Maps van Microsoft 22


    Online wereldkaarten van Google. 23


    Foto’s opslaan en op kaart weergeven. 26


    OEFENING 1 : Email met link naar uw thuisadres. 29


    OEFENING 2 : Uw persoonlijk reisvoorstel 30


    OEFENING 3 : De mooiste stranden zoeken. 32


     


    DEEL 2 : GIS. 34


    KENNISMAKING MET ARCGIS VAN ESRI 35


    HET OPSTARTEN VAN ARCGIS. 35


    PRINCIPES VAN EEN GIS-SYSTEEM... 36


    BELGIE oefening. 40


    WORLD oefening. 41


    KENIA-kaart oefening. 42


    MEXICO oefening. 43


    EUROPA oefening. 44







    Trends & innovatie in toerisme



    Trendevolutie in toerisme

    Trendwatching

    Innovatiefgericht denken

    Casestudies



    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    De opdrachten moeten binnen de vooropgestelde tijd ingeleverd worden in de vorm zoals gevraagd.

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%