Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Hospitality, logies, gids en reisleiding
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_5279 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- Schepers Edmond
- Van de Poel Curt
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM
Eindcompetenties van "Recreatieleer" van 2TRM
Eindcompetenties van "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De doelstelling van dit practicum is de student op te leiden op basis van eindcompetenties, waarbij ook rekening gehouden wordt met de persoonlijke interesse van de student. Het practicum is een geïndividualiseerd leertraject wat impliceert dat iedere student een persoonlijke touch kan geven aan zijn opleiding, afhankelijk van zijn persoonlijke aanleg, belangstelling, toekomst, …
De student wordt uitgedaagd om de ontwikkelingen van het toerisme- en recreatiebeleid op de voet te volgen door te werken binnen de context van een reflectie- en ontwikkelingsportfolio. Zo leert de student te ondernemen en zich te organiseren. Hij ontwikkelt een persoonlijke attitude die getuigt van ondernemingszin in een context van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De student wordt voorbereid op het werkveld door aangepaste opdrachten, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. Hij maakt kennis met diverse thema’s (cf. Inhoud).
Inhoud
In het brede kader van het (en dus ook van het inkomende en binnenlandse) toerisme, is het accommodatie (logies) –aanbod een elementair onderdeel van het toeristisch product.
Doelstelling is de studenten een uitgebreid overzicht te geven van de logies/hospitality-industrie en dit vanuit diverse invalshoeken. Tevens wordt de link gelegd tussen de hospitality-industrie en de toeristische sector en maken de studenten kennis met de werking van de toeristische sector (werkend vanuit het standpunt van de logiessector).
- dieptestudie van de hotelindustrie wereldwijd en Europees
- het hotelproduct, personeelsstructuren in de hotelindustrie
- distributie (inclusief electronische distributie) structuren, facts & figures, trends, ...
- samenwerking tussen hotelsector en toeristische bedrijven (touroperators, online distributors, reisagentschappen, ....)
- het logiesdecreet en hotelclassificatie
- extra-muros bezoeken.
Een ander aspect van het inkomende toerisme is de hele organisatie van het gidsen en reisleiding en worden in dit practicum belicht:
- protocol
- gidsen in Vlaanderen (organisatie/werking/....)
- reisleiding
Diverse thema’s worden door middel van gastcolleges door vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven toegelicht.
Case: marktstudie voor inplanting van een hotel/b&b/...
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Er is slechts één examenkans. Het eindcijfer is een samengesteld cijfer op basis van individuele en groepsopdrachten voor 70% (140/200) en van het portfolio voor 30% (60/200). De wijze van evalueren staat ter beschikking van de studenten op het leerplatform.
Gezien de specificiteit van de werkvormen en het actuele gehalte van de informatie en de opdrachten, is een tweede examenkans uitgesloten en wordt er geen tolerantie verleend.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 70% | |