Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Productinnovatie in animatie, evenementen en Mice


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_5278
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Schepers Edmond
  • Van de Poel Curt

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM

    Eindcompetenties van "Recreatieleer" van 2TRM

    Eindcompetenties van "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM

    Eindcompetentie

    TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
    TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
    TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
    TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De doelstelling van dit practicum is de student op te leiden op basis van eindcompetenties, waarbij ook rekening gehouden wordt met de persoonlijke interesse van de student.  Het practicum is een geïndividualiseerd leertraject wat impliceert dat iedere student een persoonlijke touch kan geven aan zijn opleiding, afhankelijk van zijn persoonlijke aanleg, belangstelling, toekomst, …


    De student wordt uitgedaagd om de ontwikkelingen van het toerisme- en recreatiebeleid op de voet te volgen door te werken binnen de context van een reflectie- en ontwikkelingsportfolio.  Zo leert de student te ondernemen en zich te organiseren. Hij ontwikkelt een persoonlijke attitude die getuigt van ondernemingszin in een context van maatschappelijk verantwoord ondernemen 


    De student wordt voorbereid op het werkveld door aangepaste opdrachten, gastcolleges en bedrijfsbezoeken.  Hij maakt kennis met diverse thema’s (cf. Inhoud).

    Inhoud

    1. Productinnovatie in toerisme


    Productontwikkeling- en meer nog: productinnovatie – is een essentieel onderdeel van het receptief of inkomend toerisme. Door de toegenomen concurrentie van bestemmingen en belevingen ( het experience toerisme evoluerend naar het challenge toerisme ), dienen de studenten enerzijds de basis mee te krijgen van product-ontwikkeling en –innovatie en anderzijds de mogelijkheid aanleren om dit in de praktijk om te zetten.



    Daarom wordt dit onderdeel als volgt gestructureerd :

    -een theoretische achtergrond van productinnovatie bij aanvang zowel in het algemeen als toegespitst op toerisme

    -een uitgebreide case die samen grondig wordt doorgenomen

    -een case die de studenten in groepjes dienen uit te werken en die ze voor een jury moeten presenteren

    -een praktijkexcursie naar een “good practice” van toeristische productinnovatie in Vlaanderen.


    2. MICE


    Verderbouwend op de basis van MICE die in het 2de jaar werd gelegd, wordt mbt de meetings-en incentive-sector verdiepend gewerkt.

    Er wordt stilgestaan bij de eigenlijke organisatie van een congres ( het aspect PCO ) en er wordt gekeken naar het opzetten van een incentive-campagne (door een incentive house ).

    De studenten dienen, als praktijkoefening, een MEETCENTIVE -programma op te maken. Het specifieke van deze fusie-vorm wordt toegelicht.


    3. Events


    Evenementen, in de meest brede zin, kunnen een hefboom zijn voor de uitbouw van het toerisme in een bepaalde bestemming.

    Er wordt ingegaan op deze toegevoegde waarde van evenementen en er wordt een gastspreker uitgenodigd die een konkrete case komt toelichten.


    4. Animatie


    Uit het brede veld van animatie wordt een aspect toegelicht, zijnde animatie in vakantiedorpen. Er wordt, vanuit een ‘good practice”, bekeken welke trends er op dit vlak zich aan het aftekenen zijn.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Er is slechts één examenkans.  Het eindcijfer is een samengesteld cijfer op basis van individuele en groepsopdrachten voor 70% (140/200) en van het portfolio voor 30% (60/200).  De wijze van evalueren staat ter beschikking van de studenten op het leerplatform.

    Gezien de specificiteit van de werkvormen en het actuele gehalte van de informatie en de opdrachten, is een tweede examenkans uitgesloten en wordt er geen tolerantie verleend.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio30%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%