Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 1: Outgoing tourism


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_5277
Studiepunten 9 Studietijd 270 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Addiers Martine
  • Schepers Edmond
  • Siebens Ivo
  • Verbeeck Dominica
  • Troukens Griet
  • Wintmolders Jean-Pierre

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindtermen opleidingsonderdeel Aviation .

    Eindcompetentie

    TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
    TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegreren
    TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
    TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
    TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
    TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
    TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau
    TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student kan werken met verschillende computersystemen (Amadeus, BTN) en communicatiemiddelen (mail, telefoon,internet) om gegevens efficiënt te verzamelen en te verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie.



    De student raadpleegt betrouwbare en relevante bronnen en verzamelt op een efficiënte manier de voor een opdracht vereiste gegevens.



    De student  krijgt via gastcolleges en groepsopdrachten zicht op interne en externe bedrijfsprocessen en werkt in teamverband waarbij informatie geselecteerd en beheerd wordt om opdrachten tot een goed einde te brengen.



    De student analyseert zelfstandig gegevens en structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie.



    De student beheert de bekomen informatie zodat die op het juiste ogenblik kan geraadpleegd worden. Een brede kennis van het fenomeen E-commerce draagt bij tot het structureren van de digitale mogelijkheden.



    De student laat de informatie na aanpassing doorstromen naar de verschillende partijen, zoals klanten en collega's. Het herkennen van de communicatiekanalen van de partners is hierbij belangrijk. 



    De student geeft een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep door; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.



    Via opdrachten is de student als organisator/coördinator in staat om zijn werk te plannen, prioriteiten te stellen en deadlines te halen. De student  maakt in een beperkte tijd een correcte reservatie in de computersystemen.



    Voor een opdracht wordt een voorzitter aangeduid die eenvoudige leidinggevende taken uitvoert: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen. De neerslag van deze planning vinden we terug in het logboek van de opdracht. 



    Als beleidsondersteuner kan de jonge professional reisadviezen formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie.



    De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een bijdrage aan de ontwikkeling van toeristische producten en diensten.



    Via computerreservatiesystemen biedt de jonge professional toeristische producten en diensten uit alle mogelijke reisbestemmingen, accommodatievormen, attracties en activiteiten aan het publiek aan.



    De student stelt een nieuwe groepsreis samen zodat een unieke product- en dienstencombinatie ontstaat.



    De student zorgt via computerreservatiesystemen voor de voor de klant ideale reisvoorwaarden (de kortste route, de beste route, de goedkoopste route, ...) en dit zowel voor de autocar, luchtvaart, spoorweg, cruise en huurwagensector.



    De student staat in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

    De jonge professional volgt nieuwe ontwikkelingen in het werkveld op vlak van e-commerce en computersystemen. Gastcolleges brengen nieuwe tendensen op het werkveld. 



    De student werkt in teamverband waardoor hij leert inschatten in hoeverre hij zelfstandig kan en mag werken en initiatief kan en mag nemen.



    Via zelfstandig uit te werken opdrachten rapporteert de jonge professional over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak. Een logboek is de basis voor deze verantwoording.



    De student heeft bij een reissamenstelling aandacht voor alle deelementen en moet een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereiken.

    Inhoud

    Aan de hand van praktische oefeningen en groepsopdrachten wordt de student de eerste beginselen bijgebracht van het praktijkwerk voor uitgaand toerisme. Men krijgt een basistraining in een CRS-systeem waardoor men vertrouwd geraakt met vluchtreservaties, tarificatie en ticketing, hotelreservaties en car-rental. Men leert werken met BTN. De student krijgt inzicht in de grootste cruisemaatschappijen en het yieldmanagement van de prijzen. Er worden opdrachten uitgewerkt in verband met luchtvaart, cruises en een nieuwe groepsreis met de autocar. Gastcolleges vervolledigen het beeld van het bedrijfsleven.



    Tevens wordt de buitenlandse excursie van het tweede programmajaar voorbereid en gepresenteerd door de studenten. Deze excursie is een verplicht te volgen deel van dit practicum.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Toegepaste Software

    Evaluatie

    De student krijgt 1 examenkans in juni, gezien deze opdrachten onmogelijk individueel en zonder begeleiding kunnen gemaakt worden voor de augustus examenperiode.

    Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%