Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Toeristisch-recreatieve stage
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4738 |
9 |
270 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Neen |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Dit opleidingsonderdeel kan enkel gekozen worden door personen die reeds een bachelordiploma behaalden.
De eindcompetenties van de verschillende opleidingsonderdelen.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.2 | TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integreren |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
GEZIEN DE STAGES IN VERSCHILLENDE BEDRIJVEN PLAATS VINDEN, IS HET ONMOGELIJK OM DEZE COMPETENTIES PER BEDRIJF TE VERTALEN. DEZE FORMULERINGEN ZIJN EEN GOEDE SAMENVATTING
1: informatiebeheerder
- 1.A De jonge professional kan met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
2: communicator
- 2.2 De jonge professional kan een verkoopgesprek op gepaste manier voeren.
- 2.3 De jonge professional kan de telefoon op gepaste manier aannemen en
afhandelen.
3: organisator/ coördinator
- 3.B De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
4: beleidsadviseur/ondernemer
- 4.6 De jonge professional kan als ondernemer klantgericht handelen (t.o.v. interne en externe klanten) en de klantgerichtheid bewaken.
5: kwaliteitsbewaker
- 5.A De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
- 5.B De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
Afhankelijk van de stageplaats
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De beoordeling van de stagiair komt tot stand door zowel inbreng van stagementor als stagebegeleider en berust niet alleen op product-, maar ook op procesevaluatie.
Het eindcijfer voor de stage is voor 80 % gebaseerd op de beoordeling die de mentor van het stagebedrijf aan de stagiair geeft: instapevaluatie 20% en eindevaluatie 60%. De criteria die voor de beoordeling gebruikt worden, weerspiegelen competenties die nodig zijn voor het werkveld van de opleiding. Op een puntenschaal geeft de stagementor aan in hoeverre de student de competenties beheerst. Voor elk punt van de schaal is een algemene omschrijving voorzien, zodat de mentor zeer goed op de hoogte is van wat de opleiding met de aangeduide waarde precies bedoelt. Een gelijkaardig document gebruikt de mentor voor de tussentijdse evaluatie - met feedback – .
De stagebegeleider beoordeelt de reflectie van de student (stageverslaggeving 20%) op basis van:
— de zorgvuldigheid waarmee alle documenten zijn ingevuld;
— het respecteren van de deadline voor het inleveren van het stageverslag;
— de actieve deelname van de student aan het terugkommoment, de groepsgesprekken en de individuele gesprekken;
— de maandelijkse rapportering via e-mail;
— de verzamelde modeldocumenten ter ondersteuning van de stagewerkzaamheden;
— de notities in het stagedagboek;
— de taal in alle documenten (standaardtaal, geen spellingsfouten, leesbare en duidelijke formulering);
— het eindevaluatiegesprek.
DOOR DE AARD VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL IS DE ORGANISATIE VAN EEN TWEEDE EXAMENKANS PRAKTISCH NIET MOGELIJK.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | |