Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Project - eindrapportering


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_778
Studiepunten 17 Studietijd 510 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Van de Poel Curt

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

Dit opleidingsonderdeel kan enkel gekozen worden door personen die reeds een bachelordiploma behaalden.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegreren
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Elementair niveau

Leerresultaten

Het concept ‘Small Business Project’ (SBP) is gecreëerd door Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Deze instantie geeft op www.vlajo.org volgende uitleg omtrent SBP-projecten:

“Via SBP’s worden proefondernemingen opgestart in de hogescholen van Vlaanderen. Het stelt de jongeren al tijdens hun studie in de gelegenheid om zich een reëel beeld te vormen van tal van aspecten van het ondernemerschap en de opstart van een eigen zaak. Maar vooral de attitude tot ondernemerschap wordt ontwikkeld. De SBP’s geven daarbij een extra dimensie aan de opleiding. Via de krachtige leer-ervaringsformule en het SBP-businessplan zijn de jongeren in staat om belangrijke ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en te testen.”



De student start in teamverband, met een minimum aan begeleiding van docenten en Vlajo, een eigen bedrijf op en werkt een product of concept uit i.f.v. een toeristisch bedrijf, dat fungeert als peterbedrijf.  

De student neemt tijdens het volledige verloop de rol van manager op zich en ontwikkelt de attitude tot ondernemerschap.

De student verantwoordt alle gemaakte keuzes via een zelfstandig ontwikkeld business plan. De student toetst het opgestelde businessplan aan de ervaring van het peterbedrijf.

De student denkt klantgericht en past dit toe.

De student kan de visie, strategie van het peterbedrijf begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen bij de uitwerking van het business plan en het product/concept. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.








Inhoud

Project - eindrapportering sluit aan op het opleidingsonderdeel Practicum 4. Hier legt men vooral de nadruk op de verdere ontwikkeling van belangrijke ondernemersvaardigheden.



Thema's die aan bod komen:

- Management: marketing - economie

- Bedrijfseconomie en financiële analyse

- Recreatie en toerisme

- Communicatie

- Ondernemerschap

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Tweede examenperiode (juni): portfolio (75%) en mondelinge presentaties hieraan verbonden (25%)



Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio75%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen25%