Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 4
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4735 |
9 |
270 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Neen |
Docenten
- Van de Poel Curt
- Troukens Griet
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Dit opleidingsonderdeel kan enkel gekozen worden door personen die reeds een bachelordiploma behaalden.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integreren |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Het concept ‘Small Business Project’ (SBP) is gecreëerd door Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Deze instantie geeft op www.vlajo.org volgende uitleg omtrent SBP-projecten:
“Via SBP’s worden proefondernemingen opgestart in de hogescholen van Vlaanderen. Het stelt de jongeren al tijdens hun studie in de gelegenheid om zich een reëel beeld te vormen van tal van aspecten van het ondernemerschap en de opstart van een eigen zaak. Maar vooral de attitude tot ondernemerschap wordt ontwikkeld. De SBP’s geven daarbij een extra dimensie aan de opleiding. Via de krachtige leer-ervaringsformule en het SBP-businessplan zijn de jongeren in staat om belangrijke ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en te testen.”
De student start in teamverband, met een minimum aan begeleiding van docenten en Vlajo, een eigen bedrijf op en werkt een product of concept uit i.f.v. een toeristisch bedrijf, dat fungeert als peterbedrijf.
De student neemt tijdens het volledige verloop de rol van manager op zich en ontwikkelt de attitude tot ondernemerschap.
De student verantwoordt alle gemaakte keuzes via een zelfstandig ontwikkeld business plan. De student toetst het opgestelde businessplan aan de ervaring van het peterbedrijf.
De student denkt klantgericht en past dit toe.
De student kan de visie, strategie van het peterbedrijf begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen bij de uitwerking van het business plan en het product/concept. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
Inhoud
Volgende thema's komen aan bod, eventueel aangevuld met gastcolleges:
- HRM
- Businessplan
- Communicatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Eerste examenperiode (januari): portfolio - 100%
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 100% | |