Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Business Travel
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4731 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- Troukens Griet
- Van de Poel Curt
- van Leeuwen Robert
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties practicum 1
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integreren |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De jonge professional kan door het snelle en correcte gebruik van GDS (Amadeus) en Atlantis meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen via presentatie, offertes.
De actualiteit wordt opgevolgd via de professionele berichtgeving en weergegeven in een logboek.
De jonge professional kan in verkoopgesprekken, offertes en presentaties de gevraagde informatie in verschillende talen doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de zakenreiziger. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. De actuele ontwikkelingen in de sector worden besproken in groep en gecommuniceerd bij de werkbesprekingen.
De jonge professional kan elke nieuwe bedrijfsspecifiek opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen volgens de basisregels van projectmanagement.
Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen (logboek): voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.
De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
De jonge professional kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen. (Voorzitterschap voor onderdeel project).
De jonge professional kan offerte van producten en diensten samenstellen die aan een bedrijf worden aangeboden om het beheer van het reisbudget uit te voeren.
Hij kan onder andere travelmixen (combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten) samenstellen om unieke product- en dienstencombinaties te realiseren voor de specifieke klant, de zakenman.
Hij kan zorgen voor optimale reisvoorwaarden voor de specifieke doelgroep ; de zakenreiziger.
Hij kan inkomsten verwerven, het financiële resultaat analyseren en een eindbalans opmaken en toelichten. (transaction fee berekening en verantwoording in offerte).
Hij kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen (via professionele berichtgeving, gastcolleges en werkbezoeken) zich eigen maken, en op basis daarvan innoverende voorstellen doen
Hij kan goed inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen en ook de impact van zijn initiatief goed kan inschatten;
Hij kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren, zijn eigen aanpak verantwoorden.
Inhoud
- Offerte opstellen voor een bedrijf (opdracht in groep (3-studenten)). Volgende aspecten worden behandeld in de offerte: presentatie Travel Management Company; presentatie credit card company ; financieel plan; analyse reisprofiel bedrijf, reisbeleid bedrijf ivm leveranciers(zoals luchtvaartmaatschappij, hotelketen, autoverhuur,..), low cost carrier , initiatieven tot duurzaam ondernemen.
- Inoefenen en verder ingaan op specifieke aspecten, diensten voor de zakenman door middel van het gebruik van en Global distribution System : Amadeus en Atlantis (NMBS reservatie): individuele opdracht.
- Inoefenen verkoopgesprekken en opmaken reisofferte via mail voor de individuele zakenman.
- verschillende gastsprekers uit de toeristische sector die over hun materie komen praten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Kranten en tijdschriften
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk en wordt er geen tolerantie verleend.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | geen tweede examenkans mogelijk |