Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Human Resources Management
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4525 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Schepers Edmond
- Foubert Ann
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Werkcollege
- Hoorcollege
Begincompetentie
eindcompetenties secundair onderwijs
competenties 1ste en 2de Bachelor
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
Tijdens de lessen wordt er voor het onderdeel sociaal recht gewerkt met een praktisch handboek. De studenten bereiden zelf onderdelen van het sociaal recht voor en tijdens de lessen worden er oefeningen gemaakt. Deze oefeningen moeten de studenten op een flexibele, creatieve en nauwkeurige manier oplossen. Hierbij moeten ze kwaliteitsvolle redeneringen opbouwen. Voor het oplossen van de oefeningen verwerven en verwerken ze de aangereikte informatie.
In het vak Personeelsbeleid leren de studenten de kerntaken kennen, gaande van personeelsplanning, recrutering, selectie, introductie, beoordeling, beloning en potentieelontwikkeling. Zij kennen de organisatie van personeelsdiensten en weten met welke vragen zij er terecht kunnen. Zij kunnen de overstap maken van school naar werk. Zij zijn in staat om dit adsministratief aan te pakken. Zij zijn overtuigd van het belang van een goed personeelsbeleid in een win-win-win strategie: niet alleen de werkgever wordt er beter van maar ook de werknemer en de sameleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de rode draad doorheen het onderwijsgebeuren.
Inhoud
I. Sociaal recht
Collectieve arbeidsverhoudingen
De arbeidsovereenkomsten
De arbeidsreglementering
De sociale zekerheid
Het oplossen van geschillen
Het statuut van een zelfstandige
II. Personeelsbeleid
Personeelsmanagement
Rekrutering
Werving en selectie
Introductie Beoordeling en beloning
Competentieontwikkeling
Loopbaanbegeleiding
De kerntaken van het personeelsbeleid worden getoest op hun realiteitswaarde chronologisch opgebouwd aan de hand van het bekende instroom-doorstroom-uitstroom model. Het volgt hierbij de weg die een organisatie bewandelt wanneer zij besluit om een nieuwe medewerker aan te trekken.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- De werkpocket
- Inleiding HRM praktische kennis wetenschappelijk onderbouwd
Evaluatie
Eerste examenperiode : score HRM = score Personeelsbeleid (50%, mits opdrachten gemaakt zijn, anders onvoldoende) + score Sociaal recht (50%). Derde examenperiode: score HRM = score Personeelsbeleid (50%, mits opdrachten gemaakt zijn, anders onvoldoende) + score Sociaal recht (50%)
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |