Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Human Resources Management


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4525
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Schepers Edmond
  • Foubert Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Werkcollege
  • Hoorcollege

Begincompetentie

eindcompetenties secundair onderwijs

competenties 1ste en 2de Bachelor

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

Leerresultaten

Tijdens de lessen wordt er voor het onderdeel sociaal recht gewerkt met een praktisch handboek. De studenten bereiden zelf onderdelen van het sociaal recht voor en tijdens de lessen worden er oefeningen gemaakt. Deze oefeningen moeten de studenten op een flexibele, creatieve en nauwkeurige manier oplossen. Hierbij moeten ze kwaliteitsvolle redeneringen opbouwen. Voor het oplossen van de oefeningen verwerven en verwerken ze de aangereikte informatie.



In het vak Personeelsbeleid leren de studenten de kerntaken kennen, gaande van personeelsplanning, recrutering, selectie, introductie, beoordeling, beloning en potentieelontwikkeling. Zij kennen de organisatie van personeelsdiensten en weten met welke vragen zij er terecht kunnen. Zij kunnen de overstap maken van school naar werk. Zij zijn in staat om dit adsministratief aan te pakken. Zij zijn overtuigd van het belang van een goed personeelsbeleid in een win-win-win strategie: niet alleen de werkgever wordt er beter van maar ook de werknemer en de sameleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de rode draad doorheen het onderwijsgebeuren.

Inhoud

I. Sociaal recht

Collectieve arbeidsverhoudingen

De arbeidsovereenkomsten

De arbeidsreglementering

De sociale zekerheid

Het oplossen van geschillen

Het statuut van een zelfstandige



II. Personeelsbeleid

Personeelsmanagement

Rekrutering

Werving en selectie

Introductie Beoordeling en beloning

Competentieontwikkeling

Loopbaanbegeleiding

De kerntaken van het personeelsbeleid worden getoest op hun realiteitswaarde chronologisch opgebouwd aan de hand van het bekende instroom-doorstroom-uitstroom model. Het volgt hierbij de weg die een organisatie bewandelt wanneer zij besluit om een nieuwe medewerker aan te trekken.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • De werkpocket
  • Inleiding HRM praktische kennis wetenschappelijk onderbouwd

Evaluatie

Eerste examenperiode : score HRM = score Personeelsbeleid (50%, mits opdrachten gemaakt zijn, anders onvoldoende) + score Sociaal recht (50%). Derde examenperiode: score HRM = score Personeelsbeleid (50%, mits opdrachten gemaakt zijn, anders onvoldoende) + score Sociaal recht (50%)

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%