Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

English 1 for Tourism : Focus on UK and Ireland


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4715
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • marieke vandrepol

Onderwijstaal

  • Engels
  • Nederlands
  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie
  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindcompetenties Engels secundair onderwijs Algemene competenties

Europees referentiekader voor talen : A2 / B1

lezen - begrijpen - luisteren: B 1

luisteren: B 1

spreken productie en interactie: B 1

schrijven: A 2

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Elementair niveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

1 De student levert tijdig correcte en overzichtelijke documenten en gegevens af .

2 De student kan duidelijk onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.

3 De student verzamelt informatie over achtergrond en oorzaken , vat samen en formuleert een persoonlijk standpunt bv rond duurzaamheid.

4 De student verwerkt deze informatie in opinieteksten, presentaties en beschrijvingen. Hij heeft hierbij bijzondere aandacht voor identificatie en presentatie van het rapport, samenvatting, creatieve tekst.

5 De student luister actief naar feedback bij mondelinge prestaties ( uitspraak, voorlezen en presentaties),  houdt rekening met de feedback bij geschreven teksten.

6 De student kan in correct Engels en met de nodige aandacht voor beroepsjargon en in beroepsspecifieke situaties van  toerisme en hospitality eg check in, check out, in travel agency, business travel, tourist information, restaurant, rural tourism, events, on tour, niche tourism, …

 - een conversatie voeren specifiek voor bovenstaande situaties  

- een  telefonisch gesprek voeren in context toerisme , hospitality ( booking bv) en kan adressen en namen spellen met aandacht voor accuraat woordgebruik ( greeting, reservation, information, …).

- een presentatie geven ( individueel en als lid van een groep) en hierbij op gepaste wijze het gepaste audiovisueel materiaal gebruiken.

- samenvattingen, opiniestukken, plaatsbeschrijvingen en etc …  schrijven,

- zowel schriftelijk als mondeling de weg beschrijven, een weerbericht opstellen, een toeristische attractie beschrijven.  


7 De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat en kan die ook actief gebruiken ( eigen maken van vakjargon) in het Engels..

8 De student is zich bewust van  specifieke interculturele verschillen.

9 De student kent de standaard afspraken en procedures  in verband met brief, mail en fax, hij zoekt hierover zelf informatie op . Hij kan brief, mail en fax schrijven in het Engels in de context van toerisme en hospitality vooral met het oog op informatie-aanvraag en reservatie.

10 De student spelt de woorden correct.

11 De student heeft aandacht voor correcte uitspraak in het bijzonder ook voor eigennamen van plaatsen in UK/Ireland .

12 De student maakt zich de morfologie en grammatica van de taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis, verder eigen in functie van correct taalgebruik.

13 De student maakt de opdrachten die een les voorafgaan en kan op deze voorbereiding verder werken in de klas.

14 De student neemt deel aan de groepspresentatie.

15 De student werkt klantgericht bij het voorstellen van UK/Ireland en reageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen van het publiek.

16 De student heeft  inzicht in de principes van duurzaamheid. Hij kan teksten in verband met dit onderwerp opzoeken, beoordelen, samenvatten en eigen opinie rond duurzaamheid vertolken.

17 De student heeft kennis van de culturele eigenheid van UK/Ireland en kent een aantal culturele en natuurlijke hoogtepunten van UK/Ireland. Hij kan deze gebruiken bij het ontwerpen van een reisplan door deze landen.

18 De student heeft inzicht in multiculturele verschillen en beheerst presentatietechnieken in het Engels.


Inhoud



1 GRAMMAR Grammar Review (self-study mainly)  



2 USING UNITS 1-12 in book : OEC: Tourism 2: ENCOUNTERS



VOCABULARY AND TECHNIQUES



Vocabulary: Tourist Vocabulary and Skill Work,



LISTENING 



READING / PRONUNCIATION



SPEAKING / ROLE PLAYING



WRITING / SPELLING



CAREER SKILLS AND KNOWLEDGE : tourism and hospitality



3 COMMUNICATION 

    Business communication, emails, fax, reports  

    Socializing, Conversations 

    Presenting/Describing a hotel, a destination, nature, weather, giving directions, ... 

    Presentation skills



4 BACKGROUND to UK and Ireland :     information

                                                          presentations 

                                                          knowledge cultural and natural highlights

                                                          itinerary  

                                                            

5 SUSTAINABILITY

Basic and general texts on sustainability

information - summary - point of view


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Tourism 2 Oxford English for Careers Student's Book

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie40%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100% aandeel schriftelijk examen: 60% mondelinge voortzetting 40 %