Begincompetentie
Eindcompetenties Engels secundair onderwijs Algemene competenties
Europees referentiekader voor talen : A2 / B1
lezen - begrijpen - luisteren: B 1
luisteren: B 1
spreken productie en interactie: B 1
schrijven: A 2
Leerresultaten
1 De student levert tijdig correcte en overzichtelijke documenten en gegevens af .
2 De student kan duidelijk onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken.
3 De student verzamelt informatie over achtergrond en oorzaken , vat samen en formuleert een persoonlijk standpunt bv rond duurzaamheid.
4 De student verwerkt deze informatie in opinieteksten, presentaties en beschrijvingen. Hij heeft hierbij bijzondere aandacht voor identificatie en presentatie van het rapport, samenvatting, creatieve tekst.
5 De student luister actief naar feedback bij mondelinge prestaties ( uitspraak, voorlezen en presentaties), houdt rekening met de feedback bij geschreven teksten.
6 De student kan in correct Engels en met de nodige aandacht voor beroepsjargon en in beroepsspecifieke situaties van toerisme en hospitality eg check in, check out, in travel agency, business travel, tourist information, restaurant, rural tourism, events, on tour, niche tourism, …
- een conversatie voeren specifiek voor bovenstaande situaties
- een telefonisch gesprek voeren in context toerisme , hospitality ( booking bv) en kan adressen en namen spellen met aandacht voor accuraat woordgebruik ( greeting, reservation, information, …).
- een presentatie geven ( individueel en als lid van een groep) en hierbij op gepaste wijze het gepaste audiovisueel materiaal gebruiken.
- samenvattingen, opiniestukken, plaatsbeschrijvingen en etc … schrijven,
- zowel schriftelijk als mondeling de weg beschrijven, een weerbericht opstellen, een toeristische attractie beschrijven.
7 De student begrijpt beroepsgerelateerde instructies/woordenschat en kan die ook actief gebruiken ( eigen maken van vakjargon) in het Engels..
8 De student is zich bewust van specifieke interculturele verschillen.
9 De student kent de standaard afspraken en procedures in verband met brief, mail en fax, hij zoekt hierover zelf informatie op . Hij kan brief, mail en fax schrijven in het Engels in de context van toerisme en hospitality vooral met het oog op informatie-aanvraag en reservatie.
10 De student spelt de woorden correct.
11 De student heeft aandacht voor correcte uitspraak in het bijzonder ook voor eigennamen van plaatsen in UK/Ireland .
12 De student maakt zich de morfologie en grammatica van de taal, gedeeltelijk op zelfstandige basis, verder eigen in functie van correct taalgebruik.
13 De student maakt de opdrachten die een les voorafgaan en kan op deze voorbereiding verder werken in de klas.
14 De student neemt deel aan de groepspresentatie.
15 De student werkt klantgericht bij het voorstellen van UK/Ireland en reageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen van het publiek.
16 De student heeft inzicht in de principes van duurzaamheid. Hij kan teksten in verband met dit onderwerp opzoeken, beoordelen, samenvatten en eigen opinie rond duurzaamheid vertolken.
17 De student heeft kennis van de culturele eigenheid van UK/Ireland en kent een aantal culturele en natuurlijke hoogtepunten van UK/Ireland. Hij kan deze gebruiken bij het ontwerpen van een reisplan door deze landen.
18 De student heeft inzicht in multiculturele verschillen en beheerst presentatietechnieken in het Engels.
Inhoud
1 GRAMMAR Grammar Review (self-study mainly)
2 USING UNITS 1-12 in book : OEC: Tourism 2: ENCOUNTERS
VOCABULARY AND TECHNIQUES
Vocabulary: Tourist Vocabulary and Skill Work,
LISTENING
READING / PRONUNCIATION
SPEAKING / ROLE PLAYING
WRITING / SPELLING
CAREER SKILLS AND KNOWLEDGE : tourism and hospitality
3 COMMUNICATION
Business communication, emails, fax, reports
Socializing, Conversations
Presenting/Describing a hotel, a destination, nature, weather, giving directions, ...
Presentation skills
4 BACKGROUND to UK and Ireland : information
presentations
knowledge cultural and natural highlights
itinerary
5 SUSTAINABILITY
Basic and general texts on sustainability
information - summary - point of view
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Tourism 2 Oxford English for Careers Student's Book
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | aandeel schriftelijk examen: 60% mondelinge voortzetting 40 % |