Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Transport
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4296 |
10 |
300 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
Neen |
Docenten
- Addiers Martine
- Van de Poel Curt
- van Leeuwen Robert
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Practicum 1 - Uitgaand Toerisme
Eindcompetenties Aviation
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integreren |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan snel en correct in GDS (Amadeus of Galileo) en Atlantis meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen via presentaties, offertes. De actualiteit wordt opgevolgd door de professionele berichtgeving te analyseren. Als communicator toont de jonge professional aan dat hij in verkoopgesprekken, in offertes en presentaties in verschillende talen de gevraagde informatie kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie., zowel voor de individuele zakenreiziger als voor de toerist. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig. De actuele ontwikkelingen in de sector worden besproken in groep en gecommuniceerd bij de werkbesprekingen. Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement een beroepsspecifieke opdracht uitwerken (ontwerpen,ontwikkelen van een nieuwe luchtverbinding). Hij analyseert de opdracht , werkt planmatig de opdracht uit en stelt in een eindpresentatie het nieuwe product voor. Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen. De student kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat. De jonge professional kan eenvoudige leidinggevende taken uitvoeren: een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en doelgericht handelen bij anderen bevorderen. De jonge professional kan een nieuw product uitwerken uit alle mogelijke reisbestemmingen en in een offerte voorstellen. Hij kan combinaties van vervoer, verblijf en aanvullende diensten samenstellen om unieke product- en dienstencombinaties te realiseren; kan zorgen voor optimale reisvoorwaarden; inkomsten verwerven.Het financiële resultaat kan geanalyseerd worden en een prijsbeleid kan bepaald worden voor het nieuw ontwikkeld product. Nieuwe ontwikkelingen in het werkveld worden gevolgd (via professionele berichtgeving, gastcolleges en werkbezoeken) ., en op basis daarvan worden innoverende voorstellen gemaakt , Hij kan goed inschatten in hoeverre hij de werkuitvoering volledig zelfstandig kan en mag afhandelen, hoeveel initiatief hij zelf kan en mag nemen , hij kan zelfstandig een taak aanvatten en afwerken, hij kan zelfstandig over het proces en de resultaten rapporteren; zijn eigen aanpak kan verantwoorden.
Inhoud
Opdrachten in groep (4-5 studenten) rond het transport in de toeristische sector (met speciale aandacht voor luchtvaart en luchthaven)
Inoefenen en verder ingaan op specifieke aspecten in gebruik GDS (Amadeus) en Atlantis (NMBS reservatie) - Door zelfstudie en oefensessies de tarificatie en ticketing van de transportsector in de toeristische industrie toepassen.
Specifieke en actuele aspecten van deze sector (door gastcolleges en opdrachten) verwerken en communiceren . - In groep opdrachten uitwerken, verantwoordelijkheid nemen bij het uitwerken van een groepsopdracht, overtuigingsgesprek voeren en onderhandelen .
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk en wordt er geen tolerantie verleend.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |