Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Engels en Frans - uitbreiding 2


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4366
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Krekels Katrijn
  • Ledegen Ingeborg

Onderwijstaal

  • Engels
  • Frans

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie


Voor Frans: 
-eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'Français Touristique 4' van het voorgaande opleidingsjaar

-startniveau Europees taalniveau B1 



 
Voor Engels: 

-eindcompetenties van het opleidingsonderdeel 'English 2 for Tourism: Focus on USA and Canada' van het voorgaande opleidingsjaar

-startniveau Europees taalniveau B1



Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau

Leerresultaten




 



Eindniveau Frans

Begrijpen – Luisteren B2

Begrijpen – Lezen B2

Spreken – Productie B2

Spreken – Interactie B2

Schrijven - B1/B2





Eindniveau Engels

Begrijpen – Luisteren C1

Begrijpen – Lezen C1

Spreken – Productie C1

Spreken – Interactie C1

Schrijven C1






1. De student verzamelt gegevens uit zelf geselecteerde relevante Franstalige resp. Engelstalige bronnen ter voorbereiding van groepsdiscussies en ermee gerelateerde schriftelijke opdrachten.



2. De student formuleert in groepsgesprekken zijn mening op een duidelijke en beargumenteerde manier.

3. De student neemt een beredeneerd standpunt in bij ethische, deontologische en maatschappelijke vragen die in de groepsgesprekken aan bod komen en heeft hierbij oog voor culturele verschillen.


4. De student heeft tijdens de groepsgesprekken een constructieve houding met respect voor de inbreng van anderen.  

5. De student verwerkt en bespreekt de gegevens in schriftelijke opdrachten en integreert hierbij nieuwe woordenschat en taalstructuren. 

6. De student formuleert in schriftelijke opdrachten zijn mening op een persoonlijke en kritische manier. 

7. De student vat opdrachten zelfstandig aan en werkt ze af binnen de opgegeven tijdlimieten. 

8. De student evalueert onder begeleiding het eigen functioneren en stuurt zelfstandig bij op basis van feedback.







 



Inhoud

Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee verdiepende modules van telkens 1,5 studiepunt: 




-Voor de module Frans kiest de klasgroep uit een aantal algemene, actuele thema's (werken tot je 70ste, invloed van reclame, oorzaken van geweld, trouw en trouwen, reality-tv...). De lessen zijn opgebouwd rond groepsgesprekken die telkens door de student thuis voorbereid moeten worden a.h.v. gedidactiseerde opdrachten bij gevarieerd materiaal uit de ruime Franstalige pers en media. 




 -De module Engels is opgebouwd rond communicatieoefeningen over brede en uiteenlopende thema's, die zowel door de studenten als door de docent aangebracht kunnen worden. Ter ondersteuning worden deze communicatieoefeningen afgewisseld met zeer specifieke woordenschatoefeningen, gericht op het uitbreiden en verrijken van het taalgebruik, het gebruik van uitdrukkingen en het correct kunnen formuleren van een eigen mening. 




Bij beide modules ligt de klemtoon op het uitbreiden van de woordenschat en het versterken van de mondelinge taalvaardigheid, meer bepaald op het kunnen formuleren van persoonlijke ideeën. Inhoudelijk is het de bedoeling dat de student meer voeling krijgt met de eigenheid van de resp. taalgebieden. Voor beide modules werkt de student ook één van de besproken thema's verder uit in een individuele schrijfopdracht.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen gemiddelde van beide onderdelen; elk onderdeel heeft hierbij een gewicht van 1.5 studiepunt.  






Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het kader van een uitwisselingsprogramma met KHMechelen, is een andere evaluatiemethode en -periode mogelijk, in samenspraak de betrokken docent(en).


Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%