Leerresultaten
Eindniveau Frans
Begrijpen – Luisteren B2
Begrijpen – Lezen B2
Spreken – Productie B2
Spreken – Interactie B2
Schrijven - B1/B2
Eindniveau Engels
Begrijpen – Luisteren C1
Begrijpen – Lezen C1
Spreken – Productie C1
Spreken – Interactie C1
Schrijven C1
1. De student verzamelt gegevens uit zelf geselecteerde relevante Franstalige resp. Engelstalige bronnen ter voorbereiding van groepsdiscussies en ermee gerelateerde schriftelijke opdrachten.
2. De student formuleert in groepsgesprekken zijn mening op een duidelijke en beargumenteerde manier.
3. De student neemt een beredeneerd standpunt in bij ethische, deontologische en maatschappelijke vragen die in de groepsgesprekken aan bod komen en heeft hierbij oog voor culturele verschillen.
4. De student heeft tijdens de groepsgesprekken een constructieve houding met respect voor de inbreng van anderen.
5. De student verwerkt en bespreekt de gegevens in schriftelijke opdrachten en integreert hierbij nieuwe woordenschat en taalstructuren.
6. De student formuleert in schriftelijke opdrachten zijn mening op een persoonlijke en kritische manier.
7. De student vat opdrachten zelfstandig aan en werkt ze af binnen de opgegeven tijdlimieten.
8. De student evalueert onder begeleiding het eigen functioneren en stuurt zelfstandig bij op basis van feedback.
Inhoud
Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee verdiepende modules van telkens 1,5 studiepunt:
-Voor de module Frans kiest de klasgroep uit een aantal algemene, actuele thema's (werken tot je 70ste, invloed van reclame, oorzaken van geweld, trouw en trouwen, reality-tv...). De lessen zijn opgebouwd rond groepsgesprekken die telkens door de student thuis voorbereid moeten worden a.h.v. gedidactiseerde opdrachten bij gevarieerd materiaal uit de ruime Franstalige pers en media.
-De module Engels is opgebouwd rond communicatieoefeningen over brede en uiteenlopende thema's, die zowel door de studenten als door de docent aangebracht kunnen worden. Ter ondersteuning worden deze communicatieoefeningen afgewisseld met zeer specifieke woordenschatoefeningen, gericht op het uitbreiden en verrijken van het taalgebruik, het gebruik van uitdrukkingen en het correct kunnen formuleren van een eigen mening.
Bij beide modules ligt de klemtoon op het uitbreiden van de woordenschat en het versterken van de mondelinge taalvaardigheid, meer bepaald op het kunnen formuleren van persoonlijke ideeën. Inhoudelijk is het de bedoeling dat de student meer voeling krijgt met de eigenheid van de resp. taalgebieden. Voor beide modules werkt de student ook één van de besproken thema's verder uit in een individuele schrijfopdracht.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen gemiddelde van beide onderdelen; elk onderdeel heeft hierbij een gewicht van 1.5 studiepunt.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in het kader van een uitwisselingsprogramma met KHMechelen, is een andere evaluatiemethode en -periode mogelijk, in samenspraak de betrokken docent(en).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 75% | |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 75% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 25% | |