Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Toeristische geografie en Kunst en cultuur 3


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4358
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Siebens Ivo
  • Lorent Peter
  • Vyt Patricia

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

De eindtermen van de opleidingsonderdelen uit de voorgaande trajectschijf.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenElementair niveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Elementair niveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

Als informatiebeheerder verzamelt de toekomstige professional gegevens efficiënt en verwerkt deze tot een in een beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen. 

De jonge professional kan betrouwbare en relevante bronnen raadplegen en de voor een opdracht vereiste gegevens efficiënt verzamelen. 

De jonge professional analyseert zelfstandig gegevens, structureert en synthetiseert deze tot bruikbare informatie en presenteert deze met de daarvoor gepaste software. 

De jonge professional maakt bij de verwerkte informatie recente aanvullingen. 

Als beleidsondersteuner formuleert de jonge professional relevante adviezen in verband met reis- en vrijetijdsproducten en verantwoordt deze op basis van enerzijds het aanbod aangemaakt door de beroepswereld en anderzijds het profiel en de wensen van de klant. Hierdoor draagt hij bij tot de beleidsvoering. 

De jonge professional levert door opgedane kennis en verzamelde informatie een bijdrage aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve producten en diensten. 

De jonge professional biedt een zeer ruim aanbod aan toeristische en recreatieve producten en diensten uit bijna alle mogelijke reisbestemmingen, attracties en activiteiten uit de gehele wereld aan het publiek aan. 

De jonge professional zorgt door zijn opgebouwde wereldkennis voor de voor de klant ideale reisvoorwaarden (beste reisperiode, beste oplossing voor de reiswensen, ideale bestemmingen en attracties, ...)

Als kwaliteitsbewaker moet de jonge professional bij de opdrachten zelf instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 

De jonge professional ontwikkelt zinvolle en kwaliteitsvolle redeneringen gebaseerd op en rekening houdende met de vereisten en eigenheden van het beroep, en gebaseerd op verworven inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten. 

De jonge professional heeft bij de voorstelling van een reisbestemming aandacht voor alle deelementen en moet een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereiken. 

De jonge professional levert door zijn verworven kennis, verruimd wereldbeeld, (reis)ervaring en zijn opgedane technische vakkennis een bijdrage aan het in stand houden en verbeteren van productieprocessen. 

De jonge professional heeft in team een constructieve inbreng met respect voor de anderen. 

De jonge professional onderkent ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierover een beredeneerd standpunt in.

Inhoud

De cursus belicht een aantal thema's, landen en steden in de wereld inzake de voornaamste elementen die nodig zijn in het toerisme om met deze bestemmingen te kunnen werken. De studenten krijgen telkens een aantal voorbeelden door de docent aangereikt om dan zelf een aantal cases verder uit te zoeken. De docenten belichten elk een andere invalshoek. Zo komt pre-Columbiaans Amerika, China en Rusland kunsthistorisch aan bod, Turkije als voorbeeld van een massatoeristische bestemming, Kenia en Australië in de zin van ecotoerisme, Mexico voor de strategische planning, Indonesië en Zuid-Afrika voor het duurzaam toerisme en Vietnam als nieuwkomer. Nog heel wat andere landen (India, Sri Lanka, Malediven en Thailand) en steden (New York, Istanbul en Parijs) worden toeristisch uitgewerkt waardoor studenten een zicht krijgen via de meest uiteenlopende invalshoeken op het hedendaagse toerisme in al zijn aspecten. Er wordt ook aandacht geschonken aan destination management, marketing en branding. Om de verschillende invalshoeken beter te ondersteunen worden ook zeer verschillende werkvormen gehanteerd (groepsopdracht, zelfstudie, individuele opdracht, hoorcollege). Aanbevolen boeken: - Columbus Press. (2007). 'World Travel Guide 2007-2008'. 26e uitgave. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Columbus Press. (2006). 'World Travel Atlas'. 10e uitgave. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Columbus Press. (1999). 'The Columbus City Guide - Europe'. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Columbus Press. (2003). 'World City Guide'. Londen. Highbury Columbus Travel Publishing. - Wolters. (2004). 'Wolters' Algemene Wereldatlas'. Editie 2004. Groningen. Wolters-Noordhoff; Atlas Productions. Aanbevolen ander materiaal: - toeristische gidsen en reisliteratuur, brochures en zelfs romans die handelen over de lokale cultuur, databanken van tijdschriften en kranten, Internet.

Verder aanvullende lijst achteraan in de cursussen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Kunst en cultuur 3

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Toeristische geografie 3

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Toeristische geografie 3
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50%
Kunst en cultuur 3
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen75%