Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Recreatieleer
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4368 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen:
- Recreatie & Vrije Tijd
- Toeristische geografie 1
- Kunst- en cultuurgeschiedenis 1
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Elementair niveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Elementair niveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De studenten wordt gevraagd een nieuw, creatief en realiseerbaar toeristisch-recreatief product te maken. Voorafgaand aan de opdracht wordt in hoorcolleges een 'theoretische' basis gelegd. De student is in staat de resultaten van een groepsopdracht 'visueel' te presenteren en de inhoud ervan te verdedigen voor een jury van lectoren. Hij /zij doet dit efficiƫnt en op een innovatieve manier d.m.v. een zelfgemaakte presentatie. Er wordt erg veel aandacht geschonken aan het afstemmen van het product op een doelgroep. Product-MarktCombinatie (of PMC) heet dit in vaktaal. Een paper - lees een schriftelijk verslag -en eventueel bijhorend materiaal, zoals een folder, een brochure, een activiteitenverslag, wordt vooraf aan de lectoren bezorgd. De paper is goed gestructureerd en in een heldere taal gesteld. De student kan een strategie ontwikkelen die leidt tot het maken van een op de 'markt' afgestemd product. Dit betekent dat hij/zij kan inschatten welke acties moeten worden ondernomen en hoe deze in te passen in de door hem of haar ontwikkelde werkplanning. De student kan toeristisch-recreatieve producten en diensten samenstellen die aan het publiek kunnen worden aangeboden. Het spreekt vanzelf dat hij/zij rekening moet houden met de toeleveranciers van diensten en goederen. Denken we hierbij aan: accommodatie, horeca, al dan niet geplande attracties en activiteiten... wat alleen maar het realiteitsgehalte kan verhogen. Het doel is beter te zijn dan de concurrent. In vaktaal heet dit: 'comparatief voordeel halen'.
De student moet zich bewust zijn van het eigen functioneren. De terugkommomenten maken het mogelijk dat studenten niet alleen worden geconfronteerd met het 'eigen' functioneren maar ook kunnen worden bijgestuurd door de begeleidende lectoren. Lectoren, en studenten, ervaren dit als een leerproces. In dit verband is het werken in team van belang. In het latere beroepsleven is zo wat iedereen 'verplicht' om samen te werken met collega's. Het is vanzelfsprekend dat de student 'nieuwsgierig' is. De actualiteit opvolgen is dus een must. Creativiteit en inventiviteit staan centraal in dit opleidingsonderdeel.
Inhoud
- Algemene inleiding over begrippen, definities en maatschappelijke tendensen voor en in de wereld van het recreatieve handelen.
- Strategische planning en regionale samenwerking in toerisme en recreatie.
- Recreatief medegebruik als oplossing voor een essentiƫle behoefte in een schaarse ruimte.
- Toeristen en recreanten kunnen worden uitnodigd (visitormanagement).
- Cultuur als toeristisch-recreatief product.
- Opzetten en managen van een evenement.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
De studenten maken in groepen van +/- 4 personen een onbestaand toeristisch-recreatief arrangement. Hierin moet duidelijk de creativiteit, de technische haalbaarheid en het inzicht in de markt (PMC) tot uiting komen. Er zijn terugkom- of feedbackmomenten voorzien waarbij het voorlopige ontwerp - in samenspraak met de lector - kan worden bijgestuurd. Op het einde van het semester wordt het arrangement gepresenteerd en krijgt de lector de gelegenheid kritische vragen te stellen. Aanwezigheid, samenwerking, inzet, kwaliteit van het product, de presentatie ervan en een gezonde kritische houding worden verrekend in het eindresultaat van het mondelinge examen. De studenten krijgen ter voorbereiding van het mondelinge examen een aantal vragen. Via vnl. zelfstudie bereiden ze zich hierop voor. De voorbereidende vragen zijn slechts richtinggevend. Er worden momenten (eventueel zelfs een extra hoorcollege) voorzien zodat studenten met vragen over het cursusgedeelte in zelfstudie meer uitleg kunnen verkrijgen. De tweede examenkans bestaat er in dat er eventuele tekortkomingen in het arrangement kunnen worden bijgestuurd, aangevuld met een nieuw theoretisch examen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | |