Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Toeristische geografie en Kunst en cultuur 2


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4357
Studiepunten 0 Studietijd 0 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Lorent Peter
  • Andries Els

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie


  1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Toeristische Geografie van het voorgaande opleidingsjaar.

  2. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Kunst- en Cultuurgeschiedenis van het voorgaande opleidingsjaar.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

Studenten zoeken gegevens op in verband met kustvormen en toeristische mogelijkheden, de Spaanse Costa's, toerisme in de Alpen, toerisme naar en in Noord-Amerika. Opzoekwerk aan de hand van eventueel meertalige betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie). Studenten krijgen via de cursus informatie (zie inhoud), die zij ook dienen te verwerken. 

De studenten verwerken deze geselecteerde gegevens zelfstandig tot direct bruikbare informatie in de vorm van een mondelinge bespreking, een schriftelijke verslaggeving en een presentatie. 

Bij die verwerking kan de student de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software. 

De student kan op die manier een zinvolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch – recreatieve concepten (producten en diensten).

De student kan het belang van een landschappelijk gegeven en een kunsthistorische site naar waarde inschatten. 

De student kan als gevolg van voorgaande vaardigheden en kennis de toeristisch recreatieve producten en diensten samenstellen die aan het publiek worden aangeboden. 

De student krijgt mondelinge en schriftelijke feedback over zijn werk en functioneren tijdens de hoorcolleges. De student leert zo om het eigen functioneren kritisch te evalueren en eventueel bij te sturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.

Tijdens de hoorcolleges wordt vaak de link gelegd tussen de theorie en de latere praktijk. 

We geven de student de tools (inhoud van de taak, planning, richtlijnen voor afwerking en presentatie, mogelijkheden voor eigen inbreng en creativiteit) om zelfstandig een taak aan te vatten en af te werken, zelfstandig over het proces en de resultaten te rapporteren; en zijn eigen aanpak te verantwoorden.

Inhoud

In het onderdeel Toeristische Geografie worden de thema’s: kusttoerisme, gebergtegebieden (in casu: de Alpen), de U.S.A. en de Middellandse Zee behandeld. Verder krijgt men een schematisch overzicht van de toeristische attracties in Amerika, Afrika, Azië en Oceanië. Detail: zie inhoudstafel cursus. In het onderdeel Kunst- en Cultuurgeschiedenis worden de hoogtepunten uit de cultuurgeschiedenis van het Middellandse Zeebekken bekeken. Hierbij speelt de kunst als uiting van een bepaalde cultuur en levenswijze een belangrijke rol. De verschillende culturele facetten (religie, bestuur, economie en geschiedenis) worden toegelicht om de achtergrond waartegen de kunst ontstaat beter te begrijpen. Afhankelijk van de bestemming van de excursie 2TRM wordt de leerstof eventueel aangepast.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Kunst en cultuur 2

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Toeristische geografie 2

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Toeristische geografie 2
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Kunst en cultuur 2
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%