Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Toeristische geografie en Kunst en cultuur 2
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_4357 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijsvorm
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
- Eindtermen van het opleidingsonderdeel Toeristische Geografie van het voorgaande opleidingsjaar.
- Eindtermen van het opleidingsonderdeel Kunst- en Cultuurgeschiedenis van het voorgaande opleidingsjaar.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_04 | TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
TRM_AC_10 | TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Studenten zoeken gegevens op in verband met kustvormen en toeristische mogelijkheden, de Spaanse Costa's, toerisme in de Alpen, toerisme naar en in Noord-Amerika. Opzoekwerk aan de hand van eventueel meertalige betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie). Studenten krijgen via de cursus informatie (zie inhoud), die zij ook dienen te verwerken.
De studenten verwerken deze geselecteerde gegevens zelfstandig tot direct bruikbare informatie in de vorm van een mondelinge bespreking, een schriftelijke verslaggeving en een presentatie.
Bij die verwerking kan de student de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software.
De student kan op die manier een zinvolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch – recreatieve concepten (producten en diensten).
De student kan het belang van een landschappelijk gegeven en een kunsthistorische site naar waarde inschatten.
De student kan als gevolg van voorgaande vaardigheden en kennis de toeristisch recreatieve producten en diensten samenstellen die aan het publiek worden aangeboden.
De student krijgt mondelinge en schriftelijke feedback over zijn werk en functioneren tijdens de hoorcolleges. De student leert zo om het eigen functioneren kritisch te evalueren en eventueel bij te sturen. Op basis van deze reflectie streeft hij ook naar een verdere (levenslange) ontwikkeling van de eigen competenties.
Tijdens de hoorcolleges wordt vaak de link gelegd tussen de theorie en de latere praktijk.
We geven de student de tools (inhoud van de taak, planning, richtlijnen voor afwerking en presentatie, mogelijkheden voor eigen inbreng en creativiteit) om zelfstandig een taak aan te vatten en af te werken, zelfstandig over het proces en de resultaten te rapporteren; en zijn eigen aanpak te verantwoorden.
Inhoud
In het onderdeel Toeristische Geografie worden de thema’s: kusttoerisme, gebergtegebieden (in casu: de Alpen), de U.S.A. en de Middellandse Zee behandeld. Verder krijgt men een schematisch overzicht van de toeristische attracties in Amerika, Afrika, Azië en Oceanië. Detail: zie inhoudstafel cursus. In het onderdeel Kunst- en Cultuurgeschiedenis worden de hoogtepunten uit de cultuurgeschiedenis van het Middellandse Zeebekken bekeken. Hierbij speelt de kunst als uiting van een bepaalde cultuur en levenswijze een belangrijke rol. De verschillende culturele facetten (religie, bestuur, economie en geschiedenis) worden toegelicht om de achtergrond waartegen de kunst ontstaat beter te begrijpen. Afhankelijk van de bestemming van de excursie 2TRM wordt de leerstof eventueel aangepast.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Kunst en cultuur 2
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Toeristische geografie 2
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Toeristische geografie 2 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Kunst en cultuur 2 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |