Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Stage


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_262
Studiepunten 15 Studietijd 450 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Van de Poel Curt

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Al de eindcompetenties van de verschillende opleidingsonderdelen van de 1e en 2e trajectschijf en het 1e semester van de 3e trajectschijf.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegreren
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau

Leerresultaten

GEZIEN DE STAGES IN VERSCHILLENDE BEDRIJVEN PLAATS VINDEN, IS HET ONMOGELIJK OM DEZE COMPETENTIES PER BEDRIJF TE VERTALEN. DEZE FORMULERINGEN ZIJN EEN GOEDE SAMENVATTING

1: informatiebeheerder
- 1.A De jonge professional kan met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.


2: communicator
- 2.2 De jonge professional kan een verkoopgesprek op gepaste manier voeren.

- 2.3 De jonge professional kan de telefoon op gepaste manier aannemen en
afhandelen.


3: organisator/ coördinator
- 3.B De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.


4: beleidsadviseur/ondernemer
- 4.6 De jonge professional kan als ondernemer klantgericht handelen (t.o.v. interne en externe klanten) en de klantgerichtheid bewaken.

5: kwaliteitsbewaker
- 5.A De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

- 5.B De jonge professional kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.

Inhoud

Afhankelijk van de stageplaats

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoordeling van de stagiair komt tot stand door zowel inbreng van stagementor als stagebegeleider en berust niet alleen op product-, maar ook op procesevaluatie. Het eindcijfer voor de stage is voor 80 % gebaseerd op de beoordeling die de mentor van het stagebedrijf aan de stagiair geeft: instapevaluatie 20% en eindevaluatie 60%. De criteria die voor de beoordeling gebruikt worden, weerspiegelen competenties die nodig zijn voor het werkveld van de opleiding. Op een puntenschaal geeft de stagementor aan in hoeverre de student de competenties beheerst. Voor elk punt van de schaal is een algemene omschrijving voorzien, zodat de mentor zeer goed op de hoogte is van wat de opleiding met de aangeduide waarde precies bedoelt. Een gelijkaardig document gebruikt de mentor voor de tussentijdse evaluatie - met feedback – . De stagebegeleider beoordeelt de reflectie van de student (stageverslaggeving 20%) op basis van: — de zorgvuldigheid waarmee alle documenten zijn ingevuld; — het respecteren van de deadline voor het inleveren van het stageverslag; — de actieve deelname van de student aan het terugkommoment, de groepsgesprekken en de individuele gesprekken; — de maandelijkse rapportering via e-mail; — de verzamelde modeldocumenten ter ondersteuning van de stagewerkzaamheden; — de notities in het stagedagboek; — de taal in alle documenten (standaardtaal, geen spellingsfouten, leesbare en duidelijke formulering); — het eindevaluatiegesprek. DOOR DE AARD VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL IS DE ORGANISATIE VAN EEN TWEEDE EXAMENKANS PRAKTISCH NIET MOGELIJK EN ZAL ER GEEN TOLERANTIE VERLEEND WORDEN.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie100%