Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Touroperating


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4293
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Van de Poel Curt
  • Bernaerts Karin
  • Van Den Bosch Koen

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties 2e programmajaar TRM, keuzetraject uitgaand toerisme.



Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegreren
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau

Leerresultaten

De studenten voeren een marktanalyse uit in het kader van productplanning van een touroperator. Hiervoor gebruiken ze onder andere rapporten van WTO en WES en boekhoudkundige gegevens. Deze gegevens zullen ze  analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software De studenten schrijven een volledig productplan volgens de richtlijnen van de bundel TO. Hiervoor maken ze gebruik van Excel en Word.
Het plan wordt vervolgens voorgesteld en na goedkeuring wordt dit uitgewerkt. Dit houd in dat producten ontwikkeld worden met volledige prijszetting. Basis van deze prijszetting is een negotiatie in Frans, Engels en Duits of Spaans met een fictieve "incoming agent".
Vervolgens wordt in samenwerking met studenten POMUL een website gemaakt waarbij de POMUL studenten zorgen voor de technische ondersteuning en de Toerisme studenten zorgen voor de inhoud.
Na het practicum moet de student in staat zijn om:
- gegevens te analyseren en klantgericht te handelen
- rapporten te schrijven
- vergadertechnieken te beheersen
- in team te functioneren
- externen aan te sturen
- prijsberekeningen te maken
- te onderhandelen in verschillende talen
- creativiteit te tonen bij  ontwerpen van producten
- efficiënt gebruik te maken van office pakketten

Inhoud

De studenten zullen in de loop van dit traject een productplan voor een touroperator opstellen en uitwerken. De studenten werken in team en beschikken over de gegevens van de fictieve touroperator Kabe&Ko (specialist op 2 bestemmingen). Deze gegevens zijn: - website met uitgewerkte programma's, vertrekdata en verkoopprijzen - aankoopprijzen van de incoming agent - verkoopcijfers. Aan de hand van deze gegevens maken ze een analyse en een productplan voor het komende seizoen (financiƫle analyse, bestemmingsanalyse en voorstel voor nieuwe producten). Bij dit alles wordt rekening gehouden met aspecten van duurzaamheid. Vervolgens worden deze voorstellen concreet uitgewerkt. Dit omvat contracting, volledig uitwerken van de programma's en aanpassing van het verkoopinstrument(de website) in samenwerking met studenten die kennis bezitten over webdesign.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk en wordt er geen tolerantie verleend. Gedurende het gehele practicum zullen allerlei evalutatiemethodes gehanteerd worden. Er zijn schriftelijke evaluaties over een theoretisch zelf te verwerken cursusdeel en mondelinge en schriftelijke evaluaties in groep. De groepssamenwerking wordt opgevolgd met behulp van logboeken. 1. Persoonlijke evaluaties De student die hieraan niet deelneemt zonder wettige afwezigheid krijgt hierop 0 punten. Indien hij gewettigd afwezig is, krijgt hij een inhaaltest. 2. Groepsevaluaties Elke student is volledig verantwoordelijk voor het inhoudelijke van de presentatie en de af te geven ondersteunende paper. Indien een groepslid ongewettigd afwezig is op de presentatie, nemen de andere groepsleden zijn/haar taak over. Op een latere datum zal hij/zij een onderdeel presenteren, in afspraak met de begeleidende lectoren. 3.Logboeken Deze dienen tijdig ingeleverd te worden. Indien de deadline verstreken is, kunnen geen punten meer behaald worden. De gedetailleerde puntenverdeling staat vooraan in de bundel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio100%