Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Leisure travel consultancy


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_4290
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans Neen

Docenten

  • Siebens Ivo
  • Bogaerts Guy
  • Van de Poel Curt

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

De eindcompetenties van 'Toerisme' uit het 1e programmajaar en het 'Practicum 1 Uitgaand toerisme' van het 2e programmajaar.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten


1. De student werkt nauwgezet onder tijdsdruk met oog voor detail en afwerking en dit in veranderende situaties.

2. Hij/zij verzamelt en verwerkt informatie en dit in meerdere talen indien nodig.

3. Hij/zij herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en stuurt bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.

4. Hij/zij communiceert efficiënt met alle betrokken partijen in meerdere talen en met de nodige vaktechnische taal.


5. Hij/zij communiceert efficiënt met de klant.


6. Hij/zij denkt klantgericht en optimaliseert de dienstverlening aan de klanten.


7. Hij/zij handelt vanuit ethische principes.


8. Hij/zij houdt rekening met kenmerken en gevoeligheden van andere culturen.


9. Hij/zij integreert alle nodige software en stelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor binnen ideale reisvoorwaarden.


10. Hij/zij realiseert nieuwe toeristische producten en diensten in functie van de vraag en behoeften.


11. Hij/zij onderneemt acties om problemen en klachten op te lossen.



 




 

Inhoud

Het totale concept van de reisagent wordt uit de doeken gedaan: de boekhoudkundige aspecten (kostprijsberekening en analyse van jaarrekeningen), verkooptechnieken met oefeningen, terminologie, manuele prijsberekeningen, à la carte reisontwikkeling, computertoepassingen (BTN). Dit wordt aangevuld met opdrachten (analyse van de stageplaats), toetsmomenten over delen van de cursus en gastcolleges door mensen uit de praktijk. Gezien het intense en karakter van dit opleidingsonderdeel evenals de enorme verscheidenheid van de opdrachten is er GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK voor dit opleidingsonderdeel.



Studiematerialen:

Verplicht materiaal:

- Siebens, I. (2007). 'Leisure Travel Consultancy'. Mechelen. Cursus voor de opleiding Toerisme- en Recreatiemanagement aan de Katholieke Hogeschool Mechelen.



Aanbevolen boeken:

- Speybrouck, J. (2004). 'Toerismecodex 2007-2009'. Gent. Academia Press.

- Van Eeckhout, A. (1995). 'Structuur van de reisindustrie'. 6e herziene druk. Zedelgem. Vereniging van Vlaamse Reisbureaus

- 'Travel Magazine'. 12e (2005), 13e (2006), 14e (2007), 15e (2008) en 16e (2009) jaargang. Mechelen. Willaert.

- talrijke reisgidsen en reisbrochures van touroperators die men zelf moet opzoeken.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Toerismecodex (2010)

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal
  • Toegepaste Software

Evaluatie

Bij het mondeling examen is er geen voorbereidingstijd mogelijk. Dit door het feit dat het mondeling examen een verkoopgesprek zal zijn waarbij de docent willekeurig een reis komt boeken uit het gamma producten uit de reisbrochures. De student moet dus in staat zijn om op korte tijd en onvoorbereid op de vraag van de klant een goed resultaat te vinden als reisbestemming en reisproduct in de brochures. Dit om de reële werkomgeving zo sterk mogelijk te benaderen. Deze evaluatie van het verkoopgesprek staat op een kwart van de totale punten van dit practicum. De andere punten worden behaald door individueel opgelegde opdrachten (een uitwerking van een à la carte reis, een analyse van een reisagentschap, e.d. ) en testen (BTN, theoretische kennistest, e.d.) Gezien het intense en karakter van dit opleidingsonderdeel evenals de enorme verscheidenheid van de opdrachten is er GEEN TWEEDE EXAMENKANS MOGELIJK EN WORDT ER GEEN TOLERANTIE VERLEEND voor dit opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen25%