Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Marketing management
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_111 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Rubben Marc
- De Wit Helga
- Verstynen Kristel
Onderwijsvorm
- Zelfstudie
- Hoorcollege
- Werkcollege
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_08 | TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Marketing
De studenten nemen zelfstandig het Engelstalig handboek "Marketing for Tourism" door en beantwoorden de vooraf ter beschikking gestelde vragen. Tijdens begeleidingsmomenten wordt hun inzicht in de materie getoetst.
Vervolgens zijn ze in staat om deze theorie toe te passen op een door hen gekozen toeristisch bedrijf.
Ze analyseren de marketingmix van dit bedrijf en krijgen hierdoor inzicht in marktsegmentatie en productplanning in de toeristische sector. Ze leren managementstrategieën herkennen en begrijpen.
Marktonderzoek
De student begrijpt hoe marktonderzoek gebruikt wordt in het management-beslissingproces. Via een begeleide praktische oefening doorloopt de student de opeenvolgden stappen in het onderzoeksproces. De oefening vertrekt vanuit een reële vraag van de sector. De student toetst zo de theorie aan de praktijk.
De student leert een marktonderzoek naar waarde in te schatten zowel qua voorbereiding, uitvoering en het eindresultaat.
Inhoud
Voor marketing:aan de hand van een engelstalig handboek volgende begrippen begrijpen en hanteren: Algemene marketing begrippen. Marketing planning. De toeristische markt. Productbeleid. Prijsbeleid. Communicatie- en distributiebeleid. Reclamebeleid, de reisbrochure, sales promotion, direct marketing en public relations. Deze algemene begrippen kunnen toepassen op een gegeven toeristisch product.
Voor marktonderzoek: Rol van het marktonderzoek in het management-beslissingsproces De vijf stappen in het onderzoeksproces Bronnenonderzoek Kwalitatief marktonderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Kwantitatief onderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Casestudies
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Marketing
Handboeken
Marktonderzoek
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Marketing |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Geïntegreerde evaluatie | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Marktonderzoek |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 75% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 25% | |