Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Marketing management


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_111
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Rubben Marc
  • De Wit Helga
  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Zelfstudie
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



Marketing



De studenten nemen zelfstandig het Engelstalig handboek "Marketing for Tourism" door en beantwoorden de vooraf ter beschikking gestelde vragen. Tijdens begeleidingsmomenten wordt hun inzicht in de materie getoetst.

Vervolgens zijn ze in staat om deze theorie toe te passen op een door hen gekozen toeristisch bedrijf.

Ze analyseren de marketingmix van dit bedrijf en krijgen hierdoor inzicht in marktsegmentatie en productplanning in de toeristische sector. Ze leren managementstrategieën herkennen en begrijpen.



Marktonderzoek



De student begrijpt hoe marktonderzoek gebruikt wordt in het management-beslissingproces. Via een begeleide praktische oefening doorloopt de student de opeenvolgden stappen in het onderzoeksproces. De oefening vertrekt vanuit een reële vraag van de sector. De student toetst zo de theorie aan de praktijk. 

De student leert een marktonderzoek naar waarde in te schatten zowel qua voorbereiding, uitvoering en het eindresultaat.

Inhoud

Voor marketing:aan de hand van een engelstalig handboek volgende begrippen begrijpen en hanteren: Algemene marketing begrippen. Marketing planning. De toeristische markt. Productbeleid. Prijsbeleid. Communicatie- en distributiebeleid. Reclamebeleid, de reisbrochure, sales promotion, direct marketing en public relations. Deze algemene begrippen kunnen toepassen op een gegeven toeristisch product.



Voor marktonderzoek: Rol van het marktonderzoek in het management-beslissingsproces De vijf stappen in het onderzoeksproces Bronnenonderzoek Kwalitatief marktonderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Kwantitatief onderzoek (doelstelling, methodiek, begrippenkader) Casestudies

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Marketing

Handboeken

  • Marketing For Tourism
Marktonderzoek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie




Marketing
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Geïntegreerde evaluatie50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie50%
Tweede examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Marktonderzoek
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen75%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten25%