Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Recreatie en vrije tijd
Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
TRM_3406 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs .
Eindcompetentie
TRM_AC_03 | TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Elementair niveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
TRM_AC_09 | TRM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
TRM_AC_12 | TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Elementair niveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
1.A: Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 1.3:De jonge profeesional kan zelfstandig geselecteerde gegevens verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren. 1.4:Hij kan de verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiƫnt kan teruggevonden en geraadpleegd worden. De student moet zelfstandig een dossier portfolio kunnen samenstellen en beheren. Via opgegeven taken/opdrachten en internetadressen moet hij/zij in staat zijn de basisinformatie in de cursus verder aan te vullen en actueel te houden. Organisaties en instellingen actief op het internationaal / nationaal en regionaal niveau moet de student kennen: "wie zijn ze en wat doen ze". 4.A:Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. 4.1:Hij kan een substantiele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve concepten. De student moet de "beleidsnota toerisme van de minister" kunnen lezen, begrijpen en interpreteren. Het concept "toeristisch strategisch plan" moet de student bekend zijn. 5.A:Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen uitvoering. 5.4:Hij kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken en op basis daarvan innoverende voorstellen doen. De student moet in staat zijn de actualiteit te volgen via de diverse kanalen (media- internet) en hierop pro-actief in te spelen d.m.v. aanvullingen van de 10 besproken thema's in portfolio..
Inhoud
1. Structuren: internationaal / nationaal / regionaal 2. Beleid: nota van de minister / kerntakendebat / strategische planning 3. Gidstechnieken 4. Excursies 1 TRM Inhoudstafel cursus Situering van de toeristische sector: definities en begrippen Structuur toeristische sector internationaal Structuur toeristische sector Belgie Structuur toeristische sector Vlaanderen Toeristisch beleid Vlaanderen Toerisme voor allen MICE toerisme Vlaanderen / structuren en aanbod Logiessector Structuren recreatie Vlaanderen (BBB) Vlaamse socio-culturele verenigingen Gidstechnieken Excursies .
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 25% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 25% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 25% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |