Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Recreatie en vrije tijd


Opleiding Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer TRM_3406
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Crab Christian

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs .

Eindcompetentie

TRM_AC_03TRM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenElementair niveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Elementair niveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Elementair niveau

Leerresultaten

1.A: Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen. 1.3:De jonge profeesional kan zelfstandig geselecteerde gegevens verwerken tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren. 1.4:Hij kan de verwerkte informatie beheren zodat die door alle rechthebbenden snel en efficiƫnt kan teruggevonden en geraadpleegd worden. De student moet zelfstandig een dossier portfolio kunnen samenstellen en beheren. Via opgegeven taken/opdrachten en internetadressen moet hij/zij in staat zijn de basisinformatie in de cursus verder aan te vullen en actueel te houden. Organisaties en instellingen actief op het internationaal / nationaal en regionaal niveau moet de student kennen: "wie zijn ze en wat doen ze". 4.A:Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. 4.1:Hij kan een substantiele bijdrage leveren aan de ontwikkeling van toeristisch-recreatieve concepten. De student moet de "beleidsnota toerisme van de minister" kunnen lezen, begrijpen en interpreteren. Het concept "toeristisch strategisch plan" moet de student bekend zijn. 5.A:Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen uitvoering. 5.4:Hij kan nieuwe ontwikkelingen in het werkveld volgen, zich eigen maken en op basis daarvan innoverende voorstellen doen. De student moet in staat zijn de actualiteit te volgen via de diverse kanalen (media- internet) en hierop pro-actief in te spelen d.m.v. aanvullingen van de 10 besproken thema's in portfolio..

Inhoud

1. Structuren: internationaal / nationaal / regionaal 2. Beleid: nota van de minister / kerntakendebat / strategische planning 3. Gidstechnieken 4. Excursies 1 TRM Inhoudstafel cursus Situering van de toeristische sector: definities en begrippen Structuur toeristische sector internationaal Structuur toeristische sector Belgie Structuur toeristische sector Vlaanderen Toeristisch beleid Vlaanderen Toerisme voor allen MICE toerisme Vlaanderen / structuren en aanbod Logiessector Structuren recreatie Vlaanderen (BBB) Vlaamse socio-culturele verenigingen Gidstechnieken Excursies .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen25%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio25%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%