Leerresultaten
De student communiceert duidelijk, gepast (= aangepast aan de doelgroep en situatie), gestructureerd, correct (=zonder taalfouten) en vlot beroepsspecifieke informatie in het Nederlands. Dit zowel mondeling als schriftelijk en rekening houdend met het doel en de doelgroep (collega’s, klanten, opdrachtgevers, …) van de boodschap.
De student verzamelt voor diverse opdrachten op een efficiënte manier gegevens vanuit verschillende bronnen zoals internet, kranten en tijdschriften, maar ook vanuit gesprekken met externen.
De student controleert de volledigheid en betrouwbaarheid van deze informatie vooraleer hij deze verwerkt.
De student structureert en synthetiseert de informatie en voegt er zijn eigen mening aan toe.
De student stelt op basis van zelf verzameld materiaal een correcte tekst op en presenteert die schriftelijk (paper) en mondeling (presentatie) in stijlvol Nederlands aan de groepsgenoten en de docent.
De student zorgt bij de teamopdrachten voor een constructieve inbreng met respect voor het aandeel van de anderen en houdt daarbij rekening met interculturele verschillen. Hij is mee verantwoordelijk voor een optimale en doelgerichte samenwerking. Hij kan daarover rapporteren tijdens begeleidingsmomenten waarbij hij zijn aanpak kan verantwoorden en zijn inbreng kan aantonen.
De student evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt zo nodig bij, mede op basis van de feedback door de docent en/of medestudenten.
De student werkt elke opdracht zorgvuldig af (individueel of in teamverband).
De student bereidt zijn (team)opdrachten steeds grondig voor, met oog voor zowel hoofd- als deeltaken.
De student maakt daarbij een werkplanning op en volgt deze effectief.
De student is in staat om efficiënt te blijven functioneren, ook onder zware werkdruk.
De student kan een beredeneerd standpunt innemen ten opzichte van maatschappelijke thema’s en is op de hoogte van interculturele verschillen.
Inhoud
-Spelling, zinsbouw en stijl
problemen remediëren d.m.v. oefeningen en feedback op door de student opgemaakte teksten;
-Woordenschat
woordenschat uitbreiden d.m.v. zelfstudie en (schrijf)oefeningen;
-Schrijfopdrachten
aanreiken van technieken rond het redigeren van teksten waarvoor de student bronmateriaal zelfstandig maar ook in teamverband verzamelt om het daarna in een vlotte, foutloze tekst te gieten;
-Presentaties
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een presentatie;
een aantal presentaties voorbereiden en uitvoeren – individueel en in teamverband
-Vergadertechnieken
aanreiken van technieken rond het voorbereiden en houden van een vergadering;
een aantal vergaderingen voorbereiden en uitvoeren
-Leesopdracht
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
1ste examenkans (jan. of juni): als 1 van de onderdelen van de tussentijdse evaluatie niet wordt afgelegd, krijgt de student een 0 als score op dat onderdeel én worden de punten behaald op de andere onderdelen van de tussentijdse evaluatie gehalveerd
als 2 van de onderdelen van de tussentijdse evaluatie niet worden afgelegd, krijgt de student een 0 als score op alle onderdelen van de tussentijdse evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | |