Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Internationale communicatie 2
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_4137 |
0 |
0 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Henderyckx Kristine
- Keller Raoul
- Diels Nancy
- Van Damme Maria
- Planchar Chantal
- Rouneau Inge
- Claes Griet
- Opsomer Suzanne
- Swiggers Patricia
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Voor Frans 2 en Engels 2 de eindcompetenties van Frans 1 en Engels 1.
Voor Duits 1 of Spaans 1 is geen voorkennis vereist.
Eindcompetentie
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
COM_AC_05 | COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
COM_AC_05.1 | COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
COM_AC_05.2 | COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
Leerresultaten
- De student verzamelt zelfstandig gerichte informatie via databanken, het internet of kranten en tijdschriften.
- De student beoordeelt zijn bronnen op kwaliteit, betrouwbaarheid en relevantie.
- De student maakt syntheses van anderstalige teksten, waarbij hij toont dat hij algemene en in mindere mate
beroepsspecifieke onderwerpen begrijpt en hoofdzaken van bijzaken onderscheidt.
- De student voert informele gesprekken.
- De student gebruikt hierbij overtuigende argumenten om zijn standpunt kracht bij te zetten in gesprekken of
een debat (E/F). Hij respecteert daarbij ook andermans visie.
- De student creëert verder contact met de luisteraar bij het debatteren en speelt in op de partner
bij het interviewen (E).
- De student drukt zich behoorlijk uit in alledaagse gesprekssituaties.
- De student doet een groepspresentatie (E),
waarbij hij zijn ideeën op een vlotte manier verwoordt met behulp van aangepaste tools.
- De student is tijdens de lessen regelmatig aanwezig, neemt actief deel aan de lessen en respecteert deadlines
bij het afgeven van taken.
- De student streeft naar kritische zelfevaluatie: verbetering van zijn mondeling en schriftelijk taalgebruik.
Daarbij werkt hij systematisch aan woordenschatuitbreiding, taalstructuren, uitspraak en spelling.
Inhoud
ENGELS
- Zelfstudie en oefensessies QM:
thematische Woordenschat uit: Today’s words in Context. New edition. Units 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 14
- Bespreking van actuele teksten en videofragmenten.
- Bespreking en analyse van een film
- Presentatie in groep van een controversieel onderwerp.
- Conversatieoefeningen (discussie, rollenspel)
FRANS
- Vervolg op Frans 1.
- Via de geïntegreerde methode "Objectif Express 2" komen de 5 competenties volgens het Europees
Referentiekader niveau A2/B1 verder aan bod.
- De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal basisvaardigheden verder uitgediept via "Vocabulaire
progressif du français des affaires".
- Vaardigheden om te telefoneren worden zowel via "Vocabulaire progressif" als via Explio ingeoefend.
- Op Toledo en in de cursus worden oefeningen en teksten aangeboden om de leesvaardigheid van beroepsgerichte documenten te bevorderen en om beeldfragmenten over actuele thema's vlotter te leren begrijpen.
SPAANS
- CEF A1
- Meest voorkomende structuren in eenvoudige gesprekken en teksten over alledaagse onderwerpen ook in ruimer tijdsperspectief : zie inhoudstafel handboek (tweede helft)
DUITS
- Cultuur/Landeskunde - Land & Leute met groepspresentatie
- leesvaardigheid & luistervaardigheid
- Duitse basisgrammatica: Verb: Konjugation im Indikativ & Stammformen - Kasus -
Artikel, Pronomen & Bestimmwörter - Substantive: Genus & Beugung
- Mondelinge gesprekssituaties (Sprechsituationen)/
begroeten & voorstellen - afscheid nemen - info vragen en geven
- Woordenschat: Memo/DWS 1-6: Lernwortschatz Deutsch-Deutsch - zelfstudie & oefensessies QM
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Duits 1
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Engels 2
Handboeken
- Today S Words In Context New Edition
Frans 2
Objectif express 2 - cahier d'activitésObjectif express 2 - livre de l'élève (+CD)Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Spaans 1
Handboeken
- Aula Internacional 1 Tekstboek + Audio Cd
Evaluatie
Een zwaar tekort op één van de drie deelopleidingsonderdelen (7/20 of minder) leidt er toe dat de student automatisch niet geslaagd is voor het samengestelde opleidingsonderdeel. De student wordt dan in een volgende examenperiode opnieuw geëvalueerd voor het opleidingsonderdeel waarvoor hij een tekort had.
Frans 2 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | | Engels 2 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Duits 1 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting met computer | 100% | | Spaans 1 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |