Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Internationale communicatie 5 - Duits 4


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_4206
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Roegiers Godelieve

Onderwijstaal

  • Nederlands
  • Duits

Onderwijsvorm

  • Studiereis/excursie
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Groepswerk
  • Oefensessie

Begincompetentie

DUITS 1, 2 & 3

(Internationale communicatie 2, 3, 4)

Eindcompetentie

COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student

- bouwt een breder referentiekader op met focus op Duitstalige commerciële communicatie/PR/events

- verzamelt gericht informatie via het internet, naslagwerken, audiovisueel materiaal, uit eigen waarneming en

  vertalende woordenboeken

- beoordeelt deze bronnen op kwaliteit

- registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid

- verwelkomt externe en interne nationale en internationale klanten, opdrachtgevers, freelance medewerkers,

  verwijst door, staat te woord, kondigt aan, stelt voor.

- heeft een constructieve inbreng in een team met respect voor de inbreng van de anderen

- voert zelfstandig research uit, vooral m.b.t. beurzen en citymarketing

- plant en bereidt een beursbezoek voor en bezoekt een beursstad in Duitsland (excursie)

- communiceert mondeling en in mindere mate schriftelijk en voert op een gepaste manier formele en informele

  gesprekken in het Duits

- presenteert zijn/haar ervaringen en bevindingen

- leeft afspraken en deadlines na

- evalueert het eigen functioneren kritisch en stuurt dit indien nodig bij

Inhoud

GESPREKSSITUATIES (SPRECHSITUATIONEN)

- twijfel of zekerheid uitdrukken

- ontgoocheling en ergernis uitdrukken

- waarschuwen - verbazing uitdrukken

- spijt uitdrukken

FALLSTUDIEN/CASES

- bespreking & presentaties van commerciële communicatie, PR of event

- socio-culturele topics (luister- en communicatievaardigheid)

CITY-MARKETING & MESSEN

- voorbereidende sessies: plannen, inleiding citymarketing & beurzen

- excursie/beursbezoek in groep (Duitse beursstad in NRW) die uitmondt in groepspresentatie

- woordenschatuitbreiding en mondelinge oefeningen: plannen en beurzen

SOCIALE MEDIA

- Duits profiel

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Duitse Basisgrammatica

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting met computer100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%