Begincompetentie
voor excel: eindtermen van het opleidingsonderdeel computervaardigehden 1 en 2
voor mediaplanning: eindtermen secundair onderwijs
Leerresultaten
- De student kent het CIM onderzoek en kan de tactische CIM cijfers correct interpreteren
- De student kan uit een reeks van opgegeven cijfergegevens de juiste selecteren
voor het maken van een ranking
- De criteria voor het maken van een ranking kent hij/zij uit de cursus mediaplanning
- De student past de de correcte formules toe op deze gegevens
- Hiervoor heeft de student de nodige kennis van excel
- De student kan de gegevens verwerken en de juiste conclusies trekken
- de student kent het CIM onderzoek
- De student kent het medialandschap (360 °)
- De student is in staat een mediadoelgroep en ook mediadoelstellingen te formuleren
- De student is in staat om aan de hand van deze kennis voor de betreffende doelgroep advies
te geven m.b.t de gewenste mediastrategie
- De student ken eveneens een mediatactiek adviseren zowel voor above als below campagnes
- De student maakt verkoopsprognoses in de toekomst uitgaande van gegevens
van vorige perioden.
- De student maakt een ranking op van welke tijdschriften in aanmerking komen
voor een campagne, waarbij de adverteerder slechts over een beperkt budget beschikt.
- De student bepaalt hoeveel producten een bedrijf moet verkopen om breakeven te draaien.
- De student berekent het aantal benodigde vertegenwoordigers, gegeven het aantal
klanten van het bedrijf en de bezoekfrequentie.
- De student stelt het verband visueel voor tussen een aantal vraagdeterminerende factoren
en de afzet.
- De student leidt uit enquête- en marktonderzoekgegevens (cumulatieve) frequentietabellen,
percentielwaarden af en stelt deze resultaten in een histogram voor.
- De student werkt minder gunstige scenario's uit o.m. voor evenementen waarbij
verschillende sets van gegevens leiden tot verschillende resultaten.
- De student maximaliseert met een toegewezen budget het mediabereik en optimaliseert de
kosten gegeven een combinatie van variabelen die aan beperkingen onderworpen zijn.
- De student zoekt via Goalseek naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv winst- en
omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in één cel mag wijzigen.
- De student maakt via Tools Data Analysis een histogram.
- De student past aan de hand van oefeningen/gevalstudies de Rank-functie, de Frequency-functie,
de Percentile-functie, de Forecast-functie, de Scenario-manager , XY-diagrammen en Trendlines toe.
- De student zoekt via Tools Solver naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-,
omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in meerdere cellen mag wijzigen.
Inhoud
Inhoud
Excel: Aan de hand van gevalstudies : 1. Via Goalseek zoeken naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-, omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in één cel mag wijzigen 2. De Rank-functie 3. De Frequency-functie 4. Via Tools Data Analysis een histogram aanmaken 5. De Percentile-functie 6. XY-diagrammen en Trendlines 7. De Forecast-functie 8. De Scenario-manager 9. Via Tools Solver zoeken naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-, omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in meerdere cellen mag wijzigen 10. Een adverteerder wil een campagne voeren gericht naar een bepaalde doelgroep (vb. Vlaamse, Franstalige jongeren, dames, senioren). De adverteerder kan kiezen voor een tijdschriftencampagne of voor een krantencampagn. De adverteerder heeft echter een beperkt budget waardoor slechts 2 titels in aanmerking komen voor de campagne. Maak een ranking van de titels volgens drie criteria Nuttige dekking (doelgroep), SI (Selectiviteitindex), KPD(kost per duizend) en motiveer uw keuze. 11. De student budgetteert op een gepaste manier een campagne en berekent in een nacalculatie de afwijkingen tussen de begrote en effectieve kost.
Mediaplanning: 1. Wat is mediaplanning ? 2. het proces van mediaplanning : een bespreking van de verschillende fasen in mediaplanning : - briefing - het bepalen van de mediadoelgroep en de mediadoelstellingen - het bepalen van de mediastrategie - het bepalen van de mediatactiek (titelselectie en inschakelingsvariabelen) - de evaluatie van een mediaplan 3. het lezen van een CIM-fiche 4. het opstellen van rankings 5. een bespreking van het mediajargon (titelgebonden en campagnegebonden begrippen) 6. mediabasics : Hoe koop ik (massa)mediaruimte ?
Evaluatie
Eerste examenkans:
eerste examenperiode
Mediaplanning: permanente evaluatie (20%) + schriftelijk examen (80%)(in totaal 2/3 van de punten)
Excel: tussentijdse evaluatie (voor 1/3 van de punten)
Tweede examenkans:
derde examenperiode
Mediaplanning:schriftelijk examen (voor 2/3 van de punten)
Excel : mondeling examen (voor 1/3 van de punten)
Geïntegreerde evaluatie. Er zijn geen deelopleidingsonderdelen, en er zijn dus evenmin deelvrijstellingen mogelijk. Mediaplanning is een geïntegreerd opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 33% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 67% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 14% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 53% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 33% | |