Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Mediaplanning


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_890
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Sambaer Els
  • Vandermotte Martine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

voor excel: eindtermen van het opleidingsonderdeel computervaardigehden 1 en 2

voor mediaplanning: eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Elementair niveau
COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Doorgroeiniveau

Leerresultaten



-          De student kent het CIM onderzoek en kan de tactische CIM cijfers correct interpreteren


-          De student kan uit een reeks van  opgegeven cijfergegevens de juiste selecteren 

         voor het maken van een ranking


-          De criteria voor het maken van een ranking kent hij/zij uit de cursus mediaplanning


-          De student past de de correcte formules toe op deze gegevens


-          Hiervoor heeft de student de nodige kennis van excel


-          De student kan de gegevens verwerken en de juiste conclusies trekken


 


 


-          de student kent het CIM onderzoek


-          De student kent het medialandschap (360 °)


-          De student is in staat een mediadoelgroep en ook mediadoelstellingen te formuleren


-          De student is in staat om aan de hand van deze kennis  voor de betreffende doelgroep advies 

         te geven m.b.t de gewenste mediastrategie


-          De student ken eveneens een mediatactiek adviseren zowel voor above als below campagnes


 






-                 De student maakt verkoopsprognoses in de toekomst uitgaande van gegevens

             van vorige perioden.


-                 De student maakt een ranking op van welke tijdschriften in aanmerking komen

           voor een campagne, waarbij de adverteerder slechts over een beperkt budget beschikt.


-                 De student bepaalt hoeveel producten een bedrijf moet verkopen om breakeven te draaien.


-                 De student berekent het aantal benodigde vertegenwoordigers, gegeven het aantal 

           klanten van het bedrijf en de bezoekfrequentie.


-                 De student stelt het verband visueel voor tussen een aantal vraagdeterminerende factoren

           en de afzet.


-                 De student leidt uit enquête- en marktonderzoekgegevens (cumulatieve) frequentietabellen, 

           percentielwaarden af en stelt deze resultaten in een histogram voor.


-                 De student werkt minder gunstige scenario's uit o.m. voor evenementen waarbij 

           verschillende sets van gegevens leiden tot verschillende resultaten.


-                 De student maximaliseert met een toegewezen budget het mediabereik en optimaliseert de 

           kosten gegeven een combinatie van variabelen die aan beperkingen onderworpen zijn.

 


-                 De student zoekt via Goalseek naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv winst- en

              omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in één cel mag wijzigen.


-                 De student maakt via Tools Data Analysis een histogram.


-                 De student past  aan de hand van oefeningen/gevalstudies de Rank-functie, de Frequency-functie,

              de Percentile-functie, de Forecast-functie, de Scenario-manager , XY-diagrammen en Trendlines toe.


-                 De student zoekt via  Tools Solver naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-,

              omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in meerdere cellen mag wijzigen.


 


 









Inhoud

Inhoud

Excel: Aan de hand van gevalstudies : 1. Via Goalseek zoeken naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-, omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in één cel mag wijzigen 2. De Rank-functie 3. De Frequency-functie 4. Via Tools Data Analysis een histogram aanmaken 5. De Percentile-functie 6. XY-diagrammen en Trendlines 7. De Forecast-functie 8. De Scenario-manager 9. Via Tools Solver zoeken naar alternatieve oplossingen om een bepaald doel bv. winst-, omzetmaximalisatie te bereiken waarbij de waarde in meerdere cellen mag wijzigen 10. Een adverteerder wil een campagne voeren gericht naar een bepaalde doelgroep (vb. Vlaamse, Franstalige jongeren, dames, senioren). De adverteerder kan kiezen voor een tijdschriftencampagne of voor een krantencampagn. De adverteerder heeft echter een beperkt budget waardoor slechts 2 titels in aanmerking komen voor de campagne. Maak een ranking van de titels volgens drie criteria Nuttige dekking (doelgroep), SI (Selectiviteitindex), KPD(kost per duizend) en motiveer uw keuze. 11. De student budgetteert op een gepaste manier een campagne en berekent in een nacalculatie de afwijkingen tussen de begrote en effectieve kost.



Mediaplanning: 1. Wat is mediaplanning ? 2. het proces van mediaplanning : een bespreking van de verschillende fasen in mediaplanning : - briefing - het bepalen van de mediadoelgroep en de mediadoelstellingen - het bepalen van de mediastrategie - het bepalen van de mediatactiek (titelselectie en inschakelingsvariabelen) - de evaluatie van een mediaplan 3. het lezen van een CIM-fiche 4. het opstellen van rankings 5. een bespreking van het mediajargon (titelgebonden en campagnegebonden begrippen) 6. mediabasics : Hoe koop ik (massa)mediaruimte ?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkans:

eerste examenperiode 

    Mediaplanning: permanente evaluatie (20%) + schriftelijk examen (80%)(in totaal 2/3 van de punten)

    Excel: tussentijdse evaluatie (voor 1/3 van de punten)

Tweede examenkans:

derde examenperiode 

    Mediaplanning:schriftelijk examen (voor 2/3 van de punten) 

    Excel : mondeling examen (voor 1/3 van de punten)

Geïntegreerde evaluatie. Er zijn geen deelopleidingsonderdelen, en er zijn dus evenmin deelvrijstellingen mogelijk. Mediaplanning is een geïntegreerd opleidingsonderdeel.

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen33%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen67%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten14%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen53%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie33%