Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Marketing


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2010-11
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_206
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans Ja

Docenten

  • Van Espen Nora

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Economie van het voorgaande opleidingsjaar.

2. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Sociologie en Psychologie van het voorgaande opleidingsjaar.

Eindcompetentie

COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersDoorgroeiniveau
COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Doorgroeiniveau
COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Doorgroeiniveau
COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Doorgroeiniveau
COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student voert grondige analyses uit op basis van beroepsgebonden informatie, interpreteert de analyses en brengt  de resultaten ervan in kaart. 

De student verzamelt per praktijkcase de nodige gegevens uit diverse bronnen.

De student beoordeelt de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van zowel bronnen als gegevens.

De student selecteert kritisch de benodigde gegevens en verwerkt deze in de oplossing van de praktijkcases.

De student geeft aan welke informatie eventueel bijkomend nodig zou zijn om de praktijkcases genuanceerd op te lossen. 

De student zoekt tijdig een alternatieve oplossing indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was. 



De student analyseert de praktijkcases vanuit diverse gezichtspunten. Hij gaat systematisch te werk in het analyseren van de case, stelt relevante vragen en weegt alternatieven tegenover elkaar af. Hij beargumenteert een oplossing op basis van relevante criteria.





Als organisator/coördinator kan de jonge professional volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht analyseren en planmatig aanpakken en oplossen.

Hij kan daarvoor werkbare procedures opstellen: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen bevorderen.

De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder stress staat.



De student werkt gedurende het ganse traject in een team van vier personen. Elk teamlid is verantwoordelijk voor de eigen verwerking van de stof en de uitvoering van de opdrachten.

De student maakt duidelijke afspraken wie voor het betreffende gedeelte de groepsvoorzitter, communicatiepersoon, organisatieverantwoordelijke, notulist of helper is. Er zijn blokken voorzien in de leerstof met een aantal rapporteringfasen. Dit impliceert dat iedereen om beurt voor een bepaald onderdeel een bepaalde rol op zich neemt. Het team duidt voor elk leerstofblok de rollen aan. Iedereen zal op deze manier de hele cyclus van de rol van voorzitter, communicatieverantwoordelijke, notulist of organisatiepersoon doorlopen. De groepsvoorzitter zorgt ervoor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt i.v.m. taakverdeling, materiaalverzameling, materiaalverwerking, timing… Deze afspraken worden ook genoteerd zodat op elk moment voor alle betrokkenen de verwachtingen en de afspraken traceerbaar zijn. De teamleden zorgen ervoor dat hun bijdragen tijdig en voldoende gestoffeerd worden doorgegeven zodanig dat de planning voor groepsoverleg en groepscorrecties tijdig kan gebeuren. Ieder teamlid is permanent op de hoogte van de aard en resultaten van de groepswerking. Dit impliceert dat iedereen individueel verantwoordelijk is voor het tussentijdse werk en het eindproduct.



De student heeft inzicht in de mechanismen van consumentengedrag, analyseert consumentenreacties op marketingstimuli en reflecteert op aankoopgedrag van consumenten. 



 

Als beleidsadviseur/ondernemer kan de student de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.  De student lost de praktijkcases per onderdeel van de leerstof op en rapporteert schriftelijk en/of mondeling.

 

De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. De student kan bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.  De student lost de actuele eindcase op inclusief (gestuurde) zelf-evaluatie. 





Inhoud

De marketingomgeving.

Koopgedrag van consumenten en bedrijven.

Kernstrategie: marktsegmentatie en positionering.

Producten, diensten en merkenstrategie.

Prijsbeleid.

Marketingkanalen en supply chain management.

Internationale marketing.

Strategische planning.

Ontwikkeling van een marketingplan.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Marketing, de essentie

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%