Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Onderzoek 1
Bachelor in het communicatiemanagement |
2010-11 |
nvt |
COM_3224 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
Ja |
Docenten
- Rochtus Marina
- Jamaels Inge
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Werkcollege
Begincompetentie
Kennis van Office
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Elementair niveau |
COM_AC_05.2 | COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Elementair niveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student voert eenvoudig onderzoek t.b.v communicatieprogramma’s zelf uit. De student organiseert op gepaste manier vergaderingen (in casu: focusgroepen), onderzoeksbriefings en presentaties , van voorbereiding (van onderzoeksproces) over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan. De student, als onderzoeker, handelt klantgericht t.o.v. interne en externe klanten en bewaakt de klantgerichtheid doorheen het ganse onderzoeksproces, beginnend bij het onderzoeksplan. Als kwaliteitsbewaker staat de student bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. Hij controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten). Hij voert volgende taken uit: onderzoeksopzet, dataverzameling en data-input, met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.
Inhoud
1.Kwalitatief onderzoek: -Situering -Kwalitatief onderzoek en dataverzameling -Onderzoeksproces en -plan
2.Kwantitatief onderzoek: -Marketing en marktonderzoek -Soorten onderzoek -Stappen in onderzoeksproces -Populatie en steekproeven -Gestandardiseerde vragenlijsten
3. Dataverzameling SPSS -Verschillende schermen in SPSS -Structuur databestanden -Frequentie-, kruis- en mr-tabellen -Eenvoudige grafieken
-Alle competenties worden (onder begeleiding) toegepast op de Campagne.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Principes van marktonderzoek - toepassing met SPSS, 4e editie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen met computer | 33% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 34% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 33% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 33% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 34% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 33% | |